Hűtőfolyadékok:Találtam egy angol nyelvű oldalt, amely érdekes információval szolgál a hűtőfolyadékokkal kapcsolatosan:
http://www.popularmechanics.com/how_to_central/automotive/1272436.htmlEléggé nagy fejtörést okozott nekem mindig a hűtőfolyadékok kérdése, nehezen lehet eldönteni, hogy melyik illik legjobban az adott autóba, melyikkel teszek neki a legjobban.
A gyári Toyota Long Life Coolant biztosan jó megoldás, de drága és ha az ember más alternatívát keres, akkor nehezen tud dönteni, ekkor kezdődik az agyalás...
Az oldal rávilágít arra, hogy a Japán típusú autóknak pl milyen a gyári zöld színű folyadéka:Szilikát mentes, nem tartalmaz organikus savakat.
Megfelelő a legtöbb japán autóba (különben gyárilag nem ezt tolnák bele), azonban nem "Long Life".
Az európai rózsaszínű és narancs folyadékok szilikát mentesek, de sok esetben tartalmaznak organikus savakat. A "
www.toyota-tech.eu" oldalon található javítási ütemterv megemlíti, hogy az E11/12-es Corollákban tölthetőek organikus savakat tartalmazó folyadékok, ezek számítanak "Longlife"-nak. Ezek 90.000 km-t mennek el, míg a hagyományos csereperiódusa 45-60.000 km.
Javaslom az ilyen folyadékok használatát, én is ezeket használom már egy jó ideje problémamentesen.
A gyári japán zöld lötty nem tartalmaz szilikátot, a "Tuskós szemetek" viszont igen, ezért a zöld színük ellenére azok nem megfelelőek.
Az autóba érdemes tehát az alább folyadékot tölteni: rózsaszín vagy orange, ezek alumínium kompatibilisek leginkább. Szilikát és foszfát mentesnek kell lennie, ezt más megbízható forrásból is olvastam. Az organikus savak megléte viszont nem hátrány, sőt, előny, ezzel kitolható a csereperiódus az említett Toyotás oldal alapján 90.000 km-re.
Fontos megyjegyezni, hogy az angol oldal szerint az eredetileg nem piros vagy rózsaszínű folyadékot tartalmazó autókban csak akkor tölthető piros, szilikát mentes folyadék, ha nem réz a hűtőrendszer, illetve a gyári töltet szilikát mentes.
Régebbi modellek esetén (nem-VVT-i) nem biztos, hogy meg merném kockáztatni a váltást.
Az új típusú folyadékot bő átmosás után javallot beletölteni, ez mondjuk szerintem egyértelmű. A hűtőfolyadék mellé desztilált vizet célszerű tölteni, ezzel csökken a vízkőkéződés és a lerakódások esélye. (Sok folyadék dobozára az van írva, hogy tiszta csapvízzel is higítható az anyag, azonban mindek spórolni a 200 Ft-nyi desztvizen.) Nem szabad keverni a két típust, mert az nem egészséges egyáltalán...
A Toyota egyébként az újabb (2000 után) kocsikat gyárilag is sokszor pirosas folyadékkal tölti, ergo ezek a motorok támogatják azt tuti, meg a Toyotás oldal szerint is.
Amire figyelni kell a VVT-i esetében, illetve ami a legjobb bele:Szilikátmentes, foszfátmentes, etilén-glikol alapú, rózsaszín vagy piros, tartalmaz organikus savakat.
A folyadékok dobozán ezek mind fel vannak tüntetve, könnyen le lehet ellenőrizni.
Tapasztalatom, hogy a kezelési könyvben megadott mennyiség felével tele tölthető a kocsi, nem értem, hogy miért írnak horribilis litereket. Apáméba és az enyémbe is fele annyi ment kb bele, mint amit a könyv írt. Pedig a motoron található leersztő csavaron keresztül a motorba rekedt plussz fél litert is kiengedtem, még mielőtt valaki ezt feltételezné...
A csere alatt figyelni kell arra, hogy a folyadék ne kerülhessen a karosszériára, mert árt a fényezésnek.
Bocsánat mindenkitől, akit ezzel untatok, csak gondoltam, hogy az oldalt közzé teszem és az angolul nem tudó fórumozóknak röviden összefoglalom a lényeget, rávilágítok a "megoldásra".