Nálad milyen gyakran megy teljesítménycsúcs közeli fordulatszámon? Csak azért kérdezem, hogy tényleg használod, vagy csak az ereje töredékét?
Szerintem nem jól közelíted a dolgot.
Te gyakran a teljesítmény maximum közelében használod az autódat (kis szívó motor esetében ez magas fordulatszám), mert ott megy úgy, ahogy az adott forgalmi szituáció igényli. Én az 1,8-as motorral szerelt autómat ritkán forgatom el 4000 fölé, mert egyszerűen nem szükséges. Kisebb fordulatszámon is erősebb egy nagyobb motor, esetemben azért, mert gyakorlatilag 1500-as fordulatszámtól 140Nm feletti a nyomaték és 4000-nél is "csak" 170Nm-ig emelkedik, tehát, meglehetősen lapos a nyomatékgörbéje, ezzel a pillanatnyi teljesítmény grafikonja is. Ez annyit jelent, hogy ugyanolyan dinamikához kevésbé kell pörgetni a motort. Ha kihúzatom, akkor, persze, tovább nő a dinamika, de erre kevésbé van szükség egy nagyobb motor esetében, mint egy kisebbnél.
Szóval, gyakorlatilag minden kigyorsításnál kihasználom a motor adta pillanatnyi teljesítményt (konyhanyelven nyomatékot), amikor nem kell visszakapcsolni, ezt, azonban, csak egy nagyobb motor tudja (megfelelő váltó áttételezés mellett). Az Avensisszel, pl. 70-80km/h-ról sík úton gond nélkül előzök, az 1,4 vvt-i-vel a Rollában ezt nem lehetett megcsinálni.
Egy Avéba ideális szinte minden körülményre az 1,8-as benzinmotor. Arany középútnak nevezem.