Nos, túl vagyunk a 90 ekm-es szervizen. Sajnos fájdalmas emlék nekem ez, hogy olyan melóért kell kidobni súlyos pénzt, amit egy óra alatt itthol is meg tudnék csinálni, mindezt egy nyanvadt pecsétért, de inkább hagyjuk is ezt... Nem szeretnék senkit sem megbántani....
Viszont egy rakás pénzért beállították nekem a guminyomást, amihez csak gratulálni tudok. Így lett 5,3 a haza utam.
Hazaérve szépen visszaállítottam, az addigi értékre, ja meg leszívtam a motorolaj szintből, ami egy centivel volt a max felé töltve! Megjegyzem elég sötét volt a kivett olaj!
Mindegy fél óra alatt kijavítottam a szervizt, amit persze kifizettem.
Igaz, hogy ezzel a guminyomással ráz a kicsike, mint az isten, de érezhetően könnyebben gurul és kevesebbet is fogyaszt! Még mielőtt megköveztek, nem bántja a gumit!
Nem mondom, azért meglepő, 90 k-s szerviz, guminyomás beállítás!!!! No comment..... Mondjuk azt nem értem, hogy hogy nem tűnik fel, hogy konzekvensen mind több az előírtnál??? Nem lehet, hogy direkt???
Mert ugye, ha el lenne hanyagolva akkor kevesebb lenne, meg hogy szabály, hogy melegen nem állítunk guminyomást, stb....
Tudom rém háklis vagyok, meg lehet, hogy nincs is mindig igazam....
Nézzétek ezt el nekem, tudjátok az orvos a legrosszabb beteg. Én, meg valamicskét konyítok ezekhez, így igen nehéz velem. Elnézést az érintettektől, de sanszos, hogy ez volt az utolsó, tudom ez az én hiányosságom, de nekem ehhez nincs idegrendszerem.
Ja, fékolajat nem cseréltek, mert állítólag jó még: Jó-jó, én is ezt mértem, én is jónak ítéltem, sőt nekem is az a véleményem, hogy a gyárban betöltöttnél nincs jobb minőségű termék semmilyen utángyártott termékből. Megkockáztatom toyota genuine parts-os sem jobb, amit a márkaszerviz árul, de azért talán mégis cserés lett volna... Mert ugye a tartályban mért víz tartalom nem egyenlő a keréknél mérttel!!!
Szóval maradt a gyári fékolaj. Hááát, kettősek az érzéseim, de legyen.
Ami ettől lényegesebb, hogy tovább okosodtam a prius fék témakörében.
Egyik, hogy a tárcsáknak kicsit speckóbb anyaguk van, mint a hagyományos, hogy a ritkábban használt fékezés miatt ne rozsdásodjon a felület, ezzel rontva a fékhatást. Ezt mondjuk nem véltem felfedezni, mert egy kocsimosás után hip-hop ráugrik a felületi rozsda. Tehát maradjunk abban, hogy ezt írják róla, ami azért elég hihető.
Másik: nagyon kicsi a tárcsa ütés tűrése, ha jól emlékszem 0,05 mm! Ezt viszont nem árt komolyan venni, ugyanis, ha jobban üt a tárcsa a nyomsásingadozás a fékrendszerben okozhat hibajelzést a rendszerben!
Az általam elképzelt fékfolyadék cseréről sajnos rossz hírem van, és sajnos nem csak toyota specialitás. (mercedes is ilyen) Az összes (és egyre több ilyen lesz) Elektronikusan szabályozott fékkel rendelkező kocsival ez lesz a gond. Nevezetesen, hogy még egy fékbetét cseréhez is ki kell kapcsolni a fékrendszert, vagy aksit levenni. Ugyanis a kocsi a leállítást követő 2 percen beül féktesztet csinál, ez azt jelenti, hogy kivezérel fékerőt a fékekre és nyomás esést figyel. Ennek hangja is szokott lenni! Ja, és ami még érdekesebb, hogy a tesztnél figyelemebe veszi a vezető oldali ajtó nyitást is!
Pontosan hogyan, azt még nem tudom, de lehet, hogy indulás előtt, vagy leállás után ajtó nyitást követően 2 perccel csinálja a tesztet. Szóval ez még nem 100-as info.
Szóval a lényeg, hogy ha a teszt közben le van véve a nyereg, akkor ráb.sztunk! Ugyanis "kilövi" a dugattyút! Úgyhogy, bármilyen munkát leállítást, ajtónyitást követő 2 percen túl kezdjünk, és ha le van véve a nyereg, azonnal rögzítsünk a dugattyú és a nyereg közzé valamilyen masszív tuskót, vasat, bármit, vagy az aksi saru levételét javaslom.
No, és most a folyadék cseréjéről, az elektronikusan vezérelt fék működéséről:
Mint már azt említettem, normál működéskor a lábbal előállított nyomás értéket méri a rendszer, ezzel véve az adást, hogy a sofőr mennyire akar lassulni. Természetesen amikor a fékrendszerre is szükség van, akkor a nyomástárolóból (aminek szintén méri a nyomását) kerekenként a nyomás növelő szelep nyitásával nyomást enged a kerékfékekhez. Az itt létrejövő nyomást szintén méri. És ez egy nagyon fontos momentum. Hiszen a fékbetét cseréjekor, mondjuk amikor a dugattyúkat vissza kell nyomni a kezdő állásba előfordulhat az, hogy mindet összerakva marad kis hézag a betét és a dugattyú közt. ezt nevezik felfektetésnek. Normál féknél ilyenkor pumpáltunk párat és rendben volt. Itt az első fékezés után ugye kivezérli a nyomást és mivel még a dugattyú nem ér a betéthez, nincs ellenerő, nincs nyomás a kerékfék hidraulikus körén. Ettől szegény fékvezérlő sokkot kap, hibát feltételez és hibakódot ír be. Az ő szemszögéből ez egy teljesen olyan állapot, mint ha fékvezeték elszakadt volna, szivárogna. További fékolaj vesztés elkerülésére esetleg lezárhatja ezt a csatornát.
Tudom, most sokan megint megijednek, hogy micsoda bonyolult dolog, meg hogy csakis szakszerviz, de azért nem ilyen vészes ez, csak ismerni kell a rendszert és meg lehet találni vele a hangot. Kapásból megoldás az, amit már szintén írtam, hogy árammentes állapotban az első fékek hagyományos hidraulikus fékként működnek. Ergo nem kell elfelejteni első fékbetétek cseréjekor, a hagyományos módon még rendszer indítás előtt felfektetni a betét!
Az, hogy mindez hogy működik a hátsó fék esetén az egyelőre kérdés, de tekintve, hogy a hátsó fék a kocsi élettartamára van méretezve, így ezzel még ráérek.
Egyébként, hogy ez mennyire így van a gyári leírásban is szerepel, amit kezdetben nem értettem, hogy fékbetét csere után hibakód törlést kell csinálni. Nem értettem miért, hát ezért!
Szóval sajnos ez a működésmód megakadályozhatja, hogy a fékrendszert átvágva átjárassam a fékolajat a rendszeren, hiszen a hatás ugyanez, ha a légtelenítő csavart megnyitom, hiszen a lábbal előállított referencia nyomást veti össze a keréknél kialakulóval. Ha az nincs az általa vélt értékhatáron belül, menthetetlenül hibakód lesz.
Ugyanakkor az is igaz, hogy ha elfogadjuk, hogy jó lesz hibakód, amit majd törlünk valahogy, attól, hogy hibakód van, hagyja működni a rendszert? Vagy vészüzem van? Vagy lezárja azt a kerék féket? Ez mondjuk veszélyes lenne. Vagy nem hagyja a kocsit csak x sebességgel menni? Ezek jutnak hirtelen eszembe, én ilyesmire gondolnék a gyártó helyében bolondbiztonságnak.
Találtam viszont a neten egy másik érdekességet, ha már hibakód törlés. Mondjuk, hogy ki fogja majd merni megcsinálni, azt nem tudom, de arra jó, hogy ebbe az irányba is vizsgálódjak.
A priusnál bizonyos hibakódok egyszerű akku saru levétellel nem törölhetők. Ilyen a fék hibájára utaló hibakód is. Ehhez megfelelő szoftver kell és célgép, akár egy BOSCH KTS is jó.
De mi van, ha az sincs? Találtam egy varázslatot, amivel törölhető a fékhiba hibakódja.
Az OBD csatlakozó CG és TC lábát, azaz a 4 és 13-as lábat össze kell kötni, gyújtás be és 5 mp-en belül minimum 8-szor a féket működtetni kell.
Ami gond lehet ezzel, hogy egy amerikai oldalon láttam mindezt, ergo lehet, hogy itt megtréfál minket az amcsi és EU változat közti különbség.
Ettől függetlenül, viszont nem árt tudni, hogy azért vannak itt is trükkök!
Remélem sikerült hasznos infókkal szolgálni és ha nem is lesz köztetek olyan, aki a legkisebb szervizt is elvégzi egymaga, nem árt tudni, hogy mi az amit vezetünk és hogyan működik.
[a csatolmányt egy admin törölte]