Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.6%)
Eneos
129 (31.9%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.9%)
Liqui Moly
42 (10.4%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 405

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 4974615 alkalommal)

0 Felhasználó és 4 vendég van a témában

R6Rider

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1083
  • Corolla E12 1.6 VVTi SOL Sedan
    • Q8
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10830 Dátum: 2011.01.25 13:48:15 »

Beneztem, a linket nem neztem es azt hittem Autotekarol van szo...
Ok-ok, így akkor tiszta a kérdés.  :flowers:

lp

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3050
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10831 Dátum: 2011.01.25 15:23:19 »

Ergo a 0W-40-es olajak nagy homersekleten surubbek, mint a 10W-40-es olajak, ezert nagyobb vedelemet adnak a motornak. Hiszen az olaj viszkozitasa nem valtozik olyan szelsosegesen a homerseklet valtoztatasara.

Ez így azért nem igaz! Csak rész igaz.
Az adalékkal pont azt érik el, hogy 100 fokon és annál melegebb állapotban azonos legyen a viszkozitás. Egy szintetikus olaj alapját a melegoldali számmal egyező értékű egyfokozatú olaj adja. A példa esetében 40-es. 100 fokon és annál melegebb hőmérsékelten a VI adalékoknak nincs szerepük ezért a két olaj egyformán viselkedik. 40-100 fokig tényleg nem egyformán. a Viszkozitási indexnek a szerepe 100 fokig lényeges. onnantól a grafikon görbéje lényegében vízszintes.
A szintetikus olajoknál a VI adalék hígítja az olajat 100 foktól lefele.
Valójában melegen a 0W40 egy picit hígabb mint a 10W40, mert több benne a hígítást előidéző VI adalék, ami 100 fokon nagyon picit még fejt ki hatást ezért nem tud annyira 40-esként viselkedni mint a 10w40.
Az ásványi olajoknál az alap a hidegoldali számmal azonos egyfokozatú olaj. A VI adalék sűríti az olajat. ami ha elveszti hatását (bár nem teljesen) akkor a 10w40 10-esként, a 15w40 15-ösként viselkedik. Ilyenben viszont nincs 0w.

[a csatolmányt egy admin törölte]
« Utoljára szerkesztve: 2011.01.25 15:32:07 írta lp »
Prius 2 - a mosolygós autó.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22261
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10832 Dátum: 2011.01.25 15:57:18 »
Elf olajos kérdéshez:  Én azt használom, Renault motorokhoz igazított olajok elsősorban. Jó minőséget képviselnek.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10833 Dátum: 2011.01.25 17:25:16 »
Ez így azért nem igaz! Csak rész igaz.
Az ASTM D2270 szabvany irja le a viszkozitasi index szamitasanak modjat. A modszer lenyege, hogy a 37,8 es 98,9 fokos motorolaj kinematikai viszkozitasat vizsgaljuk. Ebbol kovetkeztetunk hosszu szamolas utan a viszkozitasi indexre, amely egy logaritmikus viszonyszam. Segitsegevel a homerseklet-viszkozitas gorbe barmely pontja lekepezheto interpolacioval.

Nem ir olyat a szabvany, hogy a VI nem lenne 100 fok felett ervenyes, csupan a vizsgalt tartomany esik durvan 40 es 100 fok koze.

A motorolajak eseteben nem az szamit, hogy az adott viszkozitasi indexet milyen adalekokkal vagy technologiakkal ertek el, ez csak a hatter. A viszkozitast 100 fok felett a viszkozitasi index es az egyes hofokokon megadott viszkozitasi ertekek irjak le, amely a technologiatol fuggetlenul utal a motorolaj viszkozitasi tulajdonsagaira.

Az igaz, hogy a szintetikus olajak alapolaja suru, amelyet VI adalekokkal modositanak, mig az asvanyi olajaknal forditva van, a hig alapolajat suritik be a magas homersekletekhez. De ezek az adalekok nem 100 fokig ervenyesek csak, utana is marad az olaj olyan tulajdonsagu, amilyen. Nincsen olyan VI modosito adalek, amely 100 fok felett pont "kikapcsolna". Az olajak tulajdonsagai 100 fok felett is hasonloak maradnak, mint az alatt, nem "simul" ki a gorbe a tudomasom szerint.

A 0W-40 100 fokon teljes erteku 40-es olaj, hiszen a 100 fokon mert viszkozitasa alapjan lett a 40-es kategoriaba sorolva, amely egy intervallumot jelent. Ha 100 fokon az olaj viszkozitasa 12,5-16,3 cSt kozott van, akkor 40-es az olaj, itt nincsen mellebeszeles.
Az, hogy higabb-e, mint egy 10W-40-es az a ket markatol fugg, lehet higabb is, meg surubb is a 0W-40-es olaj, hiszen az emlitett intervallumban a ket olaj viszkozitasa szabadon mozoghat a gyartoktol fuggoen...

Ha az asvanyi olaj elvesziti a VI modosito adalekat, akkor nagyon felhigul uzemmelegen, hiszen a VI adalekoknak koszonhetoen nem lesznek tul higak 100 fokon ezek az olajak. (Ezert a stabilabb, surubb alapolajjal rendelkezo szintetikus olajak, nem higulnak fel a kemenyebb hasznalat soran sem.) Surubbek lesznek hidegen a szintetikus olajajak, ha azokbol kimegy a VI modosito, hiszen ott a suru alapolajat modositjak higabbra az alacsonyabb homersekleteken. Azaz lehet, hogy a 0W-s olaj 5W-s lesz idovel. Az asvanyi olaj meg 10W-30-as lesz a 10W-40 helyett, ha a VI modosito kiparologna... De ehhez tulhasznalat kell es kimeletlen uzem.

De ha nem feltetelezem, hogy a VI modosito adalekok kiparolognak, akkor elmondhato, hogy a 10W-s olajak mindig nagyobb utemben higulnak fel, mint az azonos melegoldalu 0W-s tarsaik. Es ez 100 fok felett is ervenyes tulajdonsag, hiszen az olajak nem tudjak, hogy 100 fok van, csak azt "csinaljak", amilyenre terveztek oket.  :D
« Utoljára szerkesztve: 2011.01.25 17:32:53 írta B.S. »

lp

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3050
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10834 Dátum: 2011.01.25 19:19:51 »
Minden igaz amit írtál.
de én azt a kis részét a dolognak, hogy az adalék is lehet hőmérséklet függő én azt igaznak feltételezem. Nyilván nem én készítem ezért nincs saját tapasztalatom, de hát eddig is elméletről beszéltünk.
1. Hőmérséklet függő tulajdonságú kémiai anyagok léteznek ,hiszen maga az olaj is az.. miért ne lehetne az adalék is.
2. Szerintem a mérnökök is erre törekednének, hogy minél hamarabb érje el az üzemi hőfokhoz tartozó viszkozitást, és ott álljon meg.
3.A becsatolt táblázatból az látszik, és ezért mertem következtetni az általam leírtakra, hogy 100 vagy 75 cts ről lemegy 10re ha eléri a 100 fokot, utána márcsak 10-ről 3ra változik. igaz ott van 60 fok különbség itt meg csak 25. Szóval én egyetértek a változással de nem annyira jelentős mint hideg-üzemmeleg állapot között.
4. Azt, hogy azonos márkában a 0w40 hígabb mint a 10w40 a mazdás honlapról olvastam, mivel én magam sosem fogok ilyet mérni, de elfogadtam attól aki mérte. Ha tévedett nézzétek el nekem is. Beleférhet.
Prius 2 - a mosolygós autó.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10835 Dátum: 2011.01.25 19:41:32 »
... Az nem marketing, hogy bizonyos márkájú/típusú autókba bizonyos fajta olajok jelentik az optimális választást, és mást kevésbé jó ötlet tenni beléjük
Azt gondolom túlzottan sarkosan nézed ezt a kérdést.  :flowers:
Szerintem inkább csak túl óvatosan. Abból meg baj nem lehet  :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10836 Dátum: 2011.01.25 19:42:33 »
ha váltanék melyik lenne jó nekem?
De mi a fenének akarsz váltani?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10837 Dátum: 2011.01.25 19:43:53 »
...csendesebb lett a motor csere után.
Csere után mindig csendesebb a motor, a friss olajjal. Hacsak nem vmi rettentő fos került bele.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10838 Dátum: 2011.01.25 19:46:34 »

Azért elég kemény, hogy 1l Toyota olaj 5400, négyszeres áron adják (jó, nem Q8 valószínűleg), de azért ennyivel nem jobb!
A Q8 is eleg jo olaj, nem kellene lebecsulni. Minosegre siman van Elf, Total, Valvoline, stb szinten.

Amugy tenyleg vicc, hogy 1 liter olajat ennyire dragan adnak...  :censored:
Az tényleg vicc. Viszont számomra az is ijesztő, hogy 4 liter 5 W-40-est hogyan tudnak 5200-ért adni. Nem kéne. Mondjatok rám akármit, de ennyiért, ilyen kevésért nem merném megvenni. Hja, én vagyok az ideális vásárló  :lol:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10839 Dátum: 2011.01.25 19:48:16 »
Látom, Palaczk neki állt feldolgozni a napi kommenteket...  :D

lp

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3050
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10840 Dátum: 2011.01.25 19:50:52 »
B.S.
Megtaláltam, NEKED volt igazad!
"...sőt, egy 0w-30 mindig valamivel sűrűbb 100C fokos működési hőmérsékleten, mint egy 10w-30-as..."

Ha valaha összefutunk megyek neked egy tábla mogyorós csokival. ;)
Prius 2 - a mosolygós autó.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10251
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10841 Dátum: 2011.01.25 19:53:59 »
Az tényleg vicc. Viszont számomra az is ijesztő, hogy 4 liter 5 W-40-est hogyan tudnak 5200-ért adni. Nem kéne. Mondjatok rám akármit, de ennyiért, ilyen kevésért nem merném megvenni. Hja, én vagyok az ideális vásárló  :lol:
Ez így lehet,  azon döbbensz meg,  4 liter 5200  :hmmmm: Én örültem neki  :yes:
Egyébként rákérdeztem, R6Rider-ék a beszállítók, nem hamis olaj. Ha be tudnád szerezni az LM olajat 12000-14000 helyett 8000-10000, és tudnád, hogy az is van benne, inkább a drágábbat vennéd meg? Te tudod  :flowers:
Különben szívesen fizetnék érte akár 5-ször ennyit is, ha mondjuk fele annyi lenne a magyar átlagkereset, mint uniós átlag - meg az enyém is :helpsmilie:
« Utoljára szerkesztve: 2011.01.25 20:02:27 írta vd1234 »

lp

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3050
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10842 Dátum: 2011.01.25 19:56:11 »
Tényleg! Azt már kérdezni akartam, hogy létezik, hogy fos olajat beletöltenek gyári márkaflakonba és és átbszák az embert. Lehet ez neív kérdés mert ma már minden lehetséges.
De ha igen, akkor hogy lehet biztos az ember. Az nem tűnik tuttinak, hogy a drágább eredeti.
Prius 2 - a mosolygós autó.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10251
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10843 Dátum: 2011.01.25 19:57:02 »
Mondom, ez a Q8 eredeti :yes:
De igen, van, hogy hamisítják, hallottam én is, de amelyik autósboltban vásárlok, ott kérdés nélkül mondták, hogy a Q8 hamisítása eléggé ritka esemény. Pedig más olajakat is árulnak.
Egyébként a Q8 T65 75w90 Volvo kannában is tuti nem 2300 egy liter autósboltban...mert Q8 flakonban annyiért vettem
« Utoljára szerkesztve: 2011.01.25 20:00:06 írta vd1234 »

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #10844 Dátum: 2011.01.25 19:58:39 »
Ha az asvanyi olaj elvesziti a VI modosito adalekat, akkor nagyon felhigul uzemmelegen, hiszen a VI adalekoknak koszonhetoen nem lesznek tul higak 100 fokon ezek az olajak. (Ezert a stabilabb, surubb alapolajjal rendelkezo szintetikus olajak, nem higulnak fel a kemenyebb hasznalat soran sem.) Surubbek lesznek hidegen a szintetikus olajajak, ha azokbol kimegy a VI modosito, hiszen ott a suru alapolajat modositjak higabbra az alacsonyabb homersekleteken. Azaz lehet, hogy a 0W-s olaj 5W-s lesz idovel. Az asvanyi olaj meg 10W-30-as lesz a 10W-40 helyett, ha a VI modosito kiparologna... De ehhez tulhasznalat kell es kimeletlen uzem.
És mi a helyzet a rész-szintetikusakkal, illetve a HC-szintetikusakkal?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )