Azért is mondják ezt, mert régebben nem voltak kompatibilisek az olajak egymással. Pontosabban előfordult olyan eset, hogy beletöltöttél egy másik márkájút is a motorba és beindult egy reakció, összevattásodott a kettő vagy lerakódások keletkeztek, stb.
Mióta az API SL/SM szabvány él, azóta nem kell emiatt aggódni, hiszen ez a szabvány tartalmaz egy kompatibilitásai tesztet is, így nem történhet semmi rossz sem a keverés során...
Azonban én nem javaslom, hogy különböző márkákat keveregessünk, ha után kell tölteni, akkor inkább egy más viszkozitású, de azonos márkájú olajat használjunk. A különféle olajaknak eléggé eltérő az adalékolása, így nem biztos, hogy a motor számára a legideálisabb kenőanyagkomplex jön létre. Ha nincsen más megoldás, akkor természetesen töltsünk után egy másik márkával is, nehogy ne legyen elég olaj a motorban. Azonban ekkor részemről javaslot egy korábbi olajcsere. Ha tudjuk előre, hogy a kocsi enni fogja az olajat, akkor célszerű már a cserekor többet vásárolni, hogy maradjon utántöltésre is kellő mennyiség.
A másik kérdés, hogy miért (nem) jó, ha eltérünk viszkozitásban. Ha egy kocsi számára elő van írva, hogy pl. ACEA B1-es 5W-30 olajat kell beletölteni (D-4D) és te rátöltesz egy 5W-40-es olajat, akkor a keverék nem biztos, hogy továbbra is ACEA B1-es tulajdonságú marad, lehetséges, hogy megváltozik annyira a HTHS viszkozitása, hogy már ACEA B3/B4-nek számítana már, ami meg nem felel meg az előírtnak. Így mindig csak olyan olajjal szabad utántölteni, ami önmagában is megfelel a gyártói előírásoknak, mert így nem lehet probléma.
A VVT-i motorba használható az 5W-30 és az 5W-40 is, így nem történik semmi rossz sem, ha az eredeti 5W-30-as töltetet felöntöd 5W-40-es olajjal. A kapott új olajkeverék picit sűrűbb lesz, mint a gyári 5W-30-as olaj, hiszen egy nála sűrűbb olaj lett beleöntve. Ha nagyon eszi az 5W-30-ast a motor (mert nem ismerem még mondjuk és ezt raktam bele az első cserekor), akkor én egy 5W-40-essel tölteném után, mert így picit sűrűbb lesz az olajkeverék, így kevésbé fogja enni a motor, a következő cserekor már mehet bele az 5W-40-es. Így van olyan eset is, ahol jobb egy picit sűrűbb, de azonos márkájú olajjal pótolni a hiányt.
Mielőtt azonban azt hinnéd, hogy az olajak viszkozitása a mennyiség alapján súlyozottan számítható, elmondom, hogy ez nem igaz sajnos, az eredmény a vártál sokkal sűrűbb lesz. Azaz 3,5 liter 5W-30-as olaj + 0,5 liter 5W-40-es olaj még 5W-30-nak fog számítani nagy valószínűséggel, azonban sűrűbb lesz az olajkeverék jóval, mint az eredeti 5W-30-as volt. A sűrűbb olaj nagyobbat nyom a latban, mint a híg, viszonylag kevés mennyiségű, de sűrű olaj képes egy nagyobb mennyiségű híg olajat is nagyon "besűríteni". Így utántölteni is ésszel kell, mert hamar el lehet vinni az alap olajat egy SAE osztállyal feljebb egy kis utántöltögetéssel.
Mégegyszer: utántölteni mindig ugyan azzal a márkával kell(ene) és olyan viszkozitással és minősítéssel, ami önmagában is megengedett az autó számára. Azaz D-4D-t nem töltünk után B3/B4-es 5W-30-cal vagy 5W-40-el! (Ahol is B1 5W-30-as az előírás.)