Úgy tudom a dizelét wastegate -nek, a benzines blow off-nak hívják. A miénk (D4D), ha jól tudom, kényszer vákum vezérelt.
A kipuffogó gázok alapban a turbón keresztűl hadják el a motort. A wastegate szelep ha kinyit, a kipuffogó gáz direktben, a turbót megkerülve hagyja el a motort. Mint előttem írta keeper83 ez akkor történik, ha elérte a D-4D eseteben a 0,8 bart a nyomás, vagy gázpedálról lelépve. Ilyenkor a motornak már nincs szüksége a többlet levegőre, ezért ismét tulnyomás lesz, aminek hatására nyit a wastegate szelep. Olvastam, ha ez nem lenne, akkor a turbó két turbinája közötti hirtelen nyomáskülömbség miatt még a turbó tengelye is eltörhet. Vezérlését a turbó utáni nyomásból kapja. Ha megvan a 0,8 bar, akkor a wastegate szelepet egy ”munkahenger” nyitja ki egy előre meghatározott rugóerő ellenében. A blow off szelep műkodtetése hasonló: vezérlését itt is a nyomás felöli oldalról kapja, viszont itt nem a kipuffogó gázt engedi el a turbó megkerülésével, hanem a turbó utáni tulnyomást engedi szabadba, mint egy lefújó biztonsági szelep. Ezért ˝tüsszentenek ˝ a benzines turbós autók. Ezért is fura, hogy egy diesel ilyen hangot ad, mert tudtommal a wastegate szelep megléte miatt nincs szükség blow off szelepre. Ha viszont a wastegate szelep adja a hangot, akkor lehet hogy tényleg tuningolták a géped és nem a d-4d-es motorokra jellemző 0,5-0,8 baros a nyomásod, hanem magasabb. Megjegyzem én még nem hallottam dieselt tüsszenteni igy mint a videón.
Amit még el tudok képzelni hogy a VSV szelep engedi el a túlnyomást. De az meg olyan kicsi keresztmetszettel bír, hogy nem tudom adhat e ki ekkora hangot.