Szerző Téma: D-4D & D-CAT  (Megtekintve 1377348 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

elpaso

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 326
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2370 Dátum: 2014.05.19 12:20:41 »
Pl ilyen:


Nem tudtam hogy ezek hangot adnak, illetve nem is értem hogy miért... A blow off szelep az más... De itt nem arról van szó ugye?

keeper83

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 671
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2371 Dátum: 2014.05.19 13:17:51 »
Nem tudtam hogy ezek hangot adnak, illetve nem is értem hogy miért... A blow off szelep az más... De itt nem arról van szó ugye?

Szerintem is te látod jól...
A videón egy Blow Off szelep hangja hallható, ami váltáskor elengedi a magasnyomású oldalon (turbó után) képződött "felesleges" nyomást, mert a váltás utáni visszaeső fordulatszám miatti levegőnyeléscsökkenés lassítaná a turbó tehetetlenségéből adódó továbbforgását, magyarul váltás után is lenne turbolyuk. Így viszont ugyan elengedi a nyomást egy pillanatra, de újbóli gázadáskor a turbó azonnal a működési tartományában pörög, nem kell azt újra felpörgetni.

Ehhez képest a wastegate szelep a turbók turbinaházában (kipufogó oldal) van kialakítva belül és a turbinalapátok előtti és utáni teret nyitja egybe a szükséges mértékben, ezzel lehetővé teszi a kipufugógázok kiáramlását anélkül, hogy meghajtanák a turbót. Első körben ez a szelep felel a turbónyomás szinten tartásáért magasabb fordulaton.

Kicsit összevissza írtam, meg igazából laikus is vagyok, de remélem érthető a különbség.
Sokszor, szerintem hibásan wastegate szelepnek hívják a blow off szelepeket is.
 

chackal85

  • Újonc
  • *
  • Hozzászólások: 17
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2372 Dátum: 2014.05.19 21:07:31 »
Szerintem is te látod jól...
A videón egy Blow Off szelep hangja hallható, ami váltáskor elengedi a magasnyomású oldalon (turbó után) képződött "felesleges" nyomást, mert a váltás utáni visszaeső fordulatszám miatti levegőnyeléscsökkenés lassítaná a turbó tehetetlenségéből adódó továbbforgását, magyarul váltás után is lenne turbolyuk. Így viszont ugyan elengedi a nyomást egy pillanatra, de újbóli gázadáskor a turbó azonnal a működési tartományában pörög, nem kell azt újra felpörgetni.

Ehhez képest a wastegate szelep a turbók turbinaházában (kipufogó oldal) van kialakítva belül és a turbinalapátok előtti és utáni teret nyitja egybe a szükséges mértékben, ezzel lehetővé teszi a kipufugógázok kiáramlását anélkül, hogy meghajtanák a turbót. Első körben ez a szelep felel a turbónyomás szinten tartásáért magasabb fordulaton.

Kicsit összevissza írtam, meg igazából laikus is vagyok, de remélem érthető a különbség.
Sokszor, szerintem hibásan wastegate szelepnek hívják a blow off szelepeket is.

Teljesen ilyen hangja van. Én úgy tudom, hogy a kipufogó oldalon nyílt egy szelep és az engedi el a nyomás. Először betojtam, de a szerelő megnyugtatott, hogy semmi gáz. Mindenki azt hiszi, hogy tuningolt a verda.

chackal85

  • Újonc
  • *
  • Hozzászólások: 17
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2373 Dátum: 2014.05.19 21:11:15 »
Úgy tudom a dizelét wastegate -nek, a benzines blow off-nak hívják. A miénk (D4D), ha jól tudom, kényszer vákum vezérelt.

elpaso

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 326
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2374 Dátum: 2014.05.19 23:15:06 »
Úgy tudom a dizelét wastegate -nek, a benzines blow off-nak hívják. A miénk (D4D), ha jól tudom, kényszer vákum vezérelt.
A kipuffogó gázok alapban a turbón keresztűl hadják el a motort. A  wastegate szelep ha kinyit, a kipuffogó gáz direktben, a turbót megkerülve hagyja el a motort. Mint előttem írta keeper83 ez akkor történik, ha elérte a D-4D eseteben a 0,8 bart a nyomás, vagy gázpedálról lelépve. Ilyenkor a motornak már nincs szüksége a többlet levegőre, ezért ismét tulnyomás lesz, aminek hatására nyit a wastegate szelep. Olvastam, ha ez nem lenne, akkor a turbó két turbinája közötti hirtelen nyomáskülömbség miatt még a turbó tengelye is eltörhet. Vezérlését a turbó utáni nyomásból kapja. Ha megvan a 0,8  bar, akkor a wastegate szelepet egy ”munkahenger” nyitja ki egy előre meghatározott rugóerő ellenében. A blow off szelep műkodtetése hasonló: vezérlését itt is a nyomás felöli oldalról kapja, viszont itt nem a kipuffogó gázt engedi el a turbó megkerülésével, hanem a turbó utáni tulnyomást engedi szabadba, mint egy lefújó biztonsági szelep. Ezért ˝tüsszentenek ˝ a benzines turbós autók. Ezért is fura, hogy egy diesel ilyen hangot ad, mert tudtommal a wastegate szelep megléte miatt nincs szükség blow off szelepre. Ha viszont a wastegate szelep adja a hangot, akkor lehet hogy tényleg tuningolták a géped és nem a d-4d-es motorokra jellemző 0,5-0,8 baros a nyomásod, hanem magasabb. Megjegyzem én még nem hallottam dieselt tüsszenteni igy mint a videón.

Amit még el tudok képzelni hogy a VSV szelep engedi el a túlnyomást. De az meg olyan kicsi keresztmetszettel bír, hogy nem tudom adhat e ki ekkora hangot.
« Utoljára szerkesztve: 2014.05.19 23:48:20 írta elpaso »

chackal85

  • Újonc
  • *
  • Hozzászólások: 17
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2375 Dátum: 2014.05.20 07:16:18 »


Ilyesmi hangja van az egémnek is, de ha azt mondjátok,hogy turbó csere akkor sírni fogok.

elpaso

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 326
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2376 Dátum: 2014.05.20 08:16:40 »


Ilyesmi hangja van az egémnek is, de ha azt mondjátok,hogy turbó csere akkor sírni fogok.
Ne aggódj, erről nincs szó, csak én még nem hallottam hogy ilyen hangja legyen egy diesel turbónak. De ettől ez a hang még tetszhet nekem is. Csak nem hallottammmég utcai normál autón....

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2377 Dátum: 2014.05.20 19:19:31 »
A kipuffogó gázok alapban a turbón keresztűl hadják el a motort. A  wastegate szelep ha kinyit, a kipuffogó gáz direktben, a turbót megkerülve hagyja el a motort. Mint előttem írta keeper83 ez akkor történik, ha elérte a D-4D eseteben a 0,8 bart a nyomás, vagy gázpedálról lelépve. Ilyenkor a motornak már nincs szüksége a többlet levegőre, ezért ismét tulnyomás lesz, aminek hatására nyit a wastegate szelep. Olvastam, ha ez nem lenne, akkor a turbó két turbinája közötti hirtelen nyomáskülömbség miatt még a turbó tengelye is eltörhet. Vezérlését a turbó utáni nyomásból kapja. Ha megvan a 0,8  bar, akkor a wastegate szelepet egy ”munkahenger” nyitja ki egy előre meghatározott rugóerő ellenében. A blow off szelep műkodtetése hasonló: vezérlését itt is a nyomás felöli oldalról kapja, viszont itt nem a kipuffogó gázt engedi el a turbó megkerülésével, hanem a turbó utáni tulnyomást engedi szabadba, mint egy lefújó biztonsági szelep. Ezért ˝tüsszentenek ˝ a benzines turbós autók. Ezért is fura, hogy egy diesel ilyen hangot ad, mert tudtommal a wastegate szelep megléte miatt nincs szükség blow off szelepre. Ha viszont a wastegate szelep adja a hangot, akkor lehet hogy tényleg tuningolták a géped és nem a d-4d-es motorokra jellemző 0,5-0,8 baros a nyomásod, hanem magasabb. Megjegyzem én még nem hallottam dieselt tüsszenteni igy mint a videón.

Amit még el tudok képzelni hogy a VSV szelep engedi el a túlnyomást. De az meg olyan kicsi keresztmetszettel bír, hogy nem tudom adhat e ki ekkora hangot.

Így van, ahogy írtad...annyit tennék hozzá, hogy nem azért nő meg a nyomás, mert a motornak nincs szüksége levegőre: attól, hogy a gázt elveszed, még ugyanakkora marad a geometria. Ellenben a d-4d-nél már van fojtószelep. Ez zár be gázelvételkor, és ezért nőhet meg a nyomás egy pillanatra gázelvételkor. A régebbieknél, ahol nincs fojtószelep, ott meg a motorfék hatás nő meg, amíg a turbo még tud tölteni. Ez az idő azonban igen rövid, mert gázelvételkor, égés híján nincs energiája a kipufogó gáznak, így a turbonyomás is hamar leesik. A VSV az, ami hasonló dolgot művel, mint a blow-off, de nem hinném, hogy normális, ha egy dízelen ilyen hangot ad. Nem mondom, hogy valami rossz a gépeden, esetleg valóban nem működik elég gyorsan a turbonyomásod szabályozása, vagy magasabb nyomáson megy, mint a gyári.

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2378 Dátum: 2014.05.20 19:25:31 »


Ilyesmi hangja van az egémnek is, de ha azt mondjátok,hogy turbó csere akkor sírni fogok.

Az enyém ilyet nem csinál. (a régi sem csinált, pedig abban már bőven 400ezer fölött volt.)

sghu77

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2439
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2379 Dátum: 2014.05.20 20:01:23 »
Az enyém sem. Nem erre mondják, hogy "huhog a turbo"?

lasi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8541
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2380 Dátum: 2014.05.20 21:15:22 »
Nekem akkor hallatszott mikor megkapta a szivo és kipuff oldali tuningot is.  :devil:

Corolla AE86GT 20V (1984) Corolla AE86GT 16V (1985),Lexus IS 250 Mark Levinson (2008)Eladva
Corolla 1.4 D4D   (2005)Eladva!  2.0 D4d RAV4  (2005)Eladva, 2.2D4d Rav4 (2007) ,2.4D Hilux (1994)Eladva, 2.4D Hiace (1999)Eladva, 2.5 D4d Hilux (2009) 2.4 TD Hilux (2000)

hege2

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 37
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2381 Dátum: 2014.05.20 21:26:02 »
Nekem akkor hallatszott mikor megkapta a szivo és kipuff oldali tuningot is.  :devil:

Az én turbómnak pont ilyen a hangja. :clap:
Honnan lehet tudni hogy volt-e belepiszkálva? :hmmmm:

lasi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8541
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2382 Dátum: 2014.05.20 21:32:13 »
Szívó oldalt kapott egy hatalmas Apexi direktszűrőt, kipuff meg a katalizátortól hátra fele egy saválló 60 as cső + egy átmenő sportdob volt.
Gondolom a Tied alatt végig gyári rendszer van.
Corolla AE86GT 20V (1984) Corolla AE86GT 16V (1985),Lexus IS 250 Mark Levinson (2008)Eladva
Corolla 1.4 D4D   (2005)Eladva!  2.0 D4d RAV4  (2005)Eladva, 2.2D4d Rav4 (2007) ,2.4D Hilux (1994)Eladva, 2.4D Hiace (1999)Eladva, 2.5 D4d Hilux (2009) 2.4 TD Hilux (2000)

farout

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 50
Re:D-4D & D-CAT
« Válasz #2383 Dátum: 2014.05.20 22:19:16 »
Sziasztok!

Egy ismerősöm most vett egy 12 éves 1.8-as benzines avensist 100 ezer km-el. Meg tudná valaki mondani hogy hány km után kell vezérmüláncot cserélni? Mert ezen még nem volt és nem akarná hogy "túlszaladjon".
Köszönöm

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23131
D-4D & D-CAT
« Válasz #2384 Dátum: 2014.05.20 22:30:33 »

Sziasztok!

Egy ismerősöm most vett egy 12 éves 1.8-as benzines avensist 100 ezer km-el. Meg tudná valaki mondani hogy hány km után kell vezérmüláncot cserélni? Mert ezen még nem volt és nem akarná hogy "túlszaladjon".
Köszönöm
Ez itt kicsit off, de azért röviden leírom: vezermulanc rendeltetésszerű használattal kiszolgálja az autó életét, nincs csere előírva. Hosszbordás szijat kell cserélni 105000-ként. Biztos az a 100000 km futás? Túl alacsonynak tűnik. Ha nincs igazam, akkor egy kincs!
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i