Felhasználónév: Jelszó:

Szerző Téma: Olajok és folyadékok  (Megtekintve 17271 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 19541
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Mazda 323F BA 1,5
Olajok és folyadékok
« Dátum: 2011.01.05 13:08:45 »
Tartalom:

- Motorolaj, viszkozitás, kenés, sűrűség
- Gyári adatok, az 1,4VVTI (4ZZ-FE) motor használatijából különös tekintettel az olajfogyasztásra
- Kisokos az olajcsere minden lépéséről
- Hogyan kell az időszakos szerviz után a szervizjelzőt nullázni? (angol)
- Milyen olaj kell a Corolla E12 1.4 D-4D motorba?
- Olajcsere folyamata mosóolajjal és tisztító adalékkal
- Olajcsere 1.4 D4-D Corollán (képekkel)
- Kötelező szervizek csere/ellenőrzés
- Olaj viszkozitási index
- Olaj viszkozitási index számolás módja és viszkozitási táblázat
- Olajokról minden
   SAE J 300 viszkozitás osztályok   
   Motorolaj teljesítményszintek 4 ütemű motorokhoz   
   API (American Petroleum Institute – Amerikai Kőolajipari Intézet)
   ACEA 2008 specifikációk
   Global teljesítményszintek
   A mechanikus hajtóműolajok feladatai 
   SAE J 306 viszkozitás osztályok   
   Mechanikus hajtóműolaj teljesítményszintek
   Automatikus hajtóművek munkafolyadékai
   ATF specifikációk
   Adalékok 
   Alapolajok
- E10 benzin vs Toyota
- Olajismeret a VVTI motorokhoz
- Hűtőfolyadék csere(4ZZE)
- D-4D, D-CAT dízelmotorok vs fehér füst, EGR szelep tisztítás
- olajcsere leírás
- vvt-i olajevő típushiba
« Utoljára szerkesztve: 2014.01.03 11:27:05 írta kleingy »

Üdv: Trotter66Sors bona nihil aliud

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 19541
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Mazda 323F BA 1,5

Üdv: Trotter66Sors bona nihil aliud

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 19541
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Mazda 323F BA 1,5
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #2 Dátum: 2011.01.05 18:17:21 »
Idézet
Gondoltam, segít néhányatoknak, ha beírom az 1,4VVTI (4ZZ-FE) motor használatijából az gyári adatokat, különös tekintettel az olajfogyasztásra, nem lesz rövid:

A motorolaj szerepe:
A motorolaj elsődleges szerepe a motor belsejében történő kenés biztosítása, de jelentős szerepe a motor megfelelő üzemállapotának fenntartása is.

Motorolaj fogyasztás:
A motor megfelelő működése esetén is természetes, hogy a motor némi olajat fogyaszt. Normálisan üzemelő motor esetén a következő tényezők okozzák az olajfogyasztást.
1. Az olaj keni a dugattyúkat, a hengereket és a dugattyúgyűrűket. Ha a dugattyú lefelé mozog a hengerben, egy vékony olajfilm réteg marad az henger falán. Motorfék üzemben erős vákum keletkezik a hengerekben, ami az olaj égéstérbe égéstérbe történő beszívását eredményezi. Ez az olaj, valamint a hengerek falán maradt olajfilm egy része az égési folyamat során keletkező magas hőmérsékletű gázok hatására elég.
2. Az olaj keni a szelepek szárait is. Ennek az olajnak egy része a beszívott levegővel együtt szintén az égéstérbe jut és az üzemanyaggal együtt elég. A magas hőmérsékletű kipufogógázok hatására a kipufogó szelepek kenésére használt olaj egy része szintén elég.

A motor által felhasznált olaj mennyisége függ az olaj viszkozitásától, az olaj minőségétől, a motor üzemelési körülményeitől.
Nagy sebességű haladáskor, gyakori fékezéskor és gyorsításkor a motor több olajat fogyaszt.
Az új motor több olajat fogyaszt, mivel a dugattyúk, dugattyúgyűrűk és a henger még nem csiszolódtak össze.

Az olajfogyasztási adatok:
Olajfogyasztás: Maximum 1L/1000km.

Az olajfogyasztás megállapításánál vegye figyelembe, hogy használat során az olaj felhígulhat, és így nehéz a tényleges olajszint pontos megállapítása.
Például, ha a gépkocsit gyakori, rövid utak megtételére használja és az olajfogyasztás normális, akkor az olajszint mérésekor a nívópálcán egyáltalán nem fog olajfogyasztást észlelni, még 1000km, vagy nagyobb távolság megtétele esetén sem. Ez azért lehetséges, mert a motor az üzemelés során fokozatosan felhígul üzemanyaggal, vagy nedvességgel, és így nem észlel szintváltozást az olaj mérésekor.
Ha a gépkocsival a későbbiek során nagy sebességgel halad, például autópályán, akkor az olajat felhígító komponensek elpárolognak, és úgy tűnhet, hogy az olajfogyasztás hirtelen megnőtt.

Az olajszint ellenőrzésének fontossága:
A helyes gépkocsi-karbantartás egyik leglényegesebb elem a motor olajszintjének optimális értéken tartása, azért, hogy az olaj a funkcióit maradéktalanul betöltse. Ezért rendkívül fontos, hogy az olaj szintjét rendszeresen ellenőrizze. A Toyota cég javasolja, hogy minden tankolás után ellenőrizze az olajszintet.

A nívópálcán látható minimum és maximum jelzések közti olajmennyiség:
1. 2E, 4ZZ-FE és 3ZZ-FE motorok: 1,3 Liter
2. 7A-FE motor: 1,2 Liter

Motorolaj választék:
Használjon API SH, "Energy-Conserving II", vagy SJ "Energy -Conserving" többfokozatú motorolajat.
Ajánlott viszkozitás (SAE):

2E és 7A-FE motorok esetén
kb -35-+10 fok 5W30.
-18 - +40 fok 10W30
-10 - +40 fok 15W40
-7 - +40 fok 20W50

4ZZ-FE és 3ZZ-FE motorok esetén
-29 - +40 fok 5W30
-18 - +40 fok 10W30
-10 - +40 fok 15W40
-7 - +40 fok 20W50
Ajánljuk, hogy SAE 5W30 viszkozitású olajat használjon a kedvező üzemanyag fogyasztás és hideg motorral történő indítás érdekében.
Ha túl alacsony hőmérsékleten SAE 10W30, vagy magasabb viszkozitású motorolajat használ, akkor a motor indítása nehezebb lesz, ezért az SAE 5W30 motolajat ajánljuk.

Motorolaj minőségi előírása:
API SH "Energy-Conserving II", vagy API SJ "Energy-Cpnserving" többfokozatú motorolaj, vagy ILSAC többfokozatú motorolaj.

üdvözlettel: bepi81

Üdv: Trotter66Sors bona nihil aliud

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 19541
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Mazda 323F BA 1,5
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #3 Dátum: 2011.01.06 17:09:15 »
A www.olajcsere.org link mögött az alábbaikról kaphatsz részletes leírást:

Olajcsere:
Előkészületek
Régi motorolaj leeresztése
Olajszűrő csere
Friss motorolaj betöltése

Motorolajok keverhetősége
Viszkozitás
API osztályozás
Szintetikus motorolaj
SAE viszkozitási osztályok
Környezetvédelmi tudnivalók

Üdv: Trotter66Sors bona nihil aliud

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 19541
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Mazda 323F BA 1,5

Üdv: Trotter66Sors bona nihil aliud

musspici

  • Az utazó
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1747
  • Autó: '05 Toyota Avensis Wagon 2.2 D4D Sol Technic
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #5 Dátum: 2011.01.10 21:34:41 »

A Te kocsidba (Corolla E12 1.4 D-4D motor) 5W-30-as viszkozitású ACEA B1-es vagy B5-ös olaj kell, ami lehetőleg rendelkezzen API SL vagy SM minősítéssel is. Ez helyettesíthető 0W-30-as olajjal is, amennyiben az olaj B1/B5-ös...

A 10W40 semmiképp se jó a tiedbe és hogy miért? Kezdjük...
- 10W-s, ami túl sűrű hidegen, amúgy is az 5W-30 az előírás.
- 40-es melegoldal, ami nagyon nem híg 30-as olaj. A sima ACEA B3/B4-es 30-as sem megfelelő, mert túl sűrű, ehhez képest 40-est tettek bele...
- Az olajnak nincsen ACEA B1-s (vagy B5) minősítése, ami előírás a D-4D esetében. Pontosabban csak teherautó minősítése van.
- Az olaj API CF szintű, ami nem számít túl modernnek, azonban ez az előírás minket nem is érint, hiszen az ACEA B1/B5, ami kell.
- Az olaj nem szintetikus, hanem csak félszintetikus.


Mit mikor és mire:
- Motorolaj: 15.000 km-enként, ACEA B1 vagy B5-ös olaj kell, ami 5W-30-as (vagy 0W-30-as) viszkozitású. Elvileg 75e km-nél olajcsere van.
Ilyen olaj: Mobil1 ESP Formula 5W-30, Liqui-Moly Toptec 4300 5W-30, Castrol Magnatec 5W-30 A1, Mobil1 0W-30, stb.
Természetesen minden olajcsere alkalmával olajszűrőt is kell cserélni. Ebből nekem a Mann-Filter vált be, a lényeg, hogy márkás legyen.

- Váltóolaj: kötelezően előírt csereperiódusa nincsen, 60e km-nél ajánlott a csere, de nem kötelező. Én cserélném a váltóolajat. A gépkönyvet kell követni, a hátuljában pontosan ott van, hogy milyen előírású és viszkozitású olajból mennyit kell beletölteni. (Ha jól emlékszem, akkor API GL-5-ös 75W-90-es váltóolaj kell bele, de ebben nem vagyok biztos.)

- Hajtóműolaj: ha nem 4 kerék hajtású a kocsi, akkor ilyet nem kell cserélni, mert az első differenciálmű és a váltó közös olajzású. Konkrétan egy nagy "dobozban" van az egész.

- Fékfolyadék: erre nincsen kötelező előírás, de 2-3 évente vagy 60e km-nél illik lecserélni. A cseréhez kb 6-7 deci DOT 4-es vagy DOT 5.1-es fékfolyadék kell. (DOT 5 nem használható!)
Ezzel egyidőben a kuplung folyadékát is illik a maradékkal lecserélni, de ez nem kötelező, csak ajánlott részemről. Az E12-es Corollában közös a kuolung és a fék tartálya, azonban a látszat ellenére osztott a tartály, így gyakorlatilag nem keveredik a két féle folyadék.

- Szervoolaj: ha jól tudom, akkor elektromos az autód kormányszervoja (a mi VVT-i E12-esünk villanyszervos), ebben nem lehet és nem is kell zsírt cserélni. Ha villanyos, akkor nincsen olaj a rendszerben. Ha hidraulikus lenne, akkor sem kell elméletileg sosem a folyadékot cserélni, csak utántölteni, ha szükséges. Azonban én 100e km-enként javaslom ennek a cseréjét Dexron III-as minősítésű ATF-re (automataváltó-olaj). Könnyen el lehet dönteni, hogy hidraulikus-e a szervo: ha van szervoolaj-tartály a motortérben, akkor hidraulikus, ha nincsen, akkor elektromos -- az utóbbi a valószínűbb.

- Differenciálmű=hajtómű és ez benne van a váltóházban, így a váltóolaj keni ezt. A váltóolajat kell csak cserélni. (Ha hátsó kerekes lenne, akkor más lenne a helyzet...)

- Hosszbordásszíj (nem ékszíj): 105e km-nél vagy 6 éves korban. Jó márka a Gates, Bosch, Denso, Mitsuboshi.

+ Hűtőfolyadék: 2-3 évente érdemes lecserélni vagy 100e km után. Ami neked kell: Toyota Long Life Coolant (RED) vagy Toyota Super Long Life Coolant (PINK).

+ Légszűrő és pollenszűrő: szemrevételezés alapján

+ Gyertya: 60e km-nél kell cserélni, szerintem inkább jobb azt 30e-nél cserélni a 60e km helyett, pláne ha sok a városi közlekedés. Ami kell: NGK BKR5EYA-11 vagy Denso K16-RU11.

+ Üzemanyagszűrő: ezt a diesel motornál fejből most nem tudom.

A szervízperiódus megtalálható az alábbi helyen:
www.toyota-tech.eu --> REPAIR --> FREE Access Maintenance Schedules
Ez hivatalos és frissített.

musspici 242
Toyota Avensis Wagon 2.2D4D

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 19541
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Mazda 323F BA 1,5
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #6 Dátum: 2011.01.12 13:08:39 »
Olajcsere folyamata mosóolajjal és tisztító adalékkal: (a HSZ szerkesztve, hogy érthetővé legyen)


Az olajsáros, elkoszolódott, régen nem cserélt autók mororjának olajcserekor költségcsökkentés végett a tisztító adalékot (pl.STP) lehet az eredeti olajhoz is önteni, de kevesebb kosz fog távozni ha belegondolsz. Akinek nincs rá keret igy szokta megoldani.

Eredeti olajhoz öntve:
A benne levő olaj + szennyeződések + még amit az STP leold egy adagban távozik.
Friss olajba történő keverés:
Az eredeti olaj az összes szennyeződéssel távozik. Feltöltöd új olajjal + STP -> ez kiold amit lehet és még az eredeti olaj maradékát is kiviszi magával valamennyire (tisztul a rendszer).
Eztuán kiöbliteni felesleges, mert az a fennmaradó STP mennyiség minimális, nem okoz gondot.
Ezenkivűl még egy-két variáció létezik kerettől függően.
Az igazi egyébként a valódi, benzinkúton kapható mosóolaj ami drágább, mint maga a normál olaj. Ennek a helyettesitésére van az STP, ami hasonlóan jól működik.

A tisztító adalék flakonján a használati utasítás olvasható, általában 10-15 perces alapjáraton történő járatással történik a mechanikai tisztítás.

Szerkesztette: Trotter66

Üdv: Trotter66Sors bona nihil aliud

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13071
  • Autó: Corolla '99 liftback 4E-FE
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #7 Dátum: 2011.01.17 17:13:31 »
Ma délután megcsináltam a kolegám E12-én (1.4 D4D) a 60.000km-es szervízt.
Gyári szűrőket kapott és LM Top Tec 4300 olajat, már a 3. töltet ebbe az autóba:
http://www.kephost.com/view3.php?filename=ekobswa1l54sj9g9b1z4.jpg
http://www.kephost.com/view3.php?filename=xeo7t0hfioe779jfso0u.jpg

Ennek a motornak az olajtöltetéről már többször volt szó az olajok és adalékok rovatban, márkaszervizes meg aki otthon csinálja az 4.3 litert mondott, Én 4.7 liter körülit.
Itt volt a remek alkalom hogy megnézzük.
Csápos emelőn felemelve csináltam, olajleeresztő csavar kiszed, olajszűrő levesz, jön lefelé az olaj. Pár perc múlva eláll, épphogy csöpög.
Aki tervezte ezt az olajteknőt az nem volt a toppon, nincs az olajleeresztő csavar a teknő mértani legalacsonyabb pontján, ez a képen nem túl jól látszik, de így van:
http://www.kephost.com/view3.php?filename=z9x7oztfmhb3ui492r3u.jpg

Ahhoz hogy kijöjjön az olaj rendesen, meg kell billenteni az autót a jobb oldalára, le is engedtem az autót és a jobb oldala alól kivettem a csápokat, bal oldalán maradt és megemeltem egy 15 centit:
http://www.kephost.com/view3.php?filename=8tj9xbeo93svlm6sd0d6.jpg

Így megbillentve azonnal csurgott újra és kb. 3 deci!!! jött még így ki.
Majd új alátéttel leeresztőcsavar visszarak, olajszűrő felcsavar, beleöntöttem erős 4 liter olajat, egyet indítottam majd vártam pár percet hogy összecsurogjon. Kellett is rá önteni még szépen ezután, ráérősen elkezdtem belőni a felső nívóra, miután megtörtént egy mérőedénybe beleöntöttem az 5 literes LM kanna maradékát:
http://www.kephost.com/view3.php?filename=5jenr7toc9ui2l0h2ads.jpg

Durván 4.6 liter ment bele, és feltöltés után gyönyörű tiszta így az olaj, nem kellett a kb. 3deci fáradt olajra önteni az újat, baja nem lett volna tőle, de szerintem ez így korrekt, egy ilyen kiváló motort kényeztetni kell.
Kapott még új gázolajszűrőt is (ezt 30.000km-ként ebben a kocsiban):
http://www.kephost.com/view3.php?filename=lyalwrj2pb1yofr5t1dp.jpg
http://www.kephost.com/view3.php?filename=yshvet1inxvjxcgavxdi.jpg

Bocs a hosszért.
         

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13071
  • Autó: Corolla '99 liftback 4E-FE
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #8 Dátum: 2011.01.18 11:53:53 »
Úgy emlékszem többen is érdeklődtek már aziránt, hogy mikor mit kell cserélni vagy ellenőrizni az autójukon a kötelező szervizek alkalmával.
Ha be vagy lépve, lent látható a szervizkönyvemből beszkennelt táblázat, amely választ ad a fenti kérdésre.  :otlet:

[a csatolmányt egy admin törölte]
         

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13071
  • Autó: Corolla '99 liftback 4E-FE
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #9 Dátum: 2011.01.25 12:22:29 »
Olaj viszkozitási index

Apropó: a viszkozitás index pontosan mit jelent? Értéke mit mutat, magas(180) vagy alacsony(160) a jobb?
Mar leirtak a tobbiek a definiciokat, en kis magyarazattal egeszitenem ki.

A viszkozitasi index arra utal, hogy egy adott olaj viszkozitasa hogyan reagal a homerseklet valtoztatasara.
Ez egy mertekegyseg nelkuli viszonyszam, amely a hideg es a meleg homersekleten vegzett viszkozitasmeresbol szarmazik (algoritmus alapjan szamolva). Minel kisebb a viszkozitascsokkenes a homerseklet novelesenek a hatasara, annal magasabb ez az ertek.


Onmagaban nem jelent semmit sem, csak ha adott viszkozitasokat nezunk. Pl. 0W-40 vs 10W-40.
Ekkor lathato, hogy a 0W-s olaj hidegen sokkal higabb, mig a 10W-s olaj sokkal surubb. Uzemi hofokon (100 fok) azonban a viszkozitasuk megegyezik szinte teljesen. Ebbol mi latszik? Az, hogy a 0W-s olaj viszkozitasa a homerseklet novelese soran nem valtozott akkorat, mint a 10W-s olaje, mert az fele olyan suru allpotbol higult fel az azonos ertekre.

Ebbol kovetkezik, hogy a 0W-40-es olaj indexe magasabb, mert a viszkozitasa nem valtozik olyan mertekben a homerseklet novelesere, mint a 10W-40-es olaje.

Miert fontos ez? Azert, mert ha az olaj tovabb melegszik 100 fok fole, akkor a 10W-40-es olaj nagyobb utemben higul fel, mint a 0W-40-es olaj, azaz 150 fokon mar a 10W-40-es olaj sokkal higabb lesz, mint a 0W-40-es, hiszen a viszkozitasa a 10W-s olajnak nagyobb mertekben csokken a homerseklet novelesevel. A viszkozitasi index segitsegevel kiszamolhato, hogy ha 100 fokon x cSt suru egy 10W-40-es olaj, akkor 150 fokon mennyi lesz a viszkozitasa. Lathato, hogy egy 10W-s olaj higabb lesz jelentosen, mint az azonosos melegoldalu 0W-s tarsa.

Ergo a 0W-40-es olajak nagy homersekleten surubbek, mint a 10W-40-es olajak, ezert nagyobb vedelemet adnak a motornak. Hiszen az olaj viszkozitasa nem valtozik olyan szelsosegesen a homerseklet valtoztatasara.

A tokeletes olaj ugye olyan lenne, aminek vegtelen a VI-e, azaz minden homersekleten fix viszkozitasu. Hidegen is ugyan ugy kenne egybol, mint melegen es nagy homersekleten sem csokkenne le a viszkozitsa az olajnak. Ilyen olaj azonban nincsen, de erre kell torekedni. A 0W-s olajak a legjobbak ebbol a szempontbol, mert azok reagalnak a legkevesbe a homerseklet valtoztatasara. Hidegen nem annyira suruek, uzemi hofokon tokeletesek es nagy homerseklet eseten sem tul higak.

Az 5W-s olajak viszkozitasa mar jobban valtozik a homerseklet valtoztatasakor, hidegen surubbek, nagyon felmelegedve pedig higabbak, noha a melegoldali ertek azonos. A melegoldali szam a 100 fokon mert viszkozitasra vonatkozik, de nem utal arra, hogy 150 fokon eppen mennyire suru/hig az adott olaj, arra a viszkozitasi indexbol lehet kovetkeztetni.
         

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 19541
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Mazda 323F BA 1,5
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #10 Dátum: 2011.01.25 18:36:59 »
Olaj viszkozitási index számolás módja.
Az ASTM D2270 szabvany irja le a viszkozitasi index szamitasanak modjat. A modszer lenyege, hogy a 37,8 es 98,9 fokos motorolaj kinematikai viszkozitasat vizsgaljuk. Ebbol kovetkeztetunk hosszu szamolas utan a viszkozitasi indexre, amely egy logaritmikus viszonyszam. Segitsegevel a homerseklet-viszkozitas gorbe barmely pontja lekepezheto interpolacioval.

Nem ir olyat a szabvany, hogy a VI nem lenne 100 fok felett ervenyes, csupan a vizsgalt tartomany esik durvan 40 es 100 fok koze.

A motorolajak eseteben nem az szamit, hogy az adott viszkozitasi indexet milyen adalekokkal vagy technologiakkal ertek el, ez csak a hatter. A viszkozitast 100 fok felett a viszkozitasi index es az egyes hofokokon megadott viszkozitasi ertekek irjak le, amely a technologiatol fuggetlenul utal a motorolaj viszkozitasi tulajdonsagaira.

Az igaz, hogy a szintetikus olajak alapolaja suru, amelyet VI adalekokkal modositanak, mig az asvanyi olajaknal forditva van, a hig alapolajat suritik be a magas homersekletekhez. De ezek az adalekok nem 100 fokig ervenyesek csak, utana is marad az olaj olyan tulajdonsagu, amilyen. Nincsen olyan VI modosito adalek, amely 100 fok felett pont "kikapcsolna". Az olajak tulajdonsagai 100 fok felett is hasonloak maradnak, mint az alatt, nem "simul" ki a gorbe a tudomasom szerint.

A 0W-40 100 fokon teljes erteku 40-es olaj, hiszen a 100 fokon mert viszkozitasa alapjan lett a 40-es kategoriaba sorolva, amely egy intervallumot jelent. Ha 100 fokon az olaj viszkozitasa 12,5-16,3 cSt kozott van, akkor 40-es az olaj, itt nincsen mellebeszeles.
Az, hogy higabb-e, mint egy 10W-40-es az a ket markatol fugg, lehet higabb is, meg surubb is a 0W-40-es olaj, hiszen az emlitett intervallumban a ket olaj viszkozitasa szabadon mozoghat a gyartoktol fuggoen...

Ha az asvanyi olaj elvesziti a VI modosito adalekat, akkor nagyon felhigul uzemmelegen, hiszen a VI adalekoknak koszonhetoen nem lesznek tul higak 100 fokon ezek az olajak. (Ezert a stabilabb, surubb alapolajjal rendelkezo szintetikus olajak, nem higulnak fel a kemenyebb hasznalat soran sem.) Surubbek lesznek hidegen a szintetikus olajajak, ha azokbol kimegy a VI modosito, hiszen ott a suru alapolajat modositjak higabbra az alacsonyabb homersekleteken. Azaz lehet, hogy a 0W-s olaj 5W-s lesz idovel. Az asvanyi olaj meg 10W-30-as lesz a 10W-40 helyett, ha a VI modosito kiparologna... De ehhez tulhasznalat kell es kimeletlen uzem.

De ha nem feltetelezem, hogy a VI modosito adalekok kiparolognak, akkor elmondhato, hogy a 10W-s olajak mindig nagyobb utemben higulnak fel, mint az azonos melegoldalu 0W-s tarsaik. Es ez 100 fok felett is ervenyes tulajdonsag, hiszen az olajak nem tudjak, hogy 100 fok van, csak azt "csinaljak", amilyenre terveztek oket.  :D
.... én sosem állítottam azt, hogy 100 fokon két 30-as vagy 40-es olaj közül bármelyik is sűrűbb volna csak azért, mert az egyik 0W-s, a másik pedig 10W-s.
Én azt mondtam, hogy magasabb hőfokon (pl. 150 fok) a 0W-40-es olaj sűrűbb, mint a 10W-40-es, mert a 0W-s olajak nem változtatják a viszkozitásukat a hőmérséklet növelésekor olyan nagy mértékben, magasabb a VI (viszkozitási indexük).
100 fokon két 30-as olaj közül bármelyik lehet sűrűbb, hiszen a 30 az azt jelenti, hogy egy adott intervallumba esik az adott olaj viszkozitása 100 fokon: 9.3-12,5 cSt közé.
Pl. a Mobil1 0W-30 hígabb, mint az Mobil1 ESP 5W-30. A Castrol Edge 0W-30 pedig mindegyiknél "sűrűbb" 100 fokon. Noha mindegyik 30-as melegoldalú olaj; ökölszabály erre nincsen.


« Utoljára szerkesztve: 2011.01.25 20:55:33 írta musspici »

Üdv: Trotter66Sors bona nihil aliud

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13071
  • Autó: Corolla '99 liftback 4E-FE
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #11 Dátum: 2011.02.06 21:53:48 »
Olajokról minden alapvető információ
  • SAE J 300 viszkozitás osztályok   
    Motorolaj teljesítményszintek 4 ütemű motorokhoz   
    API (American Petroleum Institute – Amerikai Kőolajipari Intézet)
    ACEA 2008 specifikációk
    Global teljesítményszintek
    A mechanikus hajtóműolajok feladatai 
    SAE J 306 viszkozitás osztályok 
    Mechanikus hajtóműolaj teljesítményszintek
    Automatikus hajtóművek munkafolyadékai
    ATF specifikációk
    Adalékok 
    Alapolajok
« Utoljára szerkesztve: 2011.02.06 21:56:33 írta kleingy »
         

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13071
  • Autó: Corolla '99 liftback 4E-FE
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #12 Dátum: 2011.03.12 11:08:48 »
Hatha valakinek hasznos lesz.

E10 uzemanyag vs Toyota:
minden Europaban gyartott 1998 utani kocsi elvileg alkalmas E10-es tankolasra, kiveve 2000 julius es 2008 oktober kozott gyartott Avensis 2.0 1AZ-FSE motorral valamint 2003 junius es 2008 oktober kozott gyartott Avensis 2.2 2AZ-FSE motorral.
         

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 19541
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Mazda 323F BA 1,5
Re: Olajok és folyadékok
« Válasz #13 Dátum: 2011.05.06 16:22:03 »
Olajismeret a VVTI motorokhoz:

...Hm... nem gondolnám, hogy 10w40-nel marha nagy gond lehet, bár az tény a szintetikus testvérei felhasználásával jobbat teszünk a motornak....
Nos pedig de. Ha folyamatosan 10W40-nel használják az első szériás vvt-iket, akkor eldugul a nemtom mi és elkezdi enni az olajat. Sokáig nem tudtuk, hogy mi a megoldás, de már igen. Olvasd el ezt és ezt meg ezt is, miért CSAK 5W30-at szabad tenni bele. (Ha az én közel 200 ezret futott, régebbi konstrukciójú motorom szereti az 5W30-at, akkor a sokkal modernebb vvt-ibe pláne csak ilyet szabadna tenni).

Üdv: Trotter66Sors bona nihil aliud

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 19541
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Mazda 323F BA 1,5
Re:Olajok és folyadékok
« Válasz #14 Dátum: 2012.01.29 11:43:09 »
Idézetet írta: Szmuki - 2012.01.28 22:46:11
Le szeretném cserélni a hűtőfolyadékot.
Valaki részletesen elmagyarázná hogy mit- és hogyan csináljak(hol van a leeresztő csavar, hogyan töltsem fel illetve hogy kell légteleníteni). Illetve mennyi hűtőfolyadékot vegyek bele(annyit tudok hogy csak ALUblokkba valót szabad venni, ami ilyen rózsaszín színű)?
Más:váltóba mennyi olaj kell, milyen márka, és milyen viszkozítású?
Autó: Corolla 1.4VVTI 2000évj. Sedan Terra ABS
Előre is köszönöm a válaszokat!


A hűtő alját nézd meg, van-e rajta leeresztő csavar. Ha nincs, akkor az egyik alsó csőcsatlakozást kell megbontani. Hűtőfolyadékból elvileg 6 liter megy bele, de mivel teljesen leereszteni képtelenség, ezért szvsz bőven elég, ha veszel 3 liter töményet, és majd hozzákeversz ioncserélt vizet a szükséges mennyiségben. Ami magát a folyadékot illeti, a legbiztosabb, ha megveszed a gyárit.

Üdv: Trotter66Sors bona nihil aliud