Szavazás

Mennyire vagy vájtfülű?

Nem hallgatok rádiót autóban.
4 (3.6%)
Elég a gyári zene, elégedett vagyok vele.
63 (56.3%)
Egy gyárinál jobb fejegység mindig befigyel.
31 (27.7%)
Mindenem a zene, új fejegység, nagy ovál, erősítő, mélynyomó.
14 (12.5%)

Összes szavazó: 112

Szerző Téma: AutóHiFi (hallga csak...)  (Megtekintve 1673631 alkalommal)

0 Felhasználó és 5 vendég van a témában

Satriani

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4185 Dátum: 2010.06.22 08:27:06 »
Hátha valaki vágyna ilyesmire:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170500165449
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170500172132

Kiváncsi vagyok, mi lesz a leütési ár.

Kicsit magas, kevesebbre számítottam. (A kétcsatornásat én vittem el, indexes srácnak lesz.)

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4186 Dátum: 2010.06.22 09:30:51 »
Meló az mindíg van, nincs leállás, én is csak pár hónapig bírtam ki, aztán tessék :D de hát így fejlódik a rendszer. Ez a direktbe kötés ez érdekelne, igaz nekem sincs szívem szétszedni megint a kocsit, de nekem a patentok még elvileg bírják :D. De mégis hogy működik ez? Milyen vastag vezeték kell? Hány A-os biztosíték? A 30-as vezetékeket kell lecserélni nagyobbra? A mostaniak is az aksitól jönnek vagy nem? Aki csinált már ilyet megoszthatná velünk :hug:

Én azér nem erőltetem, mert ha rádobnék még erre kétszázat, menet közben az sem változtatna ebben az autóban lényegeset a hangon, az autót meg ugye közlekedésre használom elsősorban. Annyit biztosan nem, hogy megérje. Persze ha pénzem lenne rá, nyilván foglalkoznék vele, de ahhoz képest, ami otthon van (gyakorlatilag nulla) már ez is fényűzés. Lassan el kellene kezdeni gondolkodni otthoni hangrendszeren, de még azt sem sikerült eldönteni, hogy stereo legyen, vagy 5.1.

Tudom, hogy a stereo jobban szól, ha zenéről van szó, de sajnos azt még sokáig nem engedhetem meg magamnak, hogy mindenre legyen egy-egy külön rendszerem..... Hallottam már róla, hogy régebbi házimozi erősítők vannak olyan jók stereo erősítőként, mint házimoziként, mert ott még nem jöttek rá, hogy ha mindkettőre jó, akkor jól fogja érezni magát a paraszt, nem lesz hiányérzete. Viszont ha ilyen régi cuccot nézek, egyáltalán nem biztos, hogy például optikai jelet tud fogadni, HDMI-t meg biztosan nem, akkor meg minek van otthon a HD tévé.... És ez még csak az erősítő, a kábelekről, hangszórókról szó sem esett... Szóval nem egyszerű. Így első karikában az autóhifire maximum egy normális szettig lenne érdemes beruházni, ha nem sikerül megnyugtatóan gatyába rázni a mostanit. Esetleg egy épített, normális ajtópanel, ami nem a gyári rácson keresztül szűri a mélyközepet és további rezgéscsillapítás. De ennél többet ebben a kategóriában nem szabad. Nem véletlen, hogy Ear is pont egy Camryt választott. Ott menet közben is csend van.

Hangszórókábellel a legjobb megtápolni a fejet azt mondják. Biztosítékként pont akkorát tennék rá, mint amekkora a fejben egyébként is van, hiszen azt akarod csak táppal ellátni.

Petyaa

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 942
  • Auris 1.4 VVT-i
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4187 Dátum: 2010.06.22 21:05:52 »
Otthoni hifi annyira nem érdekel, nem is értek hozzá de tudom hogy jobb zenét lehet összehozni mint egy autóban, már a teret figyelembe véve ami más akusztikai tulajdonságokkal bír. Én onnan indultam ki hogy vezetés közben kell hogy valami szórakoztasson, mert amúgy monoton az egész........na erre jó a zene, hát akkor már az legyen tényleg szórakoztató és élvezetes. Na aztán most egy ideje egyre mélyebbre és mélyebbre ásom magam a dologban :D.
 Ma munkába menet tudtam kicsit hallgatni a zenét, az zavart hogy a mélyközepek túl erőteljesek és sok a mély elől, az Alpine-nál ez nem volt.......gondoltam ez is csak beállítás kérdése, hiszen még nem látom át a 88RS beállításait. Szóval mélyközép elől sok mély, mélyláda hátul szinte alig kihasználva ez nem tetszett annyira. Hazaértem, első volt miután beálltam a garázsba hogy használati utasítás elővesz és egyensúly megteremt 8mélyláda dolgozzon szépen érezhetően, mélyközépről tehet levesz :D. Na a lényeg hogy vágásokat a fejen nem tudom kikapcsolni (nem jöttem rá hogy kell) így elől 50Hz HPF Sub 50Hz LPF (ez a minimum a fejen, nincs lejebb). Na a nagy kérdés??? Mi az a decibel per oktáv?? :helpsmilie: Azt tudom hogy ez a vágáshoz tartozik, de mi a szerepe és mit befolyásol? Na ezt tudatlanul 12dB/okt-ra állítottam mind a subnál, mind a szetten. Lehet jel szintet is állítani dB-ben ládára +2dB, szettre -2dB így a láda is kapott egy kis szerepet. Sub 180 fokot fordítva jobban szól, simább nem az a lüktető így ezt állítottam be. Aztán lehet subnál Mono-t vagy Stereo-t állítani (gondolom hogy 1 vagy 2db mélyhangszóróm van) ezt Mono-ra. Ez így stimmelt is és az időkorrekciót sikerült beállítanom fülre (2010 es EMMA CD-n pali dumál hogy a színpad melyik oldalán van, bal, bal messze, bal közép, jobb közép......stb.) Ez pont fordítva működik pl. mint az Alpinenál, mert amíg a 88RS-nél azt kell megadnom milyen távolságra van tőlem az adott hangszóró, Alpinenál azt kellett megadnom hogy milyen távolságra szeretném kitolni az adott hangszórót ahhoz hogy a tér közepén üljek. Ok jobb is lett az egész, olyan amilyen volt az Alpine-al csak még annál jobb minőségben. Tisztább hangzás, mélyközép erősebb, csipogók újjászülettek. Na gondoltam kipróbálom az autómata beállítást a mellékelt mikrofonnal.....használati utasítás bambán olvasása :D kb. 6 percig kopogtató hangok meg sercegő zajok jöttek a kocsiból (természetesen előtte az erősítőn FLAT, érzékenység kicsit visszábbvesz). Kíváncsi voltam, hát leesett az állam. Szép kis "hangzásvilágot" hozott össze a gép processzora. Érdekes módon a teret kinyújtotta (időkorrekció) subot lehalkította -4dB-el vágás 63Hz 18dB/okt szett 0dB 50Hz 12dB/okt. és mesés lett nagyon tetszik, tényleg más lett a rendszer mérföldekkel jobb, részletesebb tisztább. Úgy érzem tényleg mintha egy stúdiószobában ülnék, most van először ilyen élményem amióta autóhifizek (kemény 1 éve lassan :D). Szóval azt kell hogy mondjam hogy a 88RS jobb mint az Alpine 9855R......legalábbis az én rendszeremnek, lehet ez rendszer függő. Mintha most a fej lett volna a leggyengébb láncszem. Azt most cseréltem és sokkal jobb lett. De persze nem ragadtatom el magam, még sokat kell ezt hallgatni, de élvezet lesz :yes:
 Bocs ha sokat írok, de ezeket az élményeket csak veletek tudom megosztani, ismerőseim között nem sok hozzáértő autóhifis van :flowers:

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4188 Dátum: 2010.06.23 08:01:23 »
Azt tudom hogy ez a vágáshoz tartozik, de mi a szerepe és mit befolyásol?

Sokat elmond ám a mértékegység...  ::) dB/oktáv
Oktáv? Énekóra? Dó-Ré-Mi...?

Lényege az, hogy milyen "gyorsan" halkítsa a zenét a vágás frekvenciájától, gyakorlatilag hogy mennyire "mossa össze" a hangszórókat. Ha meredek, a vágási frekvencia után viszonylag kicsivel halkít sokat. Ha nem meredek, akkor mondjuk a mélyközép belejátszik a mélybe, a mély meg a mélyközépbe.

Petyaa

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 942
  • Auris 1.4 VVT-i
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4189 Dátum: 2010.06.23 08:17:57 »
Azt tudom hogy ez a vágáshoz tartozik, de mi a szerepe és mit befolyásol?

Sokat elmond ám a mértékegység...  ::) dB/oktáv
Oktáv? Énekóra? Dó-Ré-Mi...?

Lényege az, hogy milyen "gyorsan" halkítsa a zenét a vágás frekvenciájától, gyakorlatilag hogy mennyire "mossa össze" a hangszórókat. Ha meredek, a vágási frekvencia után viszonylag kicsivel halkít sokat. Ha nem meredek, akkor mondjuk a mélyközép belejátszik a mélybe, a mély meg a mélyközépbe.

Igen értem, mondjuk diagramon is mutatja hogy a 18dB/okt. meredek, a 6dB/okt. pedig a legkevésbé, tehát még átenged bizonyos frekvenciájú hangokat. Elvileg így akkor a 18 a legjobb talán. És az is eszembe jutott hogy a mélyet és az elsőszettet úgy érdemes megvágni hogy kell lennie átfedésnek. Tehát elől csak 50Hz-től enged, hátul 63Hz-től lefelé így van egy átfedési tartomány ami mind a kettőn megszólal. Igaz nekem az erősítőn jobban meg van vágva mert elől teljes sávszélesség, hátul 50Hz. Bár szerintem a teljes sávszélesség elől annyit tesz hogy a mélyközepek papír szerint 55Hz-ig tudnak lemenni a hangváltók ott vágják meg őket. Na nekem ez kicsit komplikált :D Végülis a fejen lévő beállítás sem sántít, jó az. Bár gondolom legjobb lenne a fejen a vágást kikapcsolni mert ez nem aktív rendszer. Vagy tévedek?

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4190 Dátum: 2010.06.23 08:49:43 »
Hát.... azt kell nézni, melyik a szűkebb keresztmetszet. Ha a fej mondjuk 50 Hz-en vágna, de az erősítőn mondjuk 70-re van véve, akkor hiába engedi lejjebb a fej. Ha viszont az erősítőn 50-en van a mély vágása, de a fej 70 Hz-en vág, az erősítőn beállított érték nem fog beleszólni a dologba....

Egy biztos: hogy ne keveredjen semmi semmivel, valahol ki kell kapcsolni a vágást. Vagy a fejen, vagy az erősítőn.



Egyébként ha a szett csak 55 Hz-ig tud lemenni, mert a keresztváltó onnan lefelé vág, akkor a fej hiába állít be 50 Hz-et elöl, meg 50 Hz-et a dobozon, lesz egy 50-55 Hz közötti tartományod, ami nem szólal meg. Vagy nem azzal a hangerővel mint a zene többi része. Azért be tud zavarni....


Szerk.: ja és nem feltétlenül a minél meredekebb vágás a legjobb. Ez az, amit a mikrofonnal már nem feltétlenül tudsz beállítani, hanem az ízlésedhez kell igazítani, és fülre belőni, magadnak, meg az autónak. de ugyanez a helyzet az időkorrekcióval is: van, aki előszeretettel alkalmazza, mert így "vándorol" a színpad, és oda tudja cibálni a szeme elé akár.

Van, aki azt mondja, hogy időkorrekció fölösleges, csak ront a hangzáson, hiszen digitalizálja, majd visszaalakítja a jelet, ráadásul ha a fejed az ideális pozícióból elmozdítod, megette a fene az egészet. Ők szoktak helyette fázisfordítással játszani. Jóval több legózás, türelem, hallgatás és tényleg jó fül kell hozzá, hiszen ha belegondolsz, összesen öt helyen lehet fázist forgatni egymástól függetlenül egy szett+láda rendszerben.
« Utoljára szerkesztve: 2010.06.23 08:55:58 írta wolfman »

Satriani

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4191 Dátum: 2010.06.23 08:59:50 »
Szerk.: ja és nem feltétlenül a minél meredekebb vágás a legjobb.

Ezt tapasztaltam én is. 12 dB/oktáv tetszik nekem a legjobban, ennél meredekebb vágás túl kemény és durva, a kevésbé meredek pedig maszatosnak tűnik.

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4192 Dátum: 2010.06.23 09:17:52 »
...nem mintha nálam lehetne állítani a vágási meredekséget....  ::)



Ja egyébként Satriani,

szoktál Te a Városi Könyvtárba bemászkálni?

Petyaa

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 942
  • Auris 1.4 VVT-i
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4193 Dátum: 2010.06.23 09:22:18 »
Igen a fej használati utasítása is azt írja tippkét hogy ha elől 12dB/oktáv a vágás meredeksége akkor a subnál is annyi legyen, emellé még fázist fordítok a subon.

Satriani

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4194 Dátum: 2010.06.23 09:35:52 »
szoktál Te a Városi Könyvtárba bemászkálni?

Melyik városban?  :1eye: Egyébként nem. A gyöngyösibe nem járok, a munkahelyemnek nagyobb a könyvtára, máshová meg értelmetlen. Egy ideig jártam szakkönyvekért a Közgáz könyvtárába, de már az is okafogyott.

Miért kérded?

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4195 Dátum: 2010.06.23 13:09:15 »
szoktál Te a Városi Könyvtárba bemászkálni?

Melyik városban?  :1eye: Egyébként nem. A gyöngyösibe nem járok, a munkahelyemnek nagyobb a könyvtára, máshová meg értelmetlen. Egy ideig jártam szakkönyvekért a Közgáz könyvtárába, de már az is okafogyott.

Miért kérded?

Zenei részlegbe sem?

Satriani

  • Vendég
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4196 Dátum: 2010.06.23 13:58:21 »
Eddig eszembe sem jutott. Rengeteg zenét veszek, amit meg nem kapok meg, azt letöltöm. Mi van ott, amiért érdemes lenne benézni?

Ear

  • Elnökségi szoba
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2924
    • http://www.ear.hu
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4197 Dátum: 2010.06.23 14:33:41 »


Egy biztos: hogy ne keveredjen semmi semmivel, valahol ki kell kapcsolni a vágást. Vagy a fejen, vagy az erősítőn.


Egyébként ha a szett csak 55 Hz-ig tud lemenni, mert a keresztváltó onnan lefelé vág, akkor a fej hiába állít be 50 Hz-et elöl, meg 50 Hz-et a dobozon, lesz egy 50-55 Hz közötti tartományod, ami nem szólal meg. Vagy nem azzal a hangerővel mint a zene többi része. Azért be tud zavarni....


Az első pont igaz.

A második nem. Ezek a szűrők nem úgy vágnak, mint az olló. A beállított frekvencia azt jelenti, hogy onnan szép lassan elkezd csökkeni az adott hangszóróra jutó jel erőssége. Még sokáig együtt szólnak, igaz egyre halkabban.

Ami nagyon bekavar, az a fázis. A hagyományos keresztváltóknál, ugye kondi-tekercs egy adott ellenállással 4-8 ohm mérve csodálatos egyenes rajzol ki a kapcsolás, a valós hangszórókkal terhelve meg kriminálisat. Na ez van, csak kisebb mértékben akkor, ha az erősítőn végezzük el a váltást. A fejegységen megint más, ott a digitális/analóg átalakítás előtt történik a beavatkozás, de ez más gondokat hoz, aritmetikai pontosság, jitter, stb.

Ezért is van az, hogy biztos recept nincs. Túl sok a változó. A szubokat sokan szokták nagyon meredeken, akán 24-36 dB/oktávval vágni, a mélyközepek között inkább a 6-12 dB a szokásos, de igen, minden változtatás más eredménnyel jár.

Viszont a fejen a fázisfordítás az szinte mindig rosszabb, mint az erősítőn. Én inkább ott ajánlanám a szub fázisfordítását, lehet, hogy akkor nem is fog kelleni a -2 dB-es hangerőnövelés...

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4198 Dátum: 2010.06.23 15:28:31 »
Eddig eszembe sem jutott. Rengeteg zenét veszek, amit meg nem kapok meg, azt letöltöm. Mi van ott, amiért érdemes lenne benézni?

Nem tudom. Keresd meg a faterom (nem lesz nehéz megtalálni, csak ő dolgozik ott, mármint férfiként....  ::)), és szemezgess. Újdonságokra, párhetes slágerekre ne számíts, van viszont igen tekintélyes LP-gyűjtemény. Meg helytörténeti részleg. Igazság szerint én sem onnan szerzem be a zenei repertoárt, bár a múltkor rábukkantam ott a Metallica S+M albumára, na annak úgy örültem, mint valami kisgyerek. Érdemes is volt meghallgatni a kocsiban....  :D

Ja nem mondtam? Én is gyöngyösi vagyok.  :D Bár az utóbbi hónapokban nagyon keveset vagyok otthon.

wolfman

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2098
Re: AutóHiFi (hallga csak...)
« Válasz #4199 Dátum: 2010.06.23 15:33:00 »
A második nem. Ezek a szűrők nem úgy vágnak, mint az olló. A beállított frekvencia azt jelenti, hogy onnan szép lassan elkezd csökkeni az adott hangszóróra jutó jel erőssége. Még sokáig együtt szólnak, igaz egyre halkabban.

igen, ezt akartam magyarázni, úgy tűnik, félreérthető volt....  ::)

egy barátomnak volt nagyon-nagyon rosszul beállítva a hifije, a szett nagyon magasan, a szub nagyon mélyen vágott, volt egy igen széles sáv, ami meg sem szólalt. Verte a büccögés az ember hátát, mint a veszedelem, közben rettenetes volt.

Ami nagyon bekavar, az a fázis. A hagyományos keresztváltóknál, ugye kondi-tekercs egy adott ellenállással 4-8 ohm mérve csodálatos egyenes rajzol ki a kapcsolás, a valós hangszórókkal terhelve meg kriminálisat. Na ez van, csak kisebb mértékben akkor, ha az erősítőn végezzük el a váltást. A fejegységen megint más, ott a digitális/analóg átalakítás előtt történik a beavatkozás, de ez más gondokat hoz, aritmetikai pontosság, jitter, stb.

Ezért is van az, hogy biztos recept nincs. Túl sok a változó. A szubokat sokan szokták nagyon meredeken, akán 24-36 dB/oktávval vágni, a mélyközepek között inkább a 6-12 dB a szokásos, de igen, minden változtatás más eredménnyel jár.

Viszont a fejen a fázisfordítás az szinte mindig rosszabb, mint az erősítőn. Én inkább ott ajánlanám a szub fázisfordítását, lehet, hogy akkor nem is fog kelleni a -2 dB-es hangerőnövelés...

hogy mivan...?  :?: :hmmmm: :surrender: