Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
131 (32.1%)
Castrol
79 (19.4%)
Motul
19 (4.7%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 408

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5255002 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

Xanyi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6060
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8010 Dátum: 2010.08.09 18:31:18 »
Van Loctite paszta, ami a csavarmenetek tömítésére való. A beszerzése ezeknek nem annyira egyszerű, de azért a net segítségével megoldható.

Az normális, hogy a menet nem tömít, nem is annak kell, hanem az alátétnek ott, ahol felül a karterre. Nem tudom, hogy mi lehet az oka, elvileg egy jól meghúzott, méretpontos alátéttel nem lehet szivárgás. Én a Toyotákhoz gyári alátétet használok, mert az méretpontos teljesen és eddig bevált, azonban a többi kocsi mindig rezet kap, azonban ott sem tapasztaltam még ilyen jellegű problémát.

Ha a gyári alátéttel is folyat, maximum azt tudod elképzelni, hogy a felület amire felfekszik nem sima, hanem valami van ott... Amúgy nem folyathat!
Xanyi

uttoro

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 171
  • 2002 Toyota Problema 1.4 VVTi Sedan fapad
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8011 Dátum: 2010.08.10 18:24:33 »
Tisztelet!

Direkt vártam fél évet az olajat illetően, mert nagyon ki voltam váncsi. A félidő alatt ugye megevett 7 deci olajat, utántöltöttem szintre. barnaczukor egyre növekvő olajfogyit jósolt a frászt rámhozva. Effektíve minden tankolásnál néztem az olajat, de kis fogyás után kábé márciusban megállt a szint a felső jelzés alatt 2-3 mm-el és lecövekelt. Szóval úgy néz ki, hogy a felső jelzés alatt nem sokkal áll be a szint, addig leeszi, ott megáll. Júliusban megvolt az olajcsere, most már kevésbé parázva figyelem a szintet, folyt. köv.
« Utoljára szerkesztve: 2010.08.10 18:34:00 írta uttoro »

Ha úgy érzed ura vagy az autónak, egészen biztos, hogy lassan vezetsz.

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4551
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8012 Dátum: 2010.08.11 11:25:41 »
Ma beszéltem márkaszervízzel az olajfogyasztásommal kapcsolatban. A tünetek alapján szelepszár szimering csere volna aktuális - hosszabb alapjárat után gázt adva kormol -, de szerinte ez enm fogja teljesen megoldani a problémát.
Ugyanis a 2004-előtt 3ZZ motoroknál változtattak a lehúzó gyűrün, és több átereszető furat került rá. A régebbi motoroknál a furatok könnyel eldugulnak és nem húzza le rendesen az olajat. Akkor pedig csak a gyűrű csere lesz teljes megoldás.
Attila 31
  - Avensis
- Prius

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8013 Dátum: 2010.08.11 13:24:24 »
Ahogyan itt többen tapasztalták (Mozso), még a gyűrűcsere sem jó megoldás, mert azután is eszi továbbra is a motor az olajat. Kell egy dugócsere is, ez oldja meg a problémát tisztességesen.

Akinek a régi konstrukciós dugója van, annak javaslom a gyakori motormosást, mert ez tisztán tartja a furatokat, illetve az előrehozott 8-10e km-es olajcsere is javasolt, mert így kisebb az esély a lerakódásra és a dugulásra. A mi 2003-as E12-es Corollánkba is csak 3,7 l olaj kell, nincsen pötty a nivón sem, gondolom ez még a régebbi széria. Nálunk 1 mm olajat nem eszik a gép, igaz 8e km-nél mindig kap friss olajat, sosem volt még benne a világosbarnánák sötétebb, mocskosabb olaj. (Nah jó 1x volt, mikor a Castrol RS 0W-40-es elfáradt 10e km-re, de csak 15e-nél volt akkor a csere.) Jah, hogy ez több pénzbe és melóba kerül, hát ez így van. Szerintem megéri rákölteni, mert meghálálja.

(Az én autómba (E11-es Corolla) mikor megvettük valami borzasztó sűrű olaj volt, reggelente alig indult, szerintem 15W-40-es lehetett. Mert ugye odáig nem jutnak el az emberek, hogy a második (melegoldali) számot kell növelni, ha eszi az olajat és nem a hidegoldalit. Utána kapott 5W-40-es Castrol Softec TXT olajat, ezzel 20x könnyebben indult reggelente. Aztán ahogy használtam, kezdtem rájönni, hogy miért rakhatták ezt bele és miért adták el a kocsit: ette az olajat és a szívócsonk is zörgött, amit még akkoriban nem tudtam, hogy típushiba, meg hogy mi is zörög. Ezután hiába csináltam már bármit is, ette az olajat továbbra is sajnos és eljött a garis motorcsere ideje. Ha az előző tulaj minőségi szintetikus olajat használt és cserélt volna sűrűn, ahogyan mi is tettük és tesszük az E12-es esetében, akkor szerintem nem jutott volna el idáig ez a motor, hogy 2e km alatt 1 liter kenőanyag elfogy.)

A szelepszár-szimering csere nem egy horror összeg, melóban sem kell a szelepfedélnél jobban bontani. Szerintem érdemes megcsinálni, ha ezeket a tüneteket produkálja, mert utána szebben jár a motor, jobban is fogyaszt (nem lesz minden kormos, jobban zár a szelep), nem fog füstölni, csökken a kartergáz mennyisége, stb. Ha az ember elhanyagolja, akkor nő a kartergázmennyiség, kormosabb lesz a motor, a kipufogó, a lambda-szonda, a katalizátor előbb behal az elégetett olajtól, stb... Sokkal többet árt a halogatása, mint amennyibe kerül a cseréje. A szelepszár-szimering alapvetően az idő vasfogától megy tönkre és nem a sok futott km-től. Bekeményedik egy idő után és akkor az égéstérbe lefolyik a szelepek mentén az olaj, ami aztán kékes füst kiséretében elég. Ha már szétszedik a szelepeket, akkor érdemes azokat kipucoltatni és utána pontos értékre állítva visszatetetni őket. Így megvan a szelepek tisztítása és állítása is egyben, nem kell ezzel külön foglalkozni.
« Utoljára szerkesztve: 2010.08.11 13:31:58 írta B.S. »

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4551
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8014 Dátum: 2010.08.11 13:50:56 »
Köszönöm a választ. A szelepszár szimering cserét terveztem, csak kedvet akartam gyűjteni hozzá. De akkor majd igyekszek vele. Remélem egy-két hónap még belefér - októberben lesz aktuális az olaj csere, addigra mindenképpen meg akarom csináltatni. Olajat eddig 6 hónap kivételével - nyáron - 5W-40-et kappot. Abban a hat hónapban pdeig 10W-40-et. Gyanítom a sok rövid út betett neki.
Attila 31
  - Avensis
- Prius

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8015 Dátum: 2010.08.11 13:54:23 »
Kibír simán pár hónapot a dolog még, nem annyira sörgős azért, de 5e km-nél ne menjél vele sokkal többet így.

Ha megcsinálták, akkor onnantól 5W-40-es olajat használj mindig, ne ócska 10W-seket!

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4551
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8016 Dátum: 2010.08.11 14:14:47 »
A 10W-st szerintem eladás előtt rakták bele, tavaly nyár elején. Utána már nem ment sokat augusztusig, amikor megvettem. Októberben meg ment bele az 5W-40. Legközelebb én szerintem 5W-30 megy bele. Az akusztikus sebesség korlátozó még autópályán is 130 alatt tart. ;-)
Attila 31
  - Avensis
- Prius

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8017 Dátum: 2010.08.11 14:20:26 »
Csak akkor tegyél bele 5W-30-as olajat, ha a 40-es olajat nem eszi, mert a 30-ast jobban fogja enni a kocsi. Persze ez lenne a legjobb, csak a betöltését követően nagyon sűrűn kell az elején nézni a szintet, lehet, hogy sokat rá kell majd tölteni, de az is lehet, hogy semmi gond nem lesz vele.

De ha jól emléxem, akkor azt mondtad, hogy azért csipegeti ez a kocsi a 40-es olajat, ezért is gondoltam, hogy maradjunk az 5W-40-es viszkozitásnál. Ha ebből nem eszik meg 10e km alatt 3-4 decinél többet, akkor lehet a 30-assal kisérletezgetni, valszeg azzal többet fog enni majd. Azonban nem tudni így látatlanban, hogy hol megy el az olaj: a lehúzógyűrűnél vagy a szelepszár-szimeringnél. Ha csak a szimeringnél, akkor annak a cseréjét követően lehet, hogy a 30-ast sem eszi picit sem. Azonban ha a gyűrűknél is megy el az olaj, akkor a szelepszárszimering-csere után is enni fogja az olajat, csak kevésbé...  :hmmmm:

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23141
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8018 Dátum: 2010.08.12 11:01:25 »
Felmerült egy kérdés a motorolajjal kapcsolatban.
Történik-e komoly gond akkor, ha a kocsiban mondjuk 5W30-as olaj van, de utántölteni 5W40-nel van az embernek lehetősége. Elvi kérdésnek számon, nem az érdekel, hogy ki az a hülye, aki nem ugyanazzal tölt után. Annyit tudok, hogy ugyaolyan olajjal kell utántölteni is, ami benne van. De miért?
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8019 Dátum: 2010.08.12 12:54:43 »
Azért is mondják ezt, mert régebben nem voltak kompatibilisek az olajak egymással. Pontosabban előfordult olyan eset, hogy beletöltöttél egy másik márkájút is a motorba és beindult egy reakció, összevattásodott a kettő vagy lerakódások keletkeztek, stb.

Mióta az API SL/SM szabvány él, azóta nem kell emiatt aggódni, hiszen ez a szabvány tartalmaz egy kompatibilitásai tesztet is, így nem történhet semmi rossz sem a keverés során...

Azonban én nem javaslom, hogy különböző márkákat keveregessünk, ha után kell tölteni, akkor inkább egy más viszkozitású, de azonos márkájú olajat használjunk. A különféle olajaknak eléggé eltérő az adalékolása, így nem biztos, hogy a motor számára a legideálisabb kenőanyagkomplex jön létre. Ha nincsen más megoldás, akkor természetesen töltsünk után egy másik márkával is, nehogy ne legyen elég olaj a motorban. Azonban ekkor részemről javaslot egy korábbi olajcsere. Ha tudjuk előre, hogy a kocsi enni fogja az olajat, akkor célszerű már a cserekor többet vásárolni, hogy maradjon utántöltésre is kellő mennyiség.

A másik kérdés, hogy miért (nem) jó, ha eltérünk viszkozitásban. Ha egy kocsi számára elő van írva, hogy pl. ACEA B1-es 5W-30 olajat kell beletölteni (D-4D) és te rátöltesz egy 5W-40-es olajat, akkor a keverék nem biztos, hogy továbbra is ACEA B1-es tulajdonságú marad, lehetséges, hogy megváltozik annyira a HTHS viszkozitása, hogy már ACEA B3/B4-nek számítana már, ami meg nem felel meg az előírtnak. Így mindig csak olyan olajjal szabad utántölteni, ami önmagában is megfelel a gyártói előírásoknak, mert így nem lehet probléma.

A VVT-i motorba használható az 5W-30 és az 5W-40 is, így nem történik semmi rossz sem, ha az eredeti 5W-30-as töltetet felöntöd 5W-40-es olajjal. A kapott új olajkeverék picit sűrűbb lesz, mint a gyári 5W-30-as olaj, hiszen egy nála sűrűbb olaj lett beleöntve. Ha nagyon eszi az 5W-30-ast a motor (mert nem ismerem még mondjuk és ezt raktam bele az első cserekor), akkor én egy 5W-40-essel tölteném után, mert így picit sűrűbb lesz az olajkeverék, így kevésbé fogja enni a motor, a következő cserekor már mehet bele az 5W-40-es. Így van olyan eset is, ahol jobb egy picit sűrűbb, de azonos márkájú olajjal pótolni a hiányt.

Mielőtt azonban azt hinnéd, hogy az olajak viszkozitása a mennyiség alapján súlyozottan számítható, elmondom, hogy ez nem igaz sajnos, az eredmény a vártál sokkal sűrűbb lesz. Azaz 3,5 liter 5W-30-as olaj + 0,5 liter 5W-40-es olaj még 5W-30-nak fog számítani nagy valószínűséggel, azonban sűrűbb lesz az olajkeverék jóval, mint az eredeti 5W-30-as volt. A sűrűbb olaj nagyobbat nyom a latban, mint a híg, viszonylag kevés mennyiségű, de sűrű olaj képes egy nagyobb mennyiségű híg olajat is nagyon "besűríteni". Így utántölteni is ésszel kell, mert hamar el lehet vinni az alap olajat egy SAE osztállyal feljebb egy kis utántöltögetéssel.

Mégegyszer: utántölteni mindig ugyan azzal a márkával kell(ene) és olyan viszkozitással és minősítéssel, ami önmagában is megengedett az autó számára. Azaz D-4D-t nem töltünk után B3/B4-es 5W-30-cal vagy 5W-40-el! (Ahol is B1 5W-30-as az előírás.)


bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23141
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8020 Dátum: 2010.08.12 13:23:58 »
Azért is mondják ezt, mert régebben nem voltak kompatibilisek az olajak egymással. Pontosabban előfordult olyan eset, hogy beletöltöttél egy másik márkájút is a motorba és beindult egy reakció, összevattásodott a kettő vagy lerakódások keletkeztek, stb.

Mióta az API SL/SM szabvány él, azóta nem kell emiatt aggódni, hiszen ez a szabvány tartalmaz egy kompatibilitásai tesztet is, így nem történhet semmi rossz sem a keverés során...

Azonban én nem javaslom, hogy különböző márkákat keveregessünk, ha után kell tölteni, akkor inkább egy más viszkozitású, de azonos márkájú olajat használjunk. A különféle olajaknak eléggé eltérő az adalékolása, így nem biztos, hogy a motor számára a legideálisabb kenőanyagkomplex jön létre. Ha nincsen más megoldás, akkor természetesen töltsünk után egy másik márkával is, nehogy ne legyen elég olaj a motorban. Azonban ekkor részemről javaslot egy korábbi olajcsere. Ha tudjuk előre, hogy a kocsi enni fogja az olajat, akkor célszerű már a cserekor többet vásárolni, hogy maradjon utántöltésre is kellő mennyiség.

A másik kérdés, hogy miért (nem) jó, ha eltérünk viszkozitásban. Ha egy kocsi számára elő van írva, hogy pl. ACEA B1-es 5W-30 olajat kell beletölteni (D-4D) és te rátöltesz egy 5W-40-es olajat, akkor a keverék nem biztos, hogy továbbra is ACEA B1-es tulajdonságú marad, lehetséges, hogy megváltozik annyira a HTHS viszkozitása, hogy már ACEA B3/B4-nek számítana már, ami meg nem felel meg az előírtnak. Így mindig csak olyan olajjal szabad utántölteni, ami önmagában is megfelel a gyártói előírásoknak, mert így nem lehet probléma.

A VVT-i motorba használható az 5W-30 és az 5W-40 is, így nem történik semmi rossz sem, ha az eredeti 5W-30-as töltetet felöntöd 5W-40-es olajjal. A kapott új olajkeverék picit sűrűbb lesz, mint a gyári 5W-30-as olaj, hiszen egy nála sűrűbb olaj lett beleöntve. Ha nagyon eszi az 5W-30-ast a motor (mert nem ismerem még mondjuk és ezt raktam bele az első cserekor), akkor én egy 5W-40-essel tölteném után, mert így picit sűrűbb lesz az olajkeverék, így kevésbé fogja enni a motor, a következő cserekor már mehet bele az 5W-40-es. Így van olyan eset is, ahol jobb egy picit sűrűbb, de azonos márkájú olajjal pótolni a hiányt.

Mielőtt azonban azt hinnéd, hogy az olajak viszkozitása a mennyiség alapján súlyozottan számítható, elmondom, hogy ez nem igaz sajnos, az eredmény a vártál sokkal sűrűbb lesz. Azaz 3,5 liter 5W-30-as olaj + 0,5 liter 5W-40-es olaj még 5W-30-nak fog számítani nagy valószínűséggel, azonban sűrűbb lesz az olajkeverék jóval, mint az eredeti 5W-30-as volt. A sűrűbb olaj nagyobbat nyom a latban, mint a híg, viszonylag kevés mennyiségű, de sűrű olaj képes egy nagyobb mennyiségű híg olajat is nagyon "besűríteni". Így utántölteni is ésszel kell, mert hamar el lehet vinni az alap olajat egy SAE osztállyal feljebb egy kis utántöltögetéssel.

Mégegyszer: utántölteni mindig ugyan azzal a márkával kell(ene) és olyan viszkozitással és minősítéssel, ami önmagában is megengedett az autó számára. Azaz D-4D-t nem töltünk után B3/B4-es 5W-30-cal vagy 5W-40-el! (Ahol is B1 5W-30-as az előírás.)
uhh. Köszi Lexikon-kolléga.  :clap: de tényleg. Megértettem.  ;)
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8021 Dátum: 2010.08.19 19:51:18 »
Egy érdekes kérdést tennék most fel! Ugye tudjuk azt, hogy hidegen minden olaj túl sűrű, még a 0W-XX jelölésű is. Nyilván jobb, ha ilyenkor hígabb az olaj, mert könnyebben indul és hamarabb átolajozza a motort, de... én nem értek hozzá ennyire, és nem tudom, ezért kérdezem: a motor hideg állapotába az illesztési hézagok is nagyobbak? ami meg sűrűbb olajat kíván? Gondolkozott már ezen valaki, vagy csak én kezdtem el most a hülyeség felé menni?
                                                                                                                                                   

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8022 Dátum: 2010.08.19 21:07:35 »
Egy érdekes kérdést tennék most fel! Ugye tudjuk azt, hogy hidegen minden olaj túl sűrű, még a 0W-XX jelölésű is. Nyilván jobb, ha ilyenkor hígabb az olaj, mert könnyebben indul és hamarabb átolajozza a motort, de... én nem értek hozzá ennyire, és nem tudom, ezért kérdezem: a motor hideg állapotába az illesztési hézagok is nagyobbak? ami meg sűrűbb olajat kíván? Gondolkozott már ezen valaki, vagy csak én kezdtem el most a hülyeség felé menni?
Hidegen még a 0xx olaj sűrűsége többszöröse az ideálisnak. A hideg motornak viszont minden alkatrésze hideg, ezért az illesztési hézagok nem sokkal nagyobbak.
Ezért az ideálishoz közeli sűrűségű olajra lenne szüksége hideg állapotban is.
« Utoljára szerkesztve: 2010.08.19 21:15:02 írta Agyarka »

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8023 Dátum: 2010.08.19 22:02:37 »
Sőt! Mivel a bemelegedés során az illesztési hézagok változnak (éppenséggel van, amelyik még csökken is az üzemmeleg állapothoz képest) a különböző fémek, ötvözetek eltérő hőtágulása miatt, ezért ilyenkor különösen fontos (lenne) az optimális kenés. Nem véletlen, hogy ilyenkor kopik a leginkább a motor.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #8024 Dátum: 2010.08.19 22:38:33 »
Akkor megmutatom a cikket ami kiverte nálam a biztosítékot, igaz nem autó, robogó, de akkor is... :)
KLIKK
Gondolom Egü is olvassa, hiszen szokott itt járni.

"Olajból nem szabad túl jó minőségűt, fullszintetikust bele tölteni, de azért az alsó kategóriás olajakat is kerüljük. 15W40-es viszkozitáshoz viszont ragaszkodjunk."
Mondjuk nem lepődök meg, mert olvastam már pár hasonló hülyeséget ott, csak nem kellene erre nevelni az embereket. Milyen ***a lenne bele már egy 0W40-es olaj... Azzal jobban érezné magát de meg sem említik... Inkább vegyenek az emberek szart drágábban, ma láttam ékes példa erre a tesco, ahol ezerhaccáz valamennyi a 15W-40es mobil. Jobb helyeken 1200-ért kapni ilyen olajoknak literjét.
Valami 4T robogót akarok most, futkosósnak, csak tudom 50-esbe elég gyenge, nagyobbra meg nincs jogsim, nem tudom mi legyen, 2T-t el akarom felejteni. Ha van ötletetek, szívesen meghallgatom, de inkább privátban talán mert most elkezdtem nyomni az off gombot :) 
« Utoljára szerkesztve: 2010.08.19 22:41:17 írta G86 »