Szavazás

Mennyire vagy vájtfülű?

Nem hallgatok rádiót autóban.
4 (3.6%)
Elég a gyári zene, elégedett vagyok vele.
63 (56.3%)
Egy gyárinál jobb fejegység mindig befigyel.
31 (27.7%)
Mindenem a zene, új fejegység, nagy ovál, erősítő, mélynyomó.
14 (12.5%)

Összes szavazó: 112

Szerző Téma: AutóHiFi (hallga csak...)  (Megtekintve 1673781 alkalommal)

0 Felhasználó és 5 vendég van a témában

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4680 Dátum: 2010.09.03 08:04:15 »

Én nekem meg megjött a DLD szubom, 25 cm-esre esett a választás. Egy kb 20 literes dobozva belefogattam kicsit, de sajnos nem sikerült légmentesen, így borzalmas hangok jöttek ki belőle.  :D No, nem is az volt a célom, hogy jól szóljon, csak hogy kipróbáljam, hogy jó-e. Eddig tetszik, bár egy gondom máris akadt. Hiába van a 4 csatis erősítő 3-as és 4-es modulja hídba kötve, hiába van a gain a legkisebb jelszinten, így is eléggé gyengusz, ahogyan az erősítő tolta. Félek, hogy sok lesz a végfokomnak ez a 25-ös sub. Elvileg 4x45 W-ot (RMS) tud a végfok vagy 2x100 W-ot, ami ma nem ugye számít soknak. Mondjuk rendesen beépítve teljesen más lesz persze, csak félek, hogy az első szettből sokat kell majd levenni és a fejet jól ki kell majd tekerni ahhoz, hogy megfelelően szóljon a rendszer... Amúgy a franc sem gondolná, hogy mekkora teljesítményt vesz föl egy ilyen 25-ös sub, azt hittem, hogy az erősítőm hídban majd jól megrántgatja, de nem úgy tűnik így első nyomi próbálkozásomra... Persze annyira nem toltam erősen, mert még bejáratós 40 órán át, csak kipróbáltam egy picit, hogy szól-e, meg hogy az erősítő mennyire komálja...

Hát... van olyan erősítő, amire rá van pöttyintve, hogy 4x45W, aztán néz az ember nagyokat, hogy mekkorát szól. De általában a fordítottja jellemzőbb: ráírják, hogy 1000W, aztán ha megterheled egy kilowattal, leolvad.  ::)


Erről jut eszembe, szerintem ma megyek az erősítőért. Sajnos oda kell adnom a GTO-t cserébe érte, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a srác bemérette. 1000 Hz-en 2 ohmon 2x200W fölött volt a teljesítménye, ami azt mondja a tulaj, hogy jobb, mint a gyári adat, bár elmondása szerint ez nem egy jellemző, vagy tipikus mérési frekvencia.


Nekem meg nem nagyon mond semmit, azon felül, hogy, hogy egy erősítőre vonatkozó teljesítményadat igen-igen szubjektív, és szinte tetszés szerint variálható kategória.

Mit is mértek ők tulajdonképpen? Jellemző adata ez az erősítőnek?


A JBL nagyon ragaszkodik ehhez a CEA2006-os mérési szabványhoz, csak hát valljuk be, az mindent mér, csak nem a reális teljesítményt életszerű szituációban. Egy autóban sose lesz 14,4 Volt feszültség, úgyhogy egy GTO erősítőnél a 4x100W, vagy a Px-nél a 4x123,5 maximum szép álom.

Mi az, amit ez valójában tud? Tudom, hogy a hozzászólást azzal kezdtem, hogy nagyjából mindegy is, mi van ráírva, de azért csak jó lenne valami viszonyítási alap....

Ear

  • Elnökségi szoba
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2924
    • http://www.ear.hu
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4681 Dátum: 2010.09.03 09:23:14 »

Egy példa: Surányi webes oktatóanyagja,

Ami nem más mint egy végtelenül szószaporító MLM alapszöveg? Ne nevetess már. Más példa?

Ear

  • Elnökségi szoba
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2924
    • http://www.ear.hu
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4682 Dátum: 2010.09.03 09:30:25 »
Nem egyszerű a dolog, de azért szerintem abban senki sem kételkedik, hogy kimondottan léteznek nagy hangnyomásra alkalmas cuccok és a jó minőségre. Nem ugyan azt használják a kétféle versenyen sem...

Mélyhangszóróra gondolsz? Mert akkor sem.  :devil: Persze vannak mélynyomók, ahol csak a xMax számít, de ha egy szub jól meg van csinálva, akkor az bizony nagyon jól is tud szólni. Nekem is volt Cadence 25-ös szubom zárt ládába, kifejezetten hangnyomás versenyre kitalált sorozatból, és pont a megépítettsége miatt pokolian pontos precíz és gyors volt, nem kis mértékben annak köszönhetően, hogy elég volt neki egy 18 literes láda. ugyan ez duplázva átszólt a nagy német dögök majdnem hermetikusan zárt csomagtartóit. Viszont az sem elfelejtendő, hogy combos erősítővel kell hajtani.

Ear

  • Elnökségi szoba
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2924
    • http://www.ear.hu
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4683 Dátum: 2010.09.03 09:36:46 »
Én azt hallottam hogy a zárt 25-ös hangszóróval szerelt láda ideális a minőségi nem csak tuc-tucot játszó rendszerekhez. Tiestohoz pl. jó egy reflex láda 30-as hangszóróval (nekem ilyen van, ha most tehetném lecserélném inkább egy 25-ös zártra :D). A 25-ös nem terheli le annyira az erősítőt pont jó, pontosabb gyorsabb zárt ládában ideális. A 30-as jobban megterheli már az erősítőt úgyhogy nem árt rendesen megkajáltatni :D a reflex láda sajátossága pedig hogy a kalibrált nyíláson kitolt levegő mennyiség vagy levegő fuvallat :D sokkal dinamikusabbá és ütősebbé teszi az egészet mint egy saját hangot adva az egész történetnek.

Egy zárt 25-ös és egy azonos felépítéső hangszóróval szerelt 30-as reflex közül, feltéve ha korrekten van mindkettő méretezve, akkor a 25-ös zárt fogja több munkára késztetni az erősítőt ezért ahhoz kell a jobb, erősebb, de meg is hálálja. A reflexnek pedig pont az a sajátossága, hogy a zárthoz képest lassú és maszatol, nem dinamikusabb.  :no:

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4684 Dátum: 2010.09.03 09:45:01 »

Egy példa: Surányi webes oktatóanyagja,

Ami nem más mint egy végtelenül szószaporító MLM alapszöveg? Ne nevetess már. Más példa?

Azér egy utcáról beszédült kezdő autóhifistának gondolatébresztőként jó az. Aki nem a válaszokat találja meg benne, hanem elolvasva kérdései lesznek. Egyszerű, közérthető, tele van végtelen egyszerűsítéssel. Van, aki ennél nem is akar továbblépni. Olyan nagy baj ez?

Nyilván nem a high end rendszer megépítésének know-how-ja. Van az autóhifi világában olyan, aki viszont tudna mit írni. Mégse ír.  :whistling:  :tt2:  :devil:

 :flowers:

barna.czukor

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4685 Dátum: 2010.09.03 12:44:43 »

Én nekem meg megjött a DLD szubom, 25 cm-esre esett a választás. Egy kb 20 literes dobozva belefogattam kicsit, de sajnos nem sikerült légmentesen, így borzalmas hangok jöttek ki belőle.  :D No, nem is az volt a célom, hogy jól szóljon, csak hogy kipróbáljam, hogy jó-e. Eddig tetszik, bár egy gondom máris akadt. Hiába van a 4 csatis erősítő 3-as és 4-es modulja hídba kötve, hiába van a gain a legkisebb jelszinten, így is eléggé gyengusz, ahogyan az erősítő tolta. Félek, hogy sok lesz a végfokomnak ez a 25-ös sub. Elvileg 4x45 W-ot (RMS) tud a végfok vagy 2x100 W-ot, ami ma nem ugye számít soknak. Mondjuk rendesen beépítve teljesen más lesz persze, csak félek, hogy az első szettből sokat kell majd levenni és a fejet jól ki kell majd tekerni ahhoz, hogy megfelelően szóljon a rendszer... Amúgy a franc sem gondolná, hogy mekkora teljesítményt vesz föl egy ilyen 25-ös sub, azt hittem, hogy az erősítőm hídban majd jól megrántgatja, de nem úgy tűnik így első nyomi próbálkozásomra... Persze annyira nem toltam erősen, mert még bejáratós 40 órán át, csak kipróbáltam egy picit, hogy szól-e, meg hogy az erősítő mennyire komálja...

Hát... van olyan erősítő, amire rá van pöttyintve, hogy 4x45W, aztán néz az ember nagyokat, hogy mekkorát szól. De általában a fordítottja jellemzőbb: ráírják, hogy 1000W, aztán ha megterheled egy kilowattal, leolvad.  ::)


Erről jut eszembe, szerintem ma megyek az erősítőért. Sajnos oda kell adnom a GTO-t cserébe érte, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a srác bemérette. 1000 Hz-en 2 ohmon 2x200W fölött volt a teljesítménye, ami azt mondja a tulaj, hogy jobb, mint a gyári adat, bár elmondása szerint ez nem egy jellemző, vagy tipikus mérési frekvencia.


Nekem meg nem nagyon mond semmit, azon felül, hogy, hogy egy erősítőre vonatkozó teljesítményadat igen-igen szubjektív, és szinte tetszés szerint variálható kategória.

Mit is mértek ők tulajdonképpen? Jellemző adata ez az erősítőnek?


A JBL nagyon ragaszkodik ehhez a CEA2006-os mérési szabványhoz, csak hát valljuk be, az mindent mér, csak nem a reális teljesítményt életszerű szituációban. Egy autóban sose lesz 14,4 Volt feszültség, úgyhogy egy GTO erősítőnél a 4x100W, vagy a Px-nél a 4x123,5 maximum szép álom.

Mi az, amit ez valójában tud? Tudom, hogy a hozzászólást azzal kezdtem, hogy nagyjából mindegy is, mi van ráírva, de azért csak jó lenne valami viszonyítási alap....
Az én erősítőm: Pioneer GM-X354.

Ezt írja a manual:
Maximum power output: 70 W x 4 / 140 W x 2
Continuous power output: 45 W x 4 / 100 W x 2 (DIN45324, +B=14,4 V)
Load Impedance: 2 - 8 Ohm (Bridge connection: 4 - 8 Ohm)
Maximum input level: RCA 6,5 V / 22 kOhm (0,4 - 6,5 V)


Elvileg ez elég kellene, hogy legyen ahhoz, hogy 1 db 25-ös subot megrántgasson rendesen. Vagy nem?
Tudom, egy D osztályú monoblock lenne az igazi...  :D

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4686 Dátum: 2010.09.03 13:15:23 »
Az én erősítőm: Pioneer GM-X354.

Ezt írja a manual:
Maximum power output: 70 W x 4 / 140 W x 2
Continuous power output: 45 W x 4 / 100 W x 2 (DIN45324, +B=14,4 V)
Load Impedance: 2 - 8 Ohm (Bridge connection: 4 - 8 Ohm)
Maximum input level: RCA 6,5 V / 22 kOhm (0,4 - 6,5 V)


Elvileg ez elég kellene, hogy legyen ahhoz, hogy 1 db 25-ös subot megrántgasson rendesen. Vagy nem?
Tudom, egy D osztályú monoblock lenne az igazi...  :D

Azér a típusnév itt sokat elárul.

GM-X354 -> GM-X 35 4 -> (GM-X)  35 (W) x 4 (Ch)

Ez 12 Volton olyan 4x35 W-ot tud. De az okosabbak mondhatnak okosabbat.

A saját erősítőmből indultam ki. Arra is rá van írva, hogy 14,4 Volton 4x100, csak ez sose látott élőben 14,4 Voltot....

Viszont mi a neve? GTO 75.4 Valószínűleg nagyjából 4x75W körül lehet.





....nem tudom, mennyire szenved meg egy szubbal. Szerintem eléggé. Nagyon könnyű és érzékeny szubnak kell lennie ahhoz, hogy megmozgassa....

barna.czukor

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4687 Dátum: 2010.09.03 13:30:45 »
Leszedtem a GM-X352 manualját.

Ez ezt írja:
Maximum power output ... 80 W × 2 / 200 W × 1
Continuous power output ........................................................................ 60 W × 2 / 150 W × 1 (DIN45324, +B=14.4 V)
Load impedance ... 4 Ω (2 — 8 Ω allowable)
(Bridge connection: 4 — 8 Ω allowable)

Az enyém 45 W x 4-et ír, ez meg 60 W x 2-t. A logikát követve ez csak 35 W x 2-t tudna. Az meg a 60 W x 2-höz képest nagy hazugság lenne...

Nem hiszem, hogy ez a logika helytálló.

barna.czukor

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4688 Dátum: 2010.09.03 13:38:28 »
Érdekes ez a 14,4 V kérdése is. Kb egy kocsiban sincsen sosem ennyi, így értelmetlen ezt megadni.

A másik meg az, hogy még nem vettem észre különbséget a között, mikor áll a motor és megy a motor bőgetve. Pedig ekkor elvileg nagyobb feszültséget kap a kocsi erősítője, így a logikát követve hangosabban kellene szólnia. De ez nem így van, mert van bennük egy feszültségstabilizátor, így pont ugyan olyan hangosan szól 12 V-on, mint 14,4 V-on.

Ha a teljesítmény leadás egyenesen a kapott feszültségtől függene, akkor minden gázadásra felhangosodna és alapjáraton lehalkulna az erősítő, ugyanis ekkor eléggé sokat ingadozik a feszültsége a rendszernek.

Úgy hogy amit 14,4 V-ra megadnak az szerintem helytálló, mert 12,8 V-on is pont úgy szól minden, mint 14,4 V-on a tapasztalataim szerint.
« Utoljára szerkesztve: 2010.09.03 13:40:12 írta B.S. »

Ear

  • Elnökségi szoba
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2924
    • http://www.ear.hu
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4689 Dátum: 2010.09.03 17:19:51 »
Egyszerű, közérthető, tele van végtelen egyszerűsítéssel.

Hát ez az. Annyira egyszerű, hogy nem igaz.

barna.czukor

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4690 Dátum: 2010.09.03 21:39:13 »
Jó, végig lehet érezni a hatalmas üzleti érdeket benne, ami végigkíséri az egész cikksorozatot. Eléggé átlátszó az egész...

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4691 Dátum: 2010.09.04 13:36:43 »
Érdekes ez a 14,4 V kérdése is. Kb egy kocsiban sincsen sosem ennyi, így értelmetlen ezt megadni.

A másik meg az, hogy még nem vettem észre különbséget a között, mikor áll a motor és megy a motor bőgetve. Pedig ekkor elvileg nagyobb feszültséget kap a kocsi erősítője, így a logikát követve hangosabban kellene szólnia. De ez nem így van, mert van bennük egy feszültségstabilizátor, így pont ugyan olyan hangosan szól 12 V-on, mint 14,4 V-on.

Ha a teljesítmény leadás egyenesen a kapott feszültségtől függene, akkor minden gázadásra felhangosodna és alapjáraton lehalkulna az erősítő, ugyanis ekkor eléggé sokat ingadozik a feszültsége a rendszernek.

Úgy hogy amit 14,4 V-ra megadnak az szerintem helytálló, mert 12,8 V-on is pont úgy szól minden, mint 14,4 V-on a tapasztalataim szerint.

Nem a hangerő változik, hanem a teljesítmény. Elvileg ha nagyobb a feszültség, nagyobb teljesítményt ad le. A hangerő előre beállított értéken van, az nem változik. Ha határon mozog az erősítő, fordulaton később fog betorzítani.

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4692 Dátum: 2010.09.04 13:39:28 »
Egyszerű, közérthető, tele van végtelen egyszerűsítéssel.

Hát ez az. Annyira egyszerű, hogy nem igaz.

Én akkor is azt mondom, hogy gondolatébresztőnek egy teljesen kezdő autóhifista számára tökéletesen alkalmas. Meg hogy akiknek ez szól - alap kategóriában - ott lehet (vagy amikor ez a cikksorozat született, lehetett) efféle különbségeket tenni, persze némi fenntartással.

barna.czukor

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4693 Dátum: 2010.09.04 13:41:46 »
Lehet, hogy később kezd el torzítani a cuccos, de normál esetben sosem tekeri fel az ember ennyire a hangerőt, ahol abba tartományba jussunk, hogy érzékelhető legyen a torzítás, illetve az álló és járó motor között a különbség... Pláne ha csak első szettről beszélünk. Ez esetben szerintem (nálam biztosan) előbb szétmenne a szett, minthogy az erősítő torzítani kezdjen.

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4694 Dátum: 2010.09.04 13:52:56 »
Leszedtem a GM-X352 manualját.

Ez ezt írja:
Maximum power output ... 80 W × 2 / 200 W × 1
Continuous power output ........................................................................ 60 W × 2 / 150 W × 1 (DIN45324, +B=14.4 V)
Load impedance ... 4 Ω (2 — 8 Ω allowable)
(Bridge connection: 4 — 8 Ω allowable)

Az enyém 45 W x 4-et ír, ez meg 60 W x 2-t. A logikát követve ez csak 35 W x 2-t tudna. Az meg a 60 W x 2-höz képest nagy hazugság lenne...

Nem hiszem, hogy ez a logika helytálló.


Hát... Lehet, hogy nem. De elgondolkodtató. Én mindenesetre nem hiszek el 4x100W-ot egy GTO erősítőnél, hiába írnak rá 14,4 Voltnál 4x104-et.

Hogy megalapozottan tudjak helyeselni, vagy cáfolni, ahhoz ismernem kellene az erősítők felépítését, ám sajnos ezzel a tudásszinttel nem rendelkezem, így nem tudom, hogy az adott erősítő a tápfeszltséget mennyire alakítja át. Nyilván minél jnagyoobat alakít raajtaa, egy tápfeszültségbeli változás annál nagyobb teljesítménybeli változást okoz.. Lehet, hogy hülyeséget beszélek, de mintha egyszer valaki ilyen 12 Voltról többszáz Voltra feltranszformáélt feszülségeket említett volna. A tápfeszültségnél egy-két Volt változás igen jelentős különbségeket tud okozni....