Szavazás

Mennyire vagy vájtfülű?

Nem hallgatok rádiót autóban.
4 (3.6%)
Elég a gyári zene, elégedett vagyok vele.
63 (56.3%)
Egy gyárinál jobb fejegység mindig befigyel.
31 (27.7%)
Mindenem a zene, új fejegység, nagy ovál, erősítő, mélynyomó.
14 (12.5%)

Összes szavazó: 112

Szerző Téma: AutóHiFi (hallga csak...)  (Megtekintve 1673740 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7530 Dátum: 2014.06.05 14:31:03 »
Wolfman, köszi a sok magyarázatot.  :clap: :hug:

Mivel még csak mostanában ismerkedem a témával, fenntartom a jogot, hogy tévedek, ebben az esetben, arra kérlek benneteket, hogy nyugodtan javítsatok ki! Ne hagyjátok rám a "hülyeséget"...  ;)
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7531 Dátum: 2014.06.05 14:39:27 »
Autóhifinél inkább a hanghullámok terjedése miatt szokás a fordított polaritás. Mivel háromszögben vannak elhelyezve a hangszórók, és az első szett jóval közelebb van a hallgató füléhez, mint a sub, így a sub által keltett hanghullámok később érnek a hallgató füléhez. Helyesen bekötött polaritással mikor az első szett "megtolja" a levegőt, akkor a sub is "beletol" így nagyobb hangnyomás jön létre, de az elhelyezés miatt ezek a hullámok valahol a hallgató háta mögött érnek össze. Fordított polaritás esetén ugye 180°-al toljuk el a hangszóró működését, így amikor a mélyközép kifelé mozdul, akkor a sub befelé, így lényegében megszívja a levegőt, majd amikor kifelé mozdul újra megtolja, és amire előre ér a hanghullám, addigra az első szett is kifelé mozdul, így már inkább a hallgató vonalában érnek össze a hanghullámok.

Az első esetben hallhatóan hátulról jön a mély, a másodikban pedig meghatározhatatlan, de jelen van.

Mindez kiküszöbölhető az időkorrekcióval, az első szettet megkéslelteti az ember egy pár ms-al, és már van is ideje előre érni a hanghullámnak. Színpadképet ugyanilyen módon lehet állítani. 

Bocs a pongyola fogalmazásért, de így talán érthetőbb...  ::)

Amit mondasz, abban az esetben ha a szett egyik oldalát fordítva kötnénk be, akkor is kifejezettebb lenne a mélytartomány, hiszen, ott valóban érvényesül, hogy ahol az egyik hangszóró "nyom", a másik "húz".

Valójában nem így van: szett fordított polaritásánál - ha a hallgató egyenlő távolságra ül a két hangszórótól - valójában kioltódás van, a mélyhangok eltűnnek, a színpaddal együtt.

Ráadásul egy jól hangolt hifinél nem is szabad "összeengedni" a szettet és a ládát: mindkettőnek megvan a maga funkciója, hadd végezze azt. A szub a mélyhangok visszaadására alkalmas, ezt rá kell bízni, a szett pedig a középtartománytól fölfelé dolgozik jól. Persze van vágási meredekség is, de alapvetően nem engedjük össze a frekvenciákat...


A szub polaritásának forgatásával akkor érdemes próbálkozni, ha a mély nagyon hátulról szól. Megjegyzem, hasonló eredményt lehet elérni, ha a szettet forgatjuk, de a szubot nyilván sokkal könnyebb... Egyszerűen azért, mert próba-szerencse alapon elképzelhető, hogy fordított polaritás esetén a hanghullámok - vagy az adott mély hang és a középsugárzók által lesugárzott felharmonikusai - valahol elöl találkoznak. Bizonyos erősítők alkalmasak arra, hogy fázist lehessen fordítani rajtuk fokozatmentesen 0-180 fok között

PiciPeti

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3322
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7532 Dátum: 2014.06.05 17:23:34 »
Én nem írtam olyat, hogy a szettet kell különbözően bekötni.  :ph34r: Abból leginkább csak egy nagy lyuk lesz a frekimenetben...  :yes:

Én sem engedem össze őket, 78Hz-re van állítva a felüláteresztő az első szettnek, és szintén 78Hz-en az aluláteresztő a subhoz. (Fejen vágva)
Viszont a vágási meredekség miatt összedolgoznak azért, ahogyan írtad is.

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7533 Dátum: 2014.06.06 11:26:34 »
Én nem írtam olyat, hogy a szettet kell különbözően bekötni.  :ph34r: Abból leginkább csak egy nagy lyuk lesz a frekimenetben...  :yes:

Én sem engedem össze őket, 78Hz-re van állítva a felüláteresztő az első szettnek, és szintén 78Hz-en az aluláteresztő a subhoz. (Fejen vágva)
Viszont a vágási meredekség miatt összedolgoznak azért, ahogyan írtad is.

Nem, nem feltétlenül lesz lyuk a frekimenetben. Amikor a Corollámban ültél, legalábbis nem panaszkodtál...  :sorcerer: ;) meg más se szokott, aki meghallgatja.

Van, amikor a szett bekötésével lehet, és kell is játszani.



Egyébként nem mondtam, hogy azt mondtad, hogy a szettet kell fordítva bekötni, hanem azt mondtam, hogy ha a gondolatmeneted igaz lenne, akkor egy egyik oldalon fordított polaritással bekötött szett esetében  középen ülve nagyobb lenne a hangnyomás, hiszen az egyik oldal tol, a másik húz, de valójában nem így van. ;)



És nagyon jól teszed, hogy nem engeded össze a szettet a szubbal, viszont ha így teszel, akkor kis matek után ráébredhetünk, hogy az általad említett "segítség" bár létezik (azaz a szett és a szub összedolgozik), de ez a hangnyomásra való rásegítés tekintetében valójában igen kevés. (Elsőre azt írtam, nem létezik, de ez valójában nem igaz, van az, csak nem az érezhető hangnyomás formájában mutatkozik meg.)

Megpróbálom megmagyarázni, mire gondolok.

Amit egy hangnak hallasz, az valójában nem egy hang, hanem sok: az alaphang, és az úgynevezett felharmonikusai, vagyis az adott hangmagasság egy-kettő (-három és még több) oktávval magasabban egyszerre ezek adják ki az adott hangot, ami hallasz.

A keresztváltóknál a vágást két jellemző adattal lehet leírni: a keresztezési frekvencia és a vágási meredekség. Az első tiszta sor, beállítod mondjuk a 78 Hz-t, és kész. De. A másik jellemző adat lesz az, amit most kicsit nézzünk meg közelebbről. Értéke a dB/oktáv, ami azt mutatja meg, hogy az egyes felharmonikusokat milyen hangerővel megszólalónak fogjuk hallani. A Decibel-skála logaritmikus, én nem vagyok jó matekból, ezért utánaolvastam: kétszeres hangerőnek nagyjából 3 dB-s változást érzékel a fülünk (de javítsatok ki, ha tévednék, nem akarom, hogy hülyeség maradjon meg).

Szóval ha van egy elsőrendű, azaz 3 dB/oktáv meredekséggel vágó szűrőd, az első felharmonikust már csak fele hangerővel engedi át, a másodikat a fele felével..... (és fordított fázisban, de ez most nem lényeges) Másodrendű, 6 dB/oktávos szűrő esetében az első felharmonikust is csak negyedakkora hangerejűnek fogsz hallani, és így tovább..... És ehhez képest a hifieszközök jó része 12 és 24 dB/oktáv meredekségű szűrőkkel dolgozik, de előfordul, hogy be lehet állítani 72 dB/oktávos szűrést is.....


Visszatérve az eredeti kérdéshez ilyen értékek, vágási meredekségek mellett nemigen fog "összetolni" a szett és a szub...


Ami miatt viszont ennyit fejtegettem az alaphangokat és a felharmonikusait, az azért  van, mert a kutyuli itt van elásva igazából. Egy alapvetően mély hangnak egészen a magassugárzók lesugárzási tartományába esően is lehetnek felharmonikusai. Gondoljunk csak egy üstdob ütésére: van teste, nem kicsi, és van sistergése is, ugyanaz a hangszer tehát adott esetben nem is kettő, hanem mindjárt három membránon kell, hogy megszólaljon, pontosabban az adott hang és a felharmonikusai mind-mind egy időben kell hogy beérkezzenek a hallgató fülébe, hogy egyetlen, egységes hangnak érzékelje. Ha ez nem történik meg, akkor azt például akként éljük meg, hogy a szub hátulról szól, hiszen a szettből előbb hallod meg a felharmonikusokat, mint a "testet". Persze tanul a fül, és az agy egy idő után korrigál, ha nem túl nagy a különbség, ezért van az, hogy hozzászoksz ehhez egy idő után, és már nem vagy biztos benne, hogy valóban hátulról szól-e.

Ha ez a beérkezési idő jól van eltalálva, akkor van az, hogy összeáll a rendszer és a szub nagyot tol. Valójában azonban lent nem tol nagyobbat, csak végre egy hangnak hallod, amit egynek kell. :sorcerer:

PiciPeti

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3322
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7534 Dátum: 2014.06.06 12:03:47 »
Különböző polaritással van bekötve az első szettet jobb, és bal oldala?  :eek: Én anno csak a magassal játszottam, hogy a közelebb esőt megfordítottam, de nem igazából lett jobb, sőt.  :wacko: Olyat még nem hallottam, hogy a szett legyen különbözően bekötve. Lehet ki kéne próbálni?  :hmmmm:  :D

Ezt a húz-tol dolgot én is csak olvastam, annyiból lehet talán mégis igaz, hogy amíg az első szett ugyanazokat a frekvenciákat nyomja, addig a sub ez alatti frekiket, tehát a hangullámok hossza más...  :hmmmm:

A sony elvileg 12db-el vág, meg az első hangváltómat is arra állítottam. Nem panaszkodom, eléggé egyben szól most így.  ::) Az sub alja (30-50Hz) lehetne erősebb, illetve a mélyközép "közepe" (500-800Hz környéke). Utóbbit lehet majd orvosolja egy ajtópanel...  :innocent:

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7535 Dátum: 2014.06.06 13:25:41 »
Apropó, hanghullámok hossza..... Mégis hogyan fér be egy autóba egy 30 Hz körüli hangmélység a maga 13 méteres hullámhosszával...?  :devil:


Nálam szerencsés, pont úgy jött ki a dolog, hogy egy bal oldali fázisfordítással a kormányom fölé került a színpadközép cakkompúder. Mondjuk középre behajolni erősen ellenjavallt, az ember úgy érzi, mintha az egyik fülén keresztül az agyát akarnák kihúzni... :devil: :) A barátom a Seat Toledojában nem ilyen szerencsés, nála nincs annyira határozottan meg a színpadközép, cserébe veszedelem jó az ajtaja (teli lemez lap zárja a szerelőnyílást)

Még azzal szívesen játszanék, hogy a keresztváltó előtt, vagy után forgassak-e frázist.... Lehet ki is próbálom valamikor...

Illetve ***erencse alapon minden variációt érdemes kipróbálni, több nap alatt, mindig pihent füllel. Hifi területén (nem csak autó) meglehetősen járatos barátomnál a zőccséges Merciben például úgy emlékszem, hogy csak egyetlen hangszóró fázisa nem volt megforgatva, az összes többié igen, mert így szólt jól. És a hármat-forgatok-egyet-nem-megoldás bizony nem volt egyenértékű az egyet-forgatok-hármat-nem-megoldással.

Van vagy 20 féle variácó.... És még mondják, hogy a passzív rendszer az egyszerű.... :whistling:

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7536 Dátum: 2014.06.06 13:31:43 »

Ezt a húz-tol dolgot én is csak olvastam, annyiból lehet talán mégis igaz, hogy amíg az első szett ugyanazokat a frekvenciákat nyomja, addig a sub ez alatti frekiket, tehát a hangullámok hossza más...  :hmmmm:


De neeeeem, nemigaz. Azonos hangszórók esetén kioltódás jelentkezik, szub-középsugárzó viszonylatában pedig máshol dolgoznak és a valóságban nem találkoznak. A Te Sonyd az egy oktávval a szubtartomány fölött lévő felharmonikust az eredeti, szubon megszólaló hangerő egytizenhatodára csökkenti! És ez csak az első felharmonikus... A szett és a szub hangnyomásilag nem dolgoznak össze, nem szabad, hogy összedolgozzanak.
« Utoljára szerkesztve: 2014.06.06 13:41:46 írta wolfman »

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7537 Dátum: 2014.06.06 19:15:12 »
Nem, nem feltétlenül lesz lyuk a frekimenetben. Amikor a Corollámban ültél, legalábbis nem panaszkodtál...  :sorcerer: ;) meg más se szokott, aki meghallgatja.

Van, amikor a szett bekötésével lehet, és kell is játszani.



Egyébként nem mondtam, hogy azt mondtad, hogy a szettet kell fordítva bekötni, hanem azt mondtam, hogy ha a gondolatmeneted igaz lenne, akkor egy egyik oldalon fordított polaritással bekötött szett esetében  középen ülve nagyobb lenne a hangnyomás, hiszen az egyik oldal tol, a másik húz, de valójában nem így van. ;)



És nagyon jól teszed, hogy nem engeded össze a szettet a szubbal, viszont ha így teszel, akkor kis matek után ráébredhetünk, hogy az általad említett "segítség" bár létezik (azaz a szett és a szub összedolgozik), de ez a hangnyomásra való rásegítés tekintetében valójában igen kevés. (Elsőre azt írtam, nem létezik, de ez valójában nem igaz, van az, csak nem az érezhető hangnyomás formájában mutatkozik meg.)

Megpróbálom megmagyarázni, mire gondolok.

Amit egy hangnak hallasz, az valójában nem egy hang, hanem sok: az alaphang, és az úgynevezett felharmonikusai, vagyis az adott hangmagasság egy-kettő (-három és még több) oktávval magasabban egyszerre ezek adják ki az adott hangot, ami hallasz.

A keresztváltóknál a vágást két jellemző adattal lehet leírni: a keresztezési frekvencia és a vágási meredekség. Az első tiszta sor, beállítod mondjuk a 78 Hz-t, és kész. De. A másik jellemző adat lesz az, amit most kicsit nézzünk meg közelebbről. Értéke a dB/oktáv, ami azt mutatja meg, hogy az egyes felharmonikusokat milyen hangerővel megszólalónak fogjuk hallani. A Decibel-skála logaritmikus, én nem vagyok jó matekból, ezért utánaolvastam: kétszeres hangerőnek nagyjából 3 dB-s változást érzékel a fülünk (de javítsatok ki, ha tévednék, nem akarom, hogy hülyeség maradjon meg).

Szóval ha van egy elsőrendű, azaz 3 dB/oktáv meredekséggel vágó szűrőd, az első felharmonikust már csak fele hangerővel engedi át, a másodikat a fele felével..... (és fordított fázisban, de ez most nem lényeges) Másodrendű, 6 dB/oktávos szűrő esetében az első felharmonikust is csak negyedakkora hangerejűnek fogsz hallani, és így tovább..... És ehhez képest a hifieszközök jó része 12 és 24 dB/oktáv meredekségű szűrőkkel dolgozik, de előfordul, hogy be lehet állítani 72 dB/oktávos szűrést is.....


Visszatérve az eredeti kérdéshez ilyen értékek, vágási meredekségek mellett nemigen fog "összetolni" a szett és a szub...


Ami miatt viszont ennyit fejtegettem az alaphangokat és a felharmonikusait, az azért  van, mert a kutyuli itt van elásva igazából. Egy alapvetően mély hangnak egészen a magassugárzók lesugárzási tartományába esően is lehetnek felharmonikusai. Gondoljunk csak egy üstdob ütésére: van teste, nem kicsi, és van sistergése is, ugyanaz a hangszer tehát adott esetben nem is kettő, hanem mindjárt három membránon kell, hogy megszólaljon, pontosabban az adott hang és a felharmonikusai mind-mind egy időben kell hogy beérkezzenek a hallgató fülébe, hogy egyetlen, egységes hangnak érzékelje. Ha ez nem történik meg, akkor azt például akként éljük meg, hogy a szub hátulról szól, hiszen a szettből előbb hallod meg a felharmonikusokat, mint a "testet". Persze tanul a fül, és az agy egy idő után korrigál, ha nem túl nagy a különbség, ezért van az, hogy hozzászoksz ehhez egy idő után, és már nem vagy biztos benne, hogy valóban hátulról szól-e.

Ha ez a beérkezési idő jól van eltalálva, akkor van az, hogy összeáll a rendszer és a szub nagyot tol. Valójában azonban lent nem tol nagyobbat, csak végre egy hangnak hallod, amit egynek kell. :sorcerer:

Én úgy tudom, hogy pontosan azért használnak hangerőszabályzóként logaritmikus potikat, mert az emberi hallás fiziológiája olyan, hogy a "hangerősség" változását logaritmikusan érzékeli.
A felharmonikusok esetén pedig a páratlan (3rd, 5th, 7th,..stb) felharmonikusoknak van azonos fázisa periodikusan az alapharmonikussal, (és nem az alapharmonikus periodusossága szerint), ott erősítik egymást, egyéb időpontokban akár gyengíthetik is. A párosokat nem tudom, elektronikában ritkán fordulnak elő.
Az viszont érdekes, hogy egy autónyi méret esetén, figyelembe véve a hang terjedési sebességét, számít az, hogy milyen messze vagy a sugárzótól. Én úgy emlékszem, hogy inkább az irányok befolyásolják az érzetet (irányhallásnak neveztünk hangtanon). De mindíg tanul az ember valami újat, és ez a jó itt a fórumon.

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7538 Dátum: 2014.06.07 10:22:37 »
Apropó, hanghullámok hossza..... Mégis hogyan fér be egy autóba egy 30 Hz körüli hangmélység a maga 13 méteres hullámhosszával...?  :devil:


Érdekes felvetés :yes: A választ persze mindannyian tudjuk, de érdekes dolog ez...tényleg

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7539 Dátum: 2014.06.07 12:06:44 »
Én úgy tudom, hogy pontosan azért használnak hangerőszabályzóként logaritmikus potikat, mert az emberi hallás fiziológiája olyan, hogy a "hangerősség" változását logaritmikusan érzékeli.
A felharmonikusok esetén pedig a páratlan (3rd, 5th, 7th,..stb) felharmonikusoknak van azonos fázisa periodikusan az alapharmonikussal, (és nem az alapharmonikus periodusossága szerint), ott erősítik egymást, egyéb időpontokban akár gyengíthetik is. A párosokat nem tudom, elektronikában ritkán fordulnak elő.
Az viszont érdekes, hogy egy autónyi méret esetén, figyelembe véve a hang terjedési sebességét, számít az, hogy milyen messze vagy a sugárzótól. Én úgy emlékszem, hogy inkább az irányok befolyásolják az érzetet (irányhallásnak neveztünk hangtanon). De mindíg tanul az ember valami újat, és ez a jó itt a fórumon.

Pontosabban: a Decibel-skála jellemezte leginkább az emberi "hangossághallást", ezért kezdték használni.

30-50 Hz-es hangoknál nem nagyon van irányhallás, mert a hullámhossz szignifikánsan nagyobb, mint az ember két füle közötti távolság. A minap a lakásom mellett közvetlenül felállítottak egy színpadot, és egész álló nap ment a dzsembori. Nemritkán zizegtek a szekrényajtók a mélyektől. Ott sem lehetett hallani, hogy honnan jönnek, csak azt, hogy bazihangosak, ahogy kóvályognak a lakásban.

A baj inkább ott van, hogy ugyanazt a hangot (pontosabban: ugyanannak a hangszernek a magasabb tartományait) a középsugárzókon hamarabb hallod meg, mint a mélysugárzón, hiszen az messzebb is van, mint a többi hangszóró, ráadásul nemritkán éppen hátrafelé sugároz, de jobb esetben is oldalra. Mire belekóvályog a füledbe, meg rosszabb esetben (azaz az esetek 99%-ában) rezgésbe hozza a kasztnit, az elég idő az agyunknak, hogy külön érzékelje.

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7540 Dátum: 2014.06.07 13:40:04 »
Pontosabban: a Decibel-skála jellemezte leginkább az emberi "hangossághallást", ezért kezdték használni.

30-50 Hz-es hangoknál nem nagyon van irányhallás, mert a hullámhossz szignifikánsan nagyobb, mint az ember két füle közötti távolság. A minap a lakásom mellett közvetlenül felállítottak egy színpadot, és egész álló nap ment a dzsembori. Nemritkán zizegtek a szekrényajtók a mélyektől. Ott sem lehetett hallani, hogy honnan jönnek, csak azt, hogy bazihangosak, ahogy kóvályognak a lakásban.

A baj inkább ott van, hogy ugyanazt a hangot (pontosabban: ugyanannak a hangszernek a magasabb tartományait) a középsugárzókon hamarabb hallod meg, mint a mélysugárzón, hiszen az messzebb is van, mint a többi hangszóró, ráadásul nemritkán éppen hátrafelé sugároz, de jobb esetben is oldalra. Mire belekóvályog a füledbe, meg rosszabb esetben (azaz az esetek 99%-ában) rezgésbe hozza a kasztnit, az elég idő az agyunknak, hogy külön érzékelje.

Tehát, a hang terjedési (amennyire tudom) sebessége független a frekvenciájától. Ez alapján, ha mondjuk a láda 2m-re, a közepek meg mondjuk az egyszerűség kedvéért 1m-re vannak, és a két forrás ugyanazt a hajtást kapja, nagyjából 3ms-ot késik a láda eredeti hanghulláma a középhez képest. Nem gondoltam volna, hogy a fül-agy "számítógép" már meg tudja különböztetni? (Mert a szem-agy "számítógép" nem, hisz már az 50Hz-es, vagyis 20ms-onkénti villogást sem észleli, maximum azt, hogy hosszú távon fárasztóbb egy 50Hz TV, mint egy 100Hz) A mechanikus elemek rezgése nyilván némileg késik, és a visszavert/szórt hullámok sem jönnek egyszerre és azt a diffit már biztosan hallhatónak érezzük, és valóban ez lehet az oka a különbségeknek. A beállítható késleltetéssel valószínűleg oda tolhatjuk a "késést", (mert ugye a helyére tenni nem tudjuk) ahol a legkevésbé találjuk kellemetlennek, vagyis ahol a rendszerünk a legélvezhetőbben szól. Jól értem?

Egyébként szerintem az élő nagyzenekaros zenének is az az egyik esszenciája, hogy ezek a kis "elcsúszások" benne vannak. (A zenészek, és a hallgatók között is)

PiciPeti

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3322
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7541 Dátum: 2014.06.08 18:34:00 »
Elvileg az agy oda határolja be a hang forrását, ahonnan azt legelőször meghallja. Szóval ahhoz, hogy jó színpadképed legyen, elvileg a jobboldali magashoz képest kell mindent megkésleltetni. Elvileg... :)

És ugye "láttunk" már színpadot passzív rendszerrel is. Szóval már megint ott vagyunk, hogy a fene se érti ezt... :D

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7542 Dátum: 2014.06.10 07:56:12 »
Tehát, a hang terjedési (amennyire tudom) sebessége független a frekvenciájától. Ez alapján, ha mondjuk a láda 2m-re, a közepek meg mondjuk az egyszerűség kedvéért 1m-re vannak, és a két forrás ugyanazt a hajtást kapja, nagyjából 3ms-ot késik a láda eredeti hanghulláma a középhez képest. Nem gondoltam volna, hogy a fül-agy "számítógép" már meg tudja különböztetni? (Mert a szem-agy "számítógép" nem, hisz már az 50Hz-es, vagyis 20ms-onkénti villogást sem észleli, maximum azt, hogy hosszú távon fárasztóbb egy 50Hz TV, mint egy 100Hz) A mechanikus elemek rezgése nyilván némileg késik, és a visszavert/szórt hullámok sem jönnek egyszerre és azt a diffit már biztosan hallhatónak érezzük, és valóban ez lehet az oka a különbségeknek. A beállítható késleltetéssel valószínűleg oda tolhatjuk a "késést", (mert ugye a helyére tenni nem tudjuk) ahol a legkevésbé találjuk kellemetlennek, vagyis ahol a rendszerünk a legélvezhetőbben szól. Jól értem?

Egyébként szerintem az élő nagyzenekaros zenének is az az egyik esszenciája, hogy ezek a kis "elcsúszások" benne vannak. (A zenészek, és a hallgatók között is)

Az autóhifizésnek (illetve általában a hifinek) meg ez az esszenciája. Hogy találj olyan beállítást, ahol a nagyzenekarok hallgatása során tapasztalható kis csúszásokat végre hallod.    :clap:

Egyébként igen, a gyakorlatban, zenén meghallasz 3 ms csúszást. Ha nem így lenne, nem lehetne a DSP-ket ms-os/cm-s léptékben állítani. :)

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re:AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7543 Dátum: 2014.06.10 08:03:33 »
Elvileg az agy oda határolja be a hang forrását, ahonnan azt legelőször meghallja. Szóval ahhoz, hogy jó színpadképed legyen, elvileg a jobboldali magashoz képest kell mindent megkésleltetni. Elvileg... :)

És ugye "láttunk" már színpadot passzív rendszerrel is. Szóval már megint ott vagyunk, hogy a fene se érti ezt... :D

Hátöööö... Ezt azért DSP-je válogatja. Van, amelyiken mindegyiknek a távolságát be kell állítani, és van, amelyiken nem. Ahol olyan a rendszer, hogy érdemes egy bizonyos hangszórót "origónak" beállítva nulla késleltetéssel megszólaltatni, ott is van, amelyiken a legközelebbi hangszórót kell nullára beállítani, van, ahol a legtávolabbit.

De ha szigorúan elméletben és szigorúan késleltetésről beszélünk, akkor a legtávolabbi hangszóró lesz az origó, a többit hozzá kell késleltetni, hiszen annak a hangja érne el a legkésőbb a hallgatóhoz.

A cél nem az, hogy legyen egy hangszóró, amelyik legelőször szólal meg, így behatárolhassuk a hang forrását. A cél az, hogy a zene leváljon a hangszórókról, mintha ott sem lennének, és a hang forrása a színpad legyen. Hogy ezt hogyan lehet megoldani, az autó- és rendszerfüggő, továbbá vagy nagy szerencse (ez a ritkábbik), vagy pedig nagyon sok tapasztalat és/vagy próbálgatás kérdése.

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #7544 Dátum: 2014.06.11 09:11:30 »
Ha minden körülmény kedvezően alakul, délutánra be lesz szerelve a cucc az autóba. Mivel a Corollaban az első szett nem volt rákötve az erősítőre, így most pluszban kell hozzá egy pár RCA kábel és egy második jel átalakító dobozka.

A szak műhely munkáját nem ismerem, de a helyi Média Markt autohifi osztályán ezt a céget ajánlották, mint valóban hozzáértő céget.
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i