Sziasztok. Egy kérdésem lenne: ma ismét leszedtem az EGR szelepet tisztítás céljából. Igazából mint tavasszal nem volt különösebben koszos. Kis korom, de nem több. Visszarakás után alapjáraton (hideg motornál) alányúlva a szelepnek éreztem hogy a vákuum cső visszarakása után azonnal nyit a szelep. Kérdésem pedig az lenne hogy ez szerintetek normális? Én mindig azt gondoltam hogy magasabb fordulaton nyit csak ki. Láttam a kis elektromos szelepet, gondolom ha az nyit, akkor csökken a vákuum és zár az EGR. Mi befolyásolja az EGR szelep működését, hogy működik helyesen?
Köszi
Szia,
az EGR működéséről, beavatkozásáról, égésre gyakorolt hatásáról oldalakat lehetne írni. A mai autókon már a működtetése is elég összetett feltételek szerint megy és gyakran a motor működését is "szándékosan" elviszi az ideális körülmények irányából.
A Te autódon még viszonylag korai típusú EGR-szabályozás van. Alapszabály a mai napig, hogy gyorsításkor totálisan be van zárva, motorfékezéskor totálisan ki van nyitva. Hideg motornál az első néhány percben/km-en zárva van, mert ilyenkor az elsődleges dolog a motor (és adott esetben katalizátor) felmelegítése. A mai autókon már szinte kivétel nélkül van egy bypass-szelep, ami hidegen megkerüli az EGR-hűtőt, hogy hidegen is minél hamarabb lehessen visszavezetni a kipufogó gázt.
Ezen túl alapjáraton, és részterhelésen részben ki van nyitva a szelep, és a fojtószelep szinte teljesen bezár, hogy a szívócsőben így vákuum alakuljon ki, ami szintén a visszavezetett gázok mennyiségét hivatott megnövelni.
Fentiek közül véleményem szerint a motofékezéskori, teljes EGR-szelep nyitásnak se haszna, se hátránya nincs. Ilyenkor ugyanis égés nincs, így nincs minek a hőmérsékletét csökkenteni. Ellenben ilyenkor viszonylag tiszta gázok érkeznek vissza, majd járnak "körbe-körbe".