Szerző Téma: D-4D & D-CAT  (Megtekintve 1377452 alkalommal)

0 Felhasználó és 6 vendég van a témában

Sárközi András

  • Vendég
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3375 Dátum: 2016.03.22 18:35:23 »
A részecskeszűrő és EGR szelep problémát általában úgy oldják meg,hogy szakszervizben végeznek egy EGR szelep tisztítást és utána kiviszik pályára az autót és 3000-s fordulat felett tartva meghajtják egy jó ideig...

vatibor

  • Újonc
  • *
  • Hozzászólások: 15
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3376 Dátum: 2016.03.22 20:01:57 »
szia
avensis 2.2 D-Cat
260.000 ezernél volt egy katalizátor tisztítás most 266.000 van benne. Hibaüzenet sohasem volt. Csak maxmotion és 5000 ezrenként protec részecskeszűrő adalék.
havonta 1-2x autópálya 100+ kilométer egyenletes tempóval kb 2100-2200-as fordulaton. Ennél többet szerintem te sem tudsz tenni a részecskeszűrőért / persze rendszeres olaj csere szűrők stb. mellett /

Izso

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1224
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3377 Dátum: 2016.03.26 08:55:58 »
A turbócsere (+ würth részecskeszűrő-tisztító) óta mentem egy ezrest. Az első párszázas (nem hamburger, km!) után arra lettem figyelmes, hogy többet fogyaszt az autó, úgy 3-4 decivel, mint annakelőtte. Sőt, erősebb gázadásnál, néha füstöl is. Aztán eszembe jutott, hogy nem elég 200 km autópálya 6.-ban, biztos kell a fordulat is. 3.-ban, 3100-as fordulaton 100 körül mentem 4 percet, majd vissza 6.-ba, a standard 100-ra, és csodák-csodája, egy fokkal alacsonyabbat mutatott a fogyasztás-diagram, mint a pörgetéses szakasz előtt. Pár perc múlva megismételtem az eljárást, és az autó újra hozta a rég megszokott 5 liter alatti (tehát a mérőműszer szerinti 5,2-s) fogyasztást. (Nekem az autó által mutatott fogyasztás 3 decivel több, mint amit én számolok a kútnál.) A gondom az, hogy a füstölés még később is előjött időn ként, de nem mindig. Gondolom, hogy a részecskeszűrőm elég rendesen beszipkázott a turbógyilkosság idején, csak nem tudom, hogy mikor fog ez a néha-füstölés eltűnni, ha egyáltalán el fog. :hmmmm:
5ezret mentem azóta. Egyre ritkábban kezdünk füstölni. A logikájára még nem jöttem rá. Általában autópályás szakasz közben, de volt amikor utána,pl.  Bp-en állt neki füstölni. Szerintem komoly pénzeket bukik rajtam a Toyota :tc:, mint taszító reklámon. :D Olyankor menekülnek mögülem az autósok a kék füstből. Néha villognak, hogy elromlott az autóm, és álljak le. Még szerencse, hogy le van sötétítve az üveg, és nem látják pirulásomat. Amúgy igen jól fogyaszt az autó, és nagyon jól megy. A motorolajszint is állandó.

András1980

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2274
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3378 Dátum: 2016.03.26 09:32:30 »
5ezret mentem azóta. Egyre ritkábban kezdünk füstölni. A logikájára még nem jöttem rá. Általában autópályás szakasz közben, de volt amikor utána,pl.  Bp-en állt neki füstölni. Szerintem komoly pénzeket bukik rajtam a Toyota :tc:, mint taszító reklámon. :D Olyankor menekülnek mögülem az autósok a kék füstből. Néha villognak, hogy elromlott az autóm, és álljak le. Még szerencse, hogy le van sötétítve az üveg, és nem látják pirulásomat. Amúgy igen jól fogyaszt az autó, és nagyon jól megy. A motorolajszint is állandó.
Még ennyi km után is megvan? Nem lehet, hogy amikor van a füstölés, akkor történik a részecskeszűrő kiégetése?

Izso

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1224
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3379 Dátum: 2016.03.26 10:12:48 »
Még ennyi km után is megvan? Nem lehet, hogy amikor van a füstölés, akkor történik a részecskeszűrő kiégetése?
Én értek mindenhez (is) :D, de ezt nem tudom. :no:
Azt gondolom, hogy a részecskeszűrő a gázolajkoromra van kitalálva, és nem a turbómegálllás miatt keletkező égett motorolaj lerakódásra. Szerintem ennek a lerakódásnak darabjai égnek el ilyenkor. Gondolkodom rajta, hogy olajcserekor (kb. 2 hét múlva) megint megkínálom a részecskeszűrőt egy würthös oldószerrel. Elég kormos a motorolajom, ezért egy előmosást is tervezek. Mivel a turbócserekor természetesen új olaj került bele, most 8500 km után lesz cserélve, hogy helyreálljon a kmóraszerinti csereperiódus. 135e lesz akkor benne. (Mármint az órában...)

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3380 Dátum: 2016.03.26 10:15:43 »
Én értek mindenhez (is) :D, de ezt nem tudom. :no:
Azt gondolom, hogy a részecskeszűrő a gázolajkoromra van kitalálva, és nem a turbómegálllás miatt keletkező égett motorolaj lerakódásra. Szerintem ennek a lerakódásnak darabjai égnek el ilyenkor. Gondolkodom rajta, hogy olajcserekor (kb. 2 hét múlva) megint megkínálom a részecskeszűrőt egy würthös oldószerrel. Elég kormos a motorolajom, ezért egy előmosást is tervezek. Mivel a turbócserekor természetesen új olaj került bele, most 8500 km után lesz cserélve, hogy helyreálljon a kmóraszerinti csereperiódus. 135e lesz akkor benne. (Mármint az órában...)
Mi van? még 130ekm se volt az autóban és turbócserés volt? :cry:

Izso

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1224
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3381 Dátum: 2016.03.26 10:21:20 »
Mi van? még 130ekm se volt az autóban és turbócserés volt? :cry:
Az órában... AZ autóban szvsz 170 körül...
A kartergáz egy csövön át a turbó elé van vezetve. Az ott lerakódott trutyiból kaphatott be a turbó valamit, azért állhatott le. Elméletünk szerint...

Tomcy

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 58
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3382 Dátum: 2016.03.26 10:38:36 »
Bocsi nem találtam jobb topikot, tudja valaki hogy 2-es avensisnek 2.0d4d amikor kivillan a tankolás jelző, mennyi L van még benne?
Persze irja a megtehető távolságot, de mivel nekem uj a kocsi még nincs vele tapasztalat, és annak amit kiir nem annyira hiszek(még) .

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9392
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3383 Dátum: 2016.03.26 10:45:08 »
Bocsi nem találtam jobb topikot, tudja valaki hogy 2-es avensisnek 2.0d4d amikor kivillan a tankolás jelző, mennyi L van még benne?
Persze irja a megtehető távolságot, de mivel nekem uj a kocsi még nincs vele tapasztalat, és annak amit kiir nem annyira hiszek(még) .
10 liter körül.
A Range értéket felejtsd el, túlbiztosított értéket ad.

Tomcy

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 58
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3384 Dátum: 2016.03.26 10:47:41 »
10 liter körül.
A Range értéket felejtsd el, túlbiztosított értéket ad.
Köszi, azt is most tesztelem, hogy az átlagfogyasztás mérő mennyire pontos, mert asszerint marha jol fogyasztok, de a megtett távolság nem támasztja alá, viszont azt hogy hogyan kell nullázni, még nem jöttem rá.

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9392
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3385 Dátum: 2016.03.26 10:52:31 »
Köszi, azt is most tesztelem, hogy az átlagfogyasztás mérő mennyire pontos, mert asszerint marha jol fogyasztok, de a megtett távolság nem támasztja alá, viszont azt hogy hogyan kell nullázni, még nem jöttem rá.
T25-ben is lehet már manuálisan nullázni - de CSAK a facelift utániakban (nem hiszem el amúgy, hogy ezeket a "javítanivalókat" legalábbis részben nem direkt tervezik bele az autókba). Ami főleg annak tükrében mókás, hogy pl. a Yaris I-esben már a 2003-as facelift után lehetett manuálisan nullázni - ez pedig korábban volt, mint az Ave T25 piaci megjelenése. Sem az átlagsebességet, sem az átlagfogyasztás nem lehet manuálisan nullázni - pont úgy, ahogy a facelift előtti Yaris I-esekben sem. Előbbi motorindításkor, utóbbi tankoláskor nullázódik - ha akarod, ha nem. Többi modellről nem tudok nyilatkozni, kivéve az E12 Corollát - abban is lehetett manuálisan nullázni, legalábbis a 2004-es facelift után biztosan. (idézet Palaczktól :) )


Fogyasztást meg teletankolásokkal lehet aránylag pontosan mérni. Tehát sok km és sok ü.a után.

Tomcy

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 58
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3386 Dátum: 2016.03.26 11:05:10 »
T25-ben is lehet már manuálisan nullázni - de CSAK a facelift utániakban (nem hiszem el amúgy, hogy ezeket a "javítanivalókat" legalábbis részben nem direkt tervezik bele az autókba). Ami főleg annak tükrében mókás, hogy pl. a Yaris I-esben már a 2003-as facelift után lehetett manuálisan nullázni - ez pedig korábban volt, mint az Ave T25 piaci megjelenése. Sem az átlagsebességet, sem az átlagfogyasztás nem lehet manuálisan nullázni - pont úgy, ahogy a facelift előtti Yaris I-esekben sem. Előbbi motorindításkor, utóbbi tankoláskor nullázódik - ha akarod, ha nem. Többi modellről nem tudok nyilatkozni, kivéve az E12 Corollát - abban is lehetett manuálisan nullázni, legalábbis a 2004-es facelift után biztosan. (idézet Palaczktól :) )


Fogyasztást meg teletankolásokkal lehet aránylag pontosan mérni. Tehát sok km és sok ü.a után.
Persze én is ugy mérem mindegyik autómnál, csak ezzel, most lesz az első teletank vége és 1000km-k sem mentem és kigyulladt a lámpa, na most ez annak tudatában hogy 60L-es a tank az átlagfogyi 4,8-at ír, nem nagyon hozható össze matematikailag. :)

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3387 Dátum: 2016.03.26 11:08:04 »
5ezret mentem azóta. Egyre ritkábban kezdünk füstölni. A logikájára még nem jöttem rá. Általában autópályás szakasz közben, de volt amikor utána,pl.  Bp-en állt neki füstölni. Szerintem komoly pénzeket bukik rajtam a Toyota :tc:, mint taszító reklámon. :D Olyankor menekülnek mögülem az autósok a kék füstből. Néha villognak, hogy elromlott az autóm, és álljak le. Még szerencse, hogy le van sötétítve az üveg, és nem látják pirulásomat. Amúgy igen jól fogyaszt az autó, és nagyon jól megy. A motorolajszint is állandó.

Szia,
A Würth-ös tisztítás után csináltatok kényszerregenerálást? Ugyanis kell. A diag szoftverből kell triggerelni. Ha nem csináltátok, akkor bizony jó sok idő és meleg részecskeszűrő kell ahhoz, hogy kiürüljön. Addig füstölni fog. És tapasztalatból mondom: nem 3.-ban 3000-es fordulaton lesz meleg a DPF, hanem legalább 4.-ben, mondjuk 90-el folyamatosan haladva (nem tempomattal). A lényeg az egyenletes részterhelés. Ideális 5-ben mondjuk 100-al menni.
Az sem igaz, hogy úgy kell kiégetni, hogy nagyokat gyorsítasz, hajtod, mint a meszes. Ezzel ugyan a részecskeszűrő jobban melegszik, de messze sem annyira, hogy a korom elégjen, és ilyenkor korom is több kerül bele. (Az EGR bezár, és a sofőr kívánsága miatt (gyorsuljunk, ahogy csak lehet) kevésbé kontrollált az égési folyamat olyan értelemben, hogy teljesítményre van szükség) Ha már ilyen céllal gyorsítunk, akkor tegyük azt olyan fordulatszámon, ahol a turbo már szinte azonnal tölt, vagyis ne kis fordulatról. A nagyon kis fordulaton haladás amúgy is több szilárd részecskét generál.
Már többször is leírtam, hogy a Toyota rendszere kicsit másként működik. Az alapja a folyamatos oxidáció és NOx regenerálás, vagyis a kipufogóba nem csak akkor fecskendez be, amikor megtelt a DPF korommal. Nagyjából 20-30 másodpercenként bespriccel egy rövidet, hogy a NOx tárolót kiürítse, ami hőfejlődéssel jár (kémiai folyamatok következtében). Az így felszabaduló "aktív" oxigén segíti a NOx tároló után lévő DPF-ben lévő szilárd részecskék oxidációját.
További feladata a kipufogó befecskendezőnek, hogy az egész katalizátor mielőbb elérje azt a hőmérsékletet (kb.250°C), ahol a katalitikus átalakulás már létrejön.
Ha valakinek a katalizátora már öregecske, vagy a DPF-ben sok a hamu, akkor megfigyelheti, hogy hideg időben, ha sokat megy városban (pl. onnan indul reggel), majd kiér oda, ahol már lehet kicsit jobban terhelni a motort, akkor egy ideig, főleg gázadásra füstöl az autó. Ez egyrészt a feltorlódott, és megfelelő hőmérséklet hiányában el nem égett gázolajmaradvány (szénhidrogén), másrészt az öregedő katalizátor okán kevés aktív felület miatt van. Ekkor a regenerálásra szánt HC és CO, nem lép reakcióba a NOx tároló aktív felületével, nem növekszik kellőképpen a hőmérséklet, így a gázolajpermet reakció nélkül de az egész hókusz-pókusz után elhelyezett oxidációs katalizátorban kissé átalakulva távozik a kipufogóból. Ez a füst jellemzően jó büdös is, nem csak látványos.
Ezt a dolgot fokozza, hogy hidegen a jó gazda nem hajtja az autóját természetesen, így a megfelelő hőmérséklet még inkább nehezen érhető el. Félre ne értse senki, a rendszer jól van kitalálva, mert egy jó NOx tárolóban befecskendezve úgy megy fel a hőmérséklet, olyan gyorsan, hogy öröm nézni. Volt szerencsém megmérni egy új DPF-nél, hogy mi is történik: hihetetlen gyorsan melegszik a DPF-en áthaladó hőmérséklet.
Persze füstölést maga a DPF is okozhat, ugyanis itt is van a felületen aktív anyag, ami magában a DPF-ben fokozza az oxidációt és ezzel emeli a hőmérsékletet. Minél több a korom a DPF-ben, annál kisebb az oxidációs hajlam (ez vonatkozik a hamura is, aminek az eltávolítására a JLM mérnöke szerint nincs megfelelő kémiai eljárás beépített szűrő mellett). Ebben az esetben a ECU csak nagyon lassan igyekszik emelni a katalizátor hőmérsékletét, azért, mert ha a nagy mennyiségű korom intenzíven égni kezd, akkor az ECU elveszítheti a kontrollt a hőmérséklet emelkedés fölött, így az "ágy" hőmérséklete olyan értéket érhet el helyileg, ami felgyorsítja a katalizátor öregedését. (700°C fölött hatványozottan öregszik a Ba alapú katalizátor). Viszont érdekes dolog, hogy a Toyota szerint az sem igazán jó, ha nincs a DPF-ben korom, nincs oxidáció, ami lassítja az "ágy" hőmérséklet emelkedését, így a hatékonyság romlik (NOx tároló, és regeneráló, ezzel együtt az oxidáció hatékonysága).
További érdekesség, hogy a DPF-ben a szilárd részecskék felületén amelyek a DPF-ben "csapdába estek",gyűlik a hamu és folyamatosan halmozódik.Ha a vezetési stílus sok gyorsítást, és ezzel párosítva sok motorfékezést tartalmaz, akkor az ECU önhatalmúlag elindítja a kényszerregenerálási folyamatot akkor is, ha egyébként a Korom tartalom alcsony. Ezzel megakadályozza a korom felhalmozódását, ugyanakkor a hamukoncemtráció növekszik, ami itt már nem fog elégni, tehát növeli a nyomáskülönbséget, ami szintén gerjeszti a kényszerregenerálási folyamatot, és így tovább.
Vagyis röviden, egyszer minden mese véget ér, ahogy a katalizátornak is véges az élettartama.
Csak nagyon halkan mondom, hogy "kifejlesztettem" egy emulátort. A prototípusa egy barátom autójában majd egy éve hibátlanul teljesít. Teljesen saját fejlesztés. Itt fontos megjegyezni, hogy természetesen csak diagnosztikai jelleggel szabad használni, hogy a DPF hibáját kiszűrjük. A rossz DPF-et minden esetben ki kell cserélni a környezetvédelem fontossága maitt.

Remélem, nem untattam senkit!
Üdv.

vatibor

  • Újonc
  • *
  • Hozzászólások: 15
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3388 Dátum: 2016.03.26 11:55:18 »
Szia,
 mondjuk 90-el folyamatosan haladva (nem tempomattal).
Üdv.

Köszi a hasznos infot.
Csak azt nem értem miért nem lehet tempomattal regenerálni.

Köszi a választ

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #3389 Dátum: 2016.03.26 12:14:46 »
Köszi a hasznos infot.
Csak azt nem értem miért nem lehet tempomattal regenerálni.

Köszi a választ

Éppenséggel lehet, csak tempomattal nem állandó a terhelés, csak a sebesség. Síkuton ez nem nagy probléma, de már kis lankákon, emlekedőkön is változik a terhelés. A kénmentesítő program például gázadásra, vagy gyorsításra azonnal szünetel, a regenerálásnál pedig egy időre felborul a hőmérséklet és a gázösszetétel.