Toyota Club Hungary [ Forum ]

Mindenféle => Csináld magad! => A témát indította: Trotter66 - 2011.01.05 13:08:45

Cím: Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2011.01.05 13:08:45
Tartalom:

- Motorolaj, viszkozitás, kenés, sűrűség
- Gyári adatok, az 1,4VVTI (4ZZ-FE) motor használatijából különös tekintettel az olajfogyasztásra
- Kisokos az olajcsere minden lépéséről
- Hogyan kell az időszakos szerviz után a szervizjelzőt nullázni? (angol)
- Milyen olaj kell a Corolla E12 1.4 D-4D motorba? (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1155.msg379151#msg379151)
- Olajcsere folyamata mosóolajjal és tisztító adalékkal
- Olajcsere 1.4 D4-D Corollán (képekkel) (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1155.msg381005#msg381005)
- Kötelező szervizek csere/ellenőrzés (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1155.msg381207#msg381207)
- Olaj viszkozitási index
- Olaj viszkozitási index számolás módja és viszkozitási táblázat
- Olajokról minden
   SAE J 300 viszkozitás osztályok   
   Motorolaj teljesítményszintek 4 ütemű motorokhoz   
   API (American Petroleum Institute – Amerikai Kőolajipari Intézet)
   ACEA 2008 specifikációk
   Global teljesítményszintek
   A mechanikus hajtóműolajok feladatai 
   SAE J 306 viszkozitás osztályok   
   Mechanikus hajtóműolaj teljesítményszintek
   Automatikus hajtóművek munkafolyadékai
   ATF specifikációk
   Adalékok 
   Alapolajok
- E10 benzin vs Toyota (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1155.msg394504#msg394504)
- Olajismeret a VVTI motorokhoz (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1155.msg405721#msg405721)
- Hűtőfolyadék csere(4ZZE) (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1155.msg489045#msg489045)
- D-4D, D-CAT dízelmotorok vs fehér füst, EGR szelep tisztítás (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1155.msg504074#msg504074)
- olajcsere leírás (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1155.msg529265#msg529265)
- vvt-i olajevő típushiba (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=1155.msg571763#msg571763)
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2011.01.05 14:58:56
motorolaj, viszkozitás, kenés, sűrűség 1. (http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-1-4-viszkozitas-0w-5w-10w-kenes-lubrikacio-suruseg.html
http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-oil-viszkozitas-mazda-0w-5w-10w.html)

motorolaj, viszkozitás, kenés, sűrűség 2. (http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-oil-viszkozitas-mazda-0w-5w-10w.html)
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2011.01.05 18:17:21
Idézet
Gondoltam, segít néhányatoknak, ha beírom az 1,4VVTI (4ZZ-FE) motor használatijából az gyári adatokat, különös tekintettel az olajfogyasztásra, nem lesz rövid:

A motorolaj szerepe:
A motorolaj elsődleges szerepe a motor belsejében történő kenés biztosítása, de jelentős szerepe a motor megfelelő üzemállapotának fenntartása is.

Motorolaj fogyasztás:
A motor megfelelő működése esetén is természetes, hogy a motor némi olajat fogyaszt. Normálisan üzemelő motor esetén a következő tényezők okozzák az olajfogyasztást.
1. Az olaj keni a dugattyúkat, a hengereket és a dugattyúgyűrűket. Ha a dugattyú lefelé mozog a hengerben, egy vékony olajfilm réteg marad az henger falán. Motorfék üzemben erős vákum keletkezik a hengerekben, ami az olaj égéstérbe égéstérbe történő beszívását eredményezi. Ez az olaj, valamint a hengerek falán maradt olajfilm egy része az égési folyamat során keletkező magas hőmérsékletű gázok hatására elég.
2. Az olaj keni a szelepek szárait is. Ennek az olajnak egy része a beszívott levegővel együtt szintén az égéstérbe jut és az üzemanyaggal együtt elég. A magas hőmérsékletű kipufogógázok hatására a kipufogó szelepek kenésére használt olaj egy része szintén elég.

A motor által felhasznált olaj mennyisége függ az olaj viszkozitásától, az olaj minőségétől, a motor üzemelési körülményeitől.
Nagy sebességű haladáskor, gyakori fékezéskor és gyorsításkor a motor több olajat fogyaszt.
Az új motor több olajat fogyaszt, mivel a dugattyúk, dugattyúgyűrűk és a henger még nem csiszolódtak össze.

Az olajfogyasztási adatok:
Olajfogyasztás: Maximum 1L/1000km.

Az olajfogyasztás megállapításánál vegye figyelembe, hogy használat során az olaj felhígulhat, és így nehéz a tényleges olajszint pontos megállapítása.
Például, ha a gépkocsit gyakori, rövid utak megtételére használja és az olajfogyasztás normális, akkor az olajszint mérésekor a nívópálcán egyáltalán nem fog olajfogyasztást észlelni, még 1000km, vagy nagyobb távolság megtétele esetén sem. Ez azért lehetséges, mert a motor az üzemelés során fokozatosan felhígul üzemanyaggal, vagy nedvességgel, és így nem észlel szintváltozást az olaj mérésekor.
Ha a gépkocsival a későbbiek során nagy sebességgel halad, például autópályán, akkor az olajat felhígító komponensek elpárolognak, és úgy tűnhet, hogy az olajfogyasztás hirtelen megnőtt.

Az olajszint ellenőrzésének fontossága:
A helyes gépkocsi-karbantartás egyik leglényegesebb elem a motor olajszintjének optimális értéken tartása, azért, hogy az olaj a funkcióit maradéktalanul betöltse. Ezért rendkívül fontos, hogy az olaj szintjét rendszeresen ellenőrizze. A Toyota cég javasolja, hogy minden tankolás után ellenőrizze az olajszintet.

A nívópálcán látható minimum és maximum jelzések közti olajmennyiség:
1. 2E, 4ZZ-FE és 3ZZ-FE motorok: 1,3 Liter
2. 7A-FE motor: 1,2 Liter

Motorolaj választék:
Használjon API SH, "Energy-Conserving II", vagy SJ "Energy -Conserving" többfokozatú motorolajat.
Ajánlott viszkozitás (SAE):

2E és 7A-FE motorok esetén
kb -35-+10 fok 5W30.
-18 - +40 fok 10W30
-10 - +40 fok 15W40
-7 - +40 fok 20W50

4ZZ-FE és 3ZZ-FE motorok esetén
-29 - +40 fok 5W30
-18 - +40 fok 10W30
-10 - +40 fok 15W40
-7 - +40 fok 20W50
Ajánljuk, hogy SAE 5W30 viszkozitású olajat használjon a kedvező üzemanyag fogyasztás és hideg motorral történő indítás érdekében.
Ha túl alacsony hőmérsékleten SAE 10W30, vagy magasabb viszkozitású motorolajat használ, akkor a motor indítása nehezebb lesz, ezért az SAE 5W30 motolajat ajánljuk.

Motorolaj minőségi előírása:
API SH "Energy-Conserving II", vagy API SJ "Energy-Cpnserving" többfokozatú motorolaj, vagy ILSAC többfokozatú motorolaj.

üdvözlettel: bepi81
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2011.01.06 17:09:15
A www.olajcsere.org link mögött az alábbaikról kaphatsz részletes leírást:

Olajcsere:
Előkészületek
Régi motorolaj leeresztése
Olajszűrő csere
Friss motorolaj betöltése

Motorolajok keverhetősége
Viszkozitás
API osztályozás
Szintetikus motorolaj
SAE viszkozitási osztályok
Környezetvédelmi tudnivalók
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2011.01.10 11:19:47
Ezen a linken angol nyelven azt tudhatod meg, hogyan kell az időszakos szerviz után a szervizjelzőt nullázni. (http://www.toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=116846)
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: musspici - 2011.01.10 21:34:41

A Te kocsidba (Corolla E12 1.4 D-4D motor) 5W-30-as viszkozitású ACEA B1-es vagy B5-ös olaj kell, ami lehetőleg rendelkezzen API SL vagy SM minősítéssel is. Ez helyettesíthető 0W-30-as olajjal is, amennyiben az olaj B1/B5-ös...

A 10W40 semmiképp se jó a tiedbe és hogy miért? Kezdjük...
- 10W-s, ami túl sűrű hidegen, amúgy is az 5W-30 az előírás.
- 40-es melegoldal, ami nagyon nem híg 30-as olaj. A sima ACEA B3/B4-es 30-as sem megfelelő, mert túl sűrű, ehhez képest 40-est tettek bele...
- Az olajnak nincsen ACEA B1-s (vagy B5) minősítése, ami előírás a D-4D esetében. Pontosabban csak teherautó minősítése van.
- Az olaj API CF szintű, ami nem számít túl modernnek, azonban ez az előírás minket nem is érint, hiszen az ACEA B1/B5, ami kell.
- Az olaj nem szintetikus, hanem csak félszintetikus.


Mit mikor és mire:
- Motorolaj: 15.000 km-enként, ACEA B1 vagy B5-ös olaj kell, ami 5W-30-as (vagy 0W-30-as) viszkozitású. Elvileg 75e km-nél olajcsere van.
Ilyen olaj: Mobil1 ESP Formula 5W-30, Liqui-Moly Toptec 4300 5W-30, Castrol Magnatec 5W-30 A1, Mobil1 0W-30, stb.
Természetesen minden olajcsere alkalmával olajszűrőt is kell cserélni. Ebből nekem a Mann-Filter vált be, a lényeg, hogy márkás legyen.

- Váltóolaj: kötelezően előírt csereperiódusa nincsen, 60e km-nél ajánlott a csere, de nem kötelező. Én cserélném a váltóolajat. A gépkönyvet kell követni, a hátuljában pontosan ott van, hogy milyen előírású és viszkozitású olajból mennyit kell beletölteni. (Ha jól emlékszem, akkor API GL-5-ös 75W-90-es váltóolaj kell bele, de ebben nem vagyok biztos.)

- Hajtóműolaj: ha nem 4 kerék hajtású a kocsi, akkor ilyet nem kell cserélni, mert az első differenciálmű és a váltó közös olajzású. Konkrétan egy nagy "dobozban" van az egész.

- Fékfolyadék: erre nincsen kötelező előírás, de 2-3 évente vagy 60e km-nél illik lecserélni. A cseréhez kb 6-7 deci DOT 4-es vagy DOT 5.1-es fékfolyadék kell. (DOT 5 nem használható!)
Ezzel egyidőben a kuplung folyadékát is illik a maradékkal lecserélni, de ez nem kötelező, csak ajánlott részemről. Az E12-es Corollában közös a kuolung és a fék tartálya, azonban a látszat ellenére osztott a tartály, így gyakorlatilag nem keveredik a két féle folyadék.

- Szervoolaj: ha jól tudom, akkor elektromos az autód kormányszervoja (a mi VVT-i E12-esünk villanyszervos), ebben nem lehet és nem is kell zsírt cserélni. Ha villanyos, akkor nincsen olaj a rendszerben. Ha hidraulikus lenne, akkor sem kell elméletileg sosem a folyadékot cserélni, csak utántölteni, ha szükséges. Azonban én 100e km-enként javaslom ennek a cseréjét Dexron III-as minősítésű ATF-re (automataváltó-olaj). Könnyen el lehet dönteni, hogy hidraulikus-e a szervo: ha van szervoolaj-tartály a motortérben, akkor hidraulikus, ha nincsen, akkor elektromos -- az utóbbi a valószínűbb.

- Differenciálmű=hajtómű és ez benne van a váltóházban, így a váltóolaj keni ezt. A váltóolajat kell csak cserélni. (Ha hátsó kerekes lenne, akkor más lenne a helyzet...)

- Hosszbordásszíj (nem ékszíj): 105e km-nél vagy 6 éves korban. Jó márka a Gates, Bosch, Denso, Mitsuboshi.

+ Hűtőfolyadék: 2-3 évente érdemes lecserélni vagy 100e km után. Ami neked kell: Toyota Long Life Coolant (RED) vagy Toyota Super Long Life Coolant (PINK).

+ Légszűrő és pollenszűrő: szemrevételezés alapján

+ Gyertya: 60e km-nél kell cserélni, szerintem inkább jobb azt 30e-nél cserélni a 60e km helyett, pláne ha sok a városi közlekedés. Ami kell: NGK BKR5EYA-11 vagy Denso K16-RU11.

+ Üzemanyagszűrő: ezt a diesel motornál fejből most nem tudom.

A szervízperiódus megtalálható az alábbi helyen:
www.toyota-tech.eu --> REPAIR --> FREE Access Maintenance Schedules
Ez hivatalos és frissített.

Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2011.01.12 13:08:39
Olajcsere folyamata mosóolajjal és tisztító adalékkal: (a HSZ szerkesztve, hogy érthetővé legyen)


Az olajsáros, elkoszolódott, régen nem cserélt autók mororjának olajcserekor költségcsökkentés végett a tisztító adalékot (pl.STP) lehet az eredeti olajhoz is önteni, de kevesebb kosz fog távozni ha belegondolsz. Akinek nincs rá keret igy szokta megoldani.

Eredeti olajhoz öntve:
A benne levő olaj + szennyeződések + még amit az STP leold egy adagban távozik.
Friss olajba történő keverés:
Az eredeti olaj az összes szennyeződéssel távozik. Feltöltöd új olajjal + STP -> ez kiold amit lehet és még az eredeti olaj maradékát is kiviszi magával valamennyire (tisztul a rendszer).
Eztuán kiöbliteni felesleges, mert az a fennmaradó STP mennyiség minimális, nem okoz gondot.
Ezenkivűl még egy-két variáció létezik kerettől függően.
Az igazi egyébként a valódi, benzinkúton kapható mosóolaj ami drágább, mint maga a normál olaj. Ennek a helyettesitésére van az STP, ami hasonlóan jól működik.

A tisztító adalék flakonján a használati utasítás olvasható, általában 10-15 perces alapjáraton történő járatással történik a mechanikai tisztítás.

Szerkesztette: Trotter66
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: kleingy - 2011.01.17 17:13:31
Ma délután megcsináltam a kolegám E12-én (1.4 D4D) a 60.000km-es szervízt.
Gyári szűrőket kapott és LM Top Tec 4300 olajat, már a 3. töltet ebbe az autóba:
http://www.kephost.com/view3.php?filename=ekobswa1l54sj9g9b1z4.jpg
http://www.kephost.com/view3.php?filename=xeo7t0hfioe779jfso0u.jpg

Ennek a motornak az olajtöltetéről már többször volt szó az olajok és adalékok rovatban, márkaszervizes meg aki otthon csinálja az 4.3 litert mondott, Én 4.7 liter körülit.
Itt volt a remek alkalom hogy megnézzük.
Csápos emelőn felemelve csináltam, olajleeresztő csavar kiszed, olajszűrő levesz, jön lefelé az olaj. Pár perc múlva eláll, épphogy csöpög.
Aki tervezte ezt az olajteknőt az nem volt a toppon, nincs az olajleeresztő csavar a teknő mértani legalacsonyabb pontján, ez a képen nem túl jól látszik, de így van:
http://www.kephost.com/view3.php?filename=z9x7oztfmhb3ui492r3u.jpg

Ahhoz hogy kijöjjön az olaj rendesen, meg kell billenteni az autót a jobb oldalára, le is engedtem az autót és a jobb oldala alól kivettem a csápokat, bal oldalán maradt és megemeltem egy 15 centit:
http://www.kephost.com/view3.php?filename=8tj9xbeo93svlm6sd0d6.jpg

Így megbillentve azonnal csurgott újra és kb. 3 deci!!! jött még így ki.
Majd új alátéttel leeresztőcsavar visszarak, olajszűrő felcsavar, beleöntöttem erős 4 liter olajat, egyet indítottam majd vártam pár percet hogy összecsurogjon. Kellett is rá önteni még szépen ezután, ráérősen elkezdtem belőni a felső nívóra, miután megtörtént egy mérőedénybe beleöntöttem az 5 literes LM kanna maradékát:
http://www.kephost.com/view3.php?filename=5jenr7toc9ui2l0h2ads.jpg

Durván 4.6 liter ment bele, és feltöltés után gyönyörű tiszta így az olaj, nem kellett a kb. 3deci fáradt olajra önteni az újat, baja nem lett volna tőle, de szerintem ez így korrekt, egy ilyen kiváló motort kényeztetni kell.
Kapott még új gázolajszűrőt is (ezt 30.000km-ként ebben a kocsiban):
http://www.kephost.com/view3.php?filename=lyalwrj2pb1yofr5t1dp.jpg
http://www.kephost.com/view3.php?filename=yshvet1inxvjxcgavxdi.jpg

Bocs a hosszért.
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: kleingy - 2011.01.18 11:53:53
Úgy emlékszem többen is érdeklődtek már aziránt, hogy mikor mit kell cserélni vagy ellenőrizni az autójukon a kötelező szervizek alkalmával.
Ha be vagy lépve, lent látható a szervizkönyvemből beszkennelt táblázat, amely választ ad a fenti kérdésre.  :otlet:

[a csatolmányt egy admin törölte]
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: kleingy - 2011.01.25 12:22:29
Olaj viszkozitási index

Apropó: a viszkozitás index pontosan mit jelent? Értéke mit mutat, magas(180) vagy alacsony(160) a jobb?
Mar leirtak a tobbiek a definiciokat, en kis magyarazattal egeszitenem ki.

A viszkozitasi index arra utal, hogy egy adott olaj viszkozitasa hogyan reagal a homerseklet valtoztatasara.
Ez egy mertekegyseg nelkuli viszonyszam, amely a hideg es a meleg homersekleten vegzett viszkozitasmeresbol szarmazik (algoritmus alapjan szamolva). Minel kisebb a viszkozitascsokkenes a homerseklet novelesenek a hatasara, annal magasabb ez az ertek.


Onmagaban nem jelent semmit sem, csak ha adott viszkozitasokat nezunk. Pl. 0W-40 vs 10W-40.
Ekkor lathato, hogy a 0W-s olaj hidegen sokkal higabb, mig a 10W-s olaj sokkal surubb. Uzemi hofokon (100 fok) azonban a viszkozitasuk megegyezik szinte teljesen. Ebbol mi latszik? Az, hogy a 0W-s olaj viszkozitasa a homerseklet novelese soran nem valtozott akkorat, mint a 10W-s olaje, mert az fele olyan suru allpotbol higult fel az azonos ertekre.

Ebbol kovetkezik, hogy a 0W-40-es olaj indexe magasabb, mert a viszkozitasa nem valtozik olyan mertekben a homerseklet novelesere, mint a 10W-40-es olaje.

Miert fontos ez? Azert, mert ha az olaj tovabb melegszik 100 fok fole, akkor a 10W-40-es olaj nagyobb utemben higul fel, mint a 0W-40-es olaj, azaz 150 fokon mar a 10W-40-es olaj sokkal higabb lesz, mint a 0W-40-es, hiszen a viszkozitasa a 10W-s olajnak nagyobb mertekben csokken a homerseklet novelesevel. A viszkozitasi index segitsegevel kiszamolhato, hogy ha 100 fokon x cSt suru egy 10W-40-es olaj, akkor 150 fokon mennyi lesz a viszkozitasa. Lathato, hogy egy 10W-s olaj higabb lesz jelentosen, mint az azonosos melegoldalu 0W-s tarsa.

Ergo a 0W-40-es olajak nagy homersekleten surubbek, mint a 10W-40-es olajak, ezert nagyobb vedelemet adnak a motornak. Hiszen az olaj viszkozitasa nem valtozik olyan szelsosegesen a homerseklet valtoztatasara.

A tokeletes olaj ugye olyan lenne, aminek vegtelen a VI-e, azaz minden homersekleten fix viszkozitasu. Hidegen is ugyan ugy kenne egybol, mint melegen es nagy homersekleten sem csokkenne le a viszkozitsa az olajnak. Ilyen olaj azonban nincsen, de erre kell torekedni. A 0W-s olajak a legjobbak ebbol a szempontbol, mert azok reagalnak a legkevesbe a homerseklet valtoztatasara. Hidegen nem annyira suruek, uzemi hofokon tokeletesek es nagy homerseklet eseten sem tul higak.

Az 5W-s olajak viszkozitasa mar jobban valtozik a homerseklet valtoztatasakor, hidegen surubbek, nagyon felmelegedve pedig higabbak, noha a melegoldali ertek azonos. A melegoldali szam a 100 fokon mert viszkozitasra vonatkozik, de nem utal arra, hogy 150 fokon eppen mennyire suru/hig az adott olaj, arra a viszkozitasi indexbol lehet kovetkeztetni.
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2011.01.25 18:36:59
Olaj viszkozitási index számolás módja.
Az ASTM D2270 szabvany irja le a viszkozitasi index szamitasanak modjat. A modszer lenyege, hogy a 37,8 es 98,9 fokos motorolaj kinematikai viszkozitasat vizsgaljuk. Ebbol kovetkeztetunk hosszu szamolas utan a viszkozitasi indexre, amely egy logaritmikus viszonyszam. Segitsegevel a homerseklet-viszkozitas gorbe barmely pontja lekepezheto interpolacioval.

Nem ir olyat a szabvany, hogy a VI nem lenne 100 fok felett ervenyes, csupan a vizsgalt tartomany esik durvan 40 es 100 fok koze.

A motorolajak eseteben nem az szamit, hogy az adott viszkozitasi indexet milyen adalekokkal vagy technologiakkal ertek el, ez csak a hatter. A viszkozitast 100 fok felett a viszkozitasi index es az egyes hofokokon megadott viszkozitasi ertekek irjak le, amely a technologiatol fuggetlenul utal a motorolaj viszkozitasi tulajdonsagaira.

Az igaz, hogy a szintetikus olajak alapolaja suru, amelyet VI adalekokkal modositanak, mig az asvanyi olajaknal forditva van, a hig alapolajat suritik be a magas homersekletekhez. De ezek az adalekok nem 100 fokig ervenyesek csak, utana is marad az olaj olyan tulajdonsagu, amilyen. Nincsen olyan VI modosito adalek, amely 100 fok felett pont "kikapcsolna". Az olajak tulajdonsagai 100 fok felett is hasonloak maradnak, mint az alatt, nem "simul" ki a gorbe a tudomasom szerint.

A 0W-40 100 fokon teljes erteku 40-es olaj, hiszen a 100 fokon mert viszkozitasa alapjan lett a 40-es kategoriaba sorolva, amely egy intervallumot jelent. Ha 100 fokon az olaj viszkozitasa 12,5-16,3 cSt kozott van, akkor 40-es az olaj, itt nincsen mellebeszeles.
Az, hogy higabb-e, mint egy 10W-40-es az a ket markatol fugg, lehet higabb is, meg surubb is a 0W-40-es olaj, hiszen az emlitett intervallumban a ket olaj viszkozitasa szabadon mozoghat a gyartoktol fuggoen...

Ha az asvanyi olaj elvesziti a VI modosito adalekat, akkor nagyon felhigul uzemmelegen, hiszen a VI adalekoknak koszonhetoen nem lesznek tul higak 100 fokon ezek az olajak. (Ezert a stabilabb, surubb alapolajjal rendelkezo szintetikus olajak, nem higulnak fel a kemenyebb hasznalat soran sem.) Surubbek lesznek hidegen a szintetikus olajajak, ha azokbol kimegy a VI modosito, hiszen ott a suru alapolajat modositjak higabbra az alacsonyabb homersekleteken. Azaz lehet, hogy a 0W-s olaj 5W-s lesz idovel. Az asvanyi olaj meg 10W-30-as lesz a 10W-40 helyett, ha a VI modosito kiparologna... De ehhez tulhasznalat kell es kimeletlen uzem.

De ha nem feltetelezem, hogy a VI modosito adalekok kiparolognak, akkor elmondhato, hogy a 10W-s olajak mindig nagyobb utemben higulnak fel, mint az azonos melegoldalu 0W-s tarsaik. Es ez 100 fok felett is ervenyes tulajdonsag, hiszen az olajak nem tudjak, hogy 100 fok van, csak azt "csinaljak", amilyenre terveztek oket.  :D
.... én sosem állítottam azt, hogy 100 fokon két 30-as vagy 40-es olaj közül bármelyik is sűrűbb volna csak azért, mert az egyik 0W-s, a másik pedig 10W-s.
Én azt mondtam, hogy magasabb hőfokon (pl. 150 fok) a 0W-40-es olaj sűrűbb, mint a 10W-40-es, mert a 0W-s olajak nem változtatják a viszkozitásukat a hőmérséklet növelésekor olyan nagy mértékben, magasabb a VI (viszkozitási indexük).
100 fokon két 30-as olaj közül bármelyik lehet sűrűbb, hiszen a 30 az azt jelenti, hogy egy adott intervallumba esik az adott olaj viszkozitása 100 fokon: 9.3-12,5 cSt közé.
Pl. a Mobil1 0W-30 hígabb, mint az Mobil1 ESP 5W-30. A Castrol Edge 0W-30 pedig mindegyiknél "sűrűbb" 100 fokon. Noha mindegyik 30-as melegoldalú olaj; ökölszabály erre nincsen.

(http://tribologic.hu/gallery/thumbs/208/49201_8202106_607_372_fcbcba8f35d400a9b319a16d0bd2e324.jpg)
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: kleingy - 2011.02.06 21:53:48
Olajokról minden alapvető információ (http://tribologic.hu/tudasbazis#label3)
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: kleingy - 2011.03.12 11:08:48
Hatha valakinek hasznos lesz.

E10 uzemanyag vs Toyota:
minden Europaban gyartott 1998 utani kocsi elvileg alkalmas E10-es tankolasra, kiveve 2000 julius es 2008 oktober kozott gyartott Avensis 2.0 1AZ-FSE motorral valamint 2003 junius es 2008 oktober kozott gyartott Avensis 2.2 2AZ-FSE motorral.
Cím: Re: Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2011.05.06 16:22:03
Olajismeret a VVTI motorokhoz:

...Hm... nem gondolnám, hogy 10w40-nel marha nagy gond lehet, bár az tény a szintetikus testvérei felhasználásával jobbat teszünk a motornak....
Nos pedig de. Ha folyamatosan 10W40-nel használják az első szériás vvt-iket, akkor eldugul a nemtom mi és elkezdi enni az olajat. Sokáig nem tudtuk, hogy mi a megoldás, de már igen. Olvasd el ezt (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=118.msg395962#msg395962) és ezt (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=82.msg396409#msg396409) meg ezt (http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=82.msg396407#msg396407) is, miért CSAK 5W30-at szabad tenni bele. (Ha az én közel 200 ezret futott, régebbi konstrukciójú motorom szereti az 5W30-at, akkor a sokkal modernebb vvt-ibe pláne csak ilyet szabadna tenni).
Cím: Re:Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2012.01.29 11:43:09
Idézetet írta: Szmuki - 2012.01.28 22:46:11
Le szeretném cserélni a hűtőfolyadékot.
Valaki részletesen elmagyarázná hogy mit- és hogyan csináljak(hol van a leeresztő csavar, hogyan töltsem fel illetve hogy kell légteleníteni). Illetve mennyi hűtőfolyadékot vegyek bele(annyit tudok hogy csak ALUblokkba valót szabad venni, ami ilyen rózsaszín színű)?
Más:váltóba mennyi olaj kell, milyen márka, és milyen viszkozítású?
Autó: Corolla 1.4VVTI 2000évj. Sedan Terra ABS
Előre is köszönöm a válaszokat!


A hűtő alját nézd meg, van-e rajta leeresztő csavar. Ha nincs, akkor az egyik alsó csőcsatlakozást kell megbontani. Hűtőfolyadékból elvileg 6 liter megy bele, de mivel teljesen leereszteni képtelenség, ezért szvsz bőven elég, ha veszel 3 liter töményet, és majd hozzákeversz ioncserélt vizet a szükséges mennyiségben. Ami magát a folyadékot illeti, a legbiztosabb, ha megveszed a gyárit.
Cím: Re:Olajok és folyadékok
Írta: kleingy - 2012.09.12 12:47:33
Hűtőfolyadék csere(4ZZE):
- a kocsit előre felé lejtetve megáll (vagy hátsó kerekeket megemel),hogy jobban kiürüljön a hűtőfolyadék;
- Hideg motornál kupak lelazít, hogy levegőt kapjon,de koszt ne;
- szemből jobb oldalon a csap alatt a kifolyóra alulról gumicső, hogy ne föcsögjön össze -vissza;
- leeresztőcsap kinyit folyadék leereszt az alátett tartályba, ha nagyon dzsuvás átöbliteni desztvizzel, vagy nagy dzsuva estén trisós vízzel, majd többször desztvízzel.
-csap elzár, hütőbe aluhoz való folyadék betölt, és egy kicsi a kieg. tartályba (előzőleg leszívni ami benne maradt)
- hűtőre sapka vissza, motor indít, a motorhoz tartó vastag csövet kézzel pumpál;
- motor leállít, folyadék pótol,motorindít , pumpál,motor leállít( termosztát nyitása után), lehül, pótol ... addig amig több nem megy bele;
- gk. vízszintebe állít, folyadék szint ellenőriz, kiegyenlítő tartályt a jelzésig megtölt;
- a kiegyenlítőtartályban a folyadékszintet rendszeresen ellenőrizni kell, a hűtőfolyadék nem lehet olajos vagy egyéb módon szennyezett!

A forró hűtőből kicsapó gőz, és a forró motor sűlyos égési sérüléseket okozhat!!! Megfelelő védőruházat viselése javasolt. A hűtőrendszer sapkái csak kellően lehűlt motornál lazíthatóak meg!
Cím: Re:Olajok és folyadékok
Írta: kleingy - 2012.12.12 14:03:43
Fehér füst. Nekem is elindult a héten. Ezért is kérnék egy kis véleményezést. 2 éve vettem, 190e km-nél járok, tavaly télen ugyanezt produkálta, mire tavasz lett a hengerfejes probléma miatt megkapta az új motort. Kb. 3 hete voltam bennt ellenőrzésen újra, csak arra ment a füst amerre kell, gyári adatokon belül volt minden, szervíz azt mondta normális a füstölés, de akkor még csak 1-2 naponta pöffentett párat. Ehhez képest az elmúlt két napban folyamatosan fehéren füstölök. Igyekszek figyelni, hogy amíg nem meleg ne hajtsam meg, leállításnál járatom/pihentetem ahogy kell. Alapvetően napi járásra használom, 2 hetente jut el hosszabb távra, de a munkaidőm, meg az útvonal miatt a napi 2x15 kmt nem dugóban araszolom, csak a lámpák fognak meg.
Tudtok valami bővebbet mondani erről a füstről? A szakszervízben csak hümmögnek rá, hogy normális, meg a katalizátor dolgozza ki magát, nem kell aggódni, de azért csak aggaszt a dolog.
Lehet vele valamit kezdeni, vagy ezzel együtt kell élni?

Saját tapasztalatom szerint négy (4) dolgot lehet tenni a nemkívánatos fehér füst ellen.

1. Csak és kizárólag minőségi gázolajat tankolj! Törekedj az alacsony kén, vagy a kénmentes gázolaj használatra. Szupermarket gázolaj kerülendő!

2. Tisztíttasd vagy Te magad tisztítsd az EGR szelepet szervizintervallumonként. Ráérő, ügyes kezű, hideg és fagyos garázst szerető tulajdonosok maguk is eltudják végezni, nem egy komplikált művelet, egy-két óra alatt ráérősen, forralt bort kortyolgatva meg van. Nagy szerszámozottság sem kell hozzá. Képes mankó ehhez itt található. (http://www.toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=106241&view=963979)

3. Légtömegmérő legyen tiszta. Ez a levegőszűrő háztól jövő műanyag szívócső tetején két kis csillagfejű csavar oldásával kivehető, óvatosan tisztítandó.

4. Ha csak rövid utakon használod a gépet, soha vagy csak ritkán melegszik fel a kipufogó rendszer 650 celsiusfokra, tehát nem fogja magát kiégetni, mert nincs lehetősége. Olykor-olykor meg kell látogatni a vidéken élő nagymamát.  Az is megoldás, hogy meleg motor esetében, harmadik seb.fokozatban 10-15 percig 2500-3000 körüli fordulatszámot tartod. Ekkor lehetősége van felmelegedni és az öntisztítást is megtudja csinálni a részecskeszűrő. Ha nagyon füstöl már most, akkor ezt az égetést lehetőleg este végezd el, kevésbé forgalmas útszakaszon egyrészt a Toyota márkanév miatt, másrészt nem fognak annyian anyázni a hátad mögött.  :)
Segítheted a folyamatot avval is, hogy egy tank üa.-hoz, teszel olyan adalék anyagot, ami a részecskeszűrőt tisztítja (pl.: Forte DPF Cleaner, vagy JLM DPF Cleaner).

Jómagam mindkettőt használtam már, jó adalékok, segítettek és 15-20 ezrenként ismét megkínálom a gépet valamelyikkel.
Mikor kénmentes vagy alacsony kéntartalmú üa. használunk, akkor az üa. rendszer (adagoló, injektorok..stb) nem kap kielégítően jó kenést, a motorhang kissé keményebb dízeles lesz. Ezért én még pluszba adok neki egy "Wynn's Formula Gold Diesel System Treatment" adalékot vagy hasonlót amit lehet kapni. Ettől csendesebb, lágyabb hangja lesz a motornak, arról nem is beszélve, hogy sokkal jobb lesz a fogyasztása a gépnek.

Természetesen mikor a motorvezérlő elindítja (nyomáskülönbség szenzor adatai alapján) az égetési folyamatot, akkor az enyém is füstöl, látom a tükörből. Ennek időtartama egy-két perc vagy még annyi sem. Utána 600-700 km megint füstmentes. Úgy gondolom ez a normális, evvel együtt lehet élni, de ha folyamatosan ködbe borítja a mögöttünk lévő forgalmat .... az nem normális és nem elfogadható egy Toyotától.
Cím: Re:Olajok és folyadékok
Írta: Trotter66 - 2013.01.05 19:34:52
Egy kis segédanyag, a Biztonsági Adatlap (MSDS) könnyebb használatához:

-  Oldószeres finomítás (http://www.mke.org.hu/images/stories/downloads/Mobilitas/19_Mobilitas.pdf),
-  Hidrokrakkolás (HC) (http://www.mke.org.hu/images/stories/downloads/Mobilitas/18_Mobilitas.pdf),
-  PAO, Észterolajok (http://www.mke.org.hu/images/stories/downloads/Mobilitas/20_Mobilitas.pdf),
-  Fischer–Tropsch alapolajok (http://www.mke.org.hu/images/stories/downloads/Mobilitas/21_Mobilitas.pdf),
-  Motorolaj adalékok I. (http://www.mke.org.hu/images/stories/downloads/Mobilitas/22_Mobilitas.pdf),
-  Motorolaj adalékok II. (http://www.mke.org.hu/images/stories/downloads/Mobilitas/23_Mobilitas.pdf).

ACEA 12 spec. (http://www.acea.be/images/uploads/files/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf)



Cím: Re:Olajok és folyadékok
Írta: kleingy - 2013.05.08 09:03:59
Üdv!

Olajcsere otthon témához röviden(?) kapcsolódok.

Otthon csinálom 2010 tél óta a Carinán, 2009 szeptember óta Marutin, előtte Samarán, Ignisen is.
A lényeg a Carina, az elég alacsony  ::). Akna, emelő, árok, stb. nélkül el lehet végezni szükség esetén, most nyáron lemérem, mennyi idő. Otthon lehet hagyni, hogy kicsöpögjön, pontosan lehet feltölteni, sőt, még át is szoktam nézni, nincs-e valami probléma, bár ezt olajcsere nélkül is megnézem néha.

Aki otthon szeretné csinálni, néhány jótanács, ha írhatok ilyet:
1. Melegen, de leállás után legalább fél órával szoktam kezdeni a cserét. Egy jó, alátolható olajgyűjtő kanna, meg egy jó olajszűrő fogó sokat segít.
Nekem ez a fajta még mindent levett:
(http://www.homasita.hu/files/ckfinder/images/cikkek/termekekkepek/Alpin/0272953.jpg)
2. Az új szűrő helye legye tiszta. Az olajszűrő gumi tömítését friss motorolajjal kell vékonyan megkenni, és kézzel ráhúzni - én addig szoktam, ameddig nagyobb erőlködés nélkül tudom húzni, de van, hogy ráírják a szűrőre, hogy mennyire kell meghúzni. A lényeg az, hogy ne folyjon, és kézi erővel húzzuk meg. Fogó eleve deformálhatja a szűrőt, és azzal rátéve következő cserénél szenvedés lehet a vége.
3. A friss olaj betöltése előtt ellenőrizzük, visszatettük-e a leeresztőcsavart? Jobb helyeken cserélik rajta a tömítést - én még soha nem cseréltem, de még most is jók. Ésszel kell meghúzni, aki fél tőle, nyomatékkulccsal  ;)
4. Egy tiszta, nagyobb tölcsérrel el lehet kerülni az olaj szétfolyatását. Én egy száraz, 2 literes PET palackoz szoktam félbevágni erre a célra.
5. Az olajat majdnem maximum szintre töltöm, de kicsit várni kell hozzá, hogy lefolyjon az olaj a pálcáig. Betöltő nyílás lezárom, nívópálcát is visszateszem  :otlet:
6. Beindítás után 1-2 percig járatás, leállítás, tapasztalat szerinti idő kivárása, hogy visszafolyjon az olaj a teknőbe (én fél órát szoktam). Mivel a szűrőben marad olaj, ezért kevesebb lesz a pálcán, mint indítás előtt. Megnézem, hogy a szűrőnél ereszt-e?
7. Maximum alá töltöm kevéssel, mert tévedés esetén betölteni könnyebb, mint kivenni belőle. De ha fél szintnél feljebb van, akkor akár pár nap múlva lehet újra ellenőrizni, általában hosszabb állás (1 nap) után. Ha kell bele, még lehet tölteni maximumig, főleg aki nézi, mennyit eszik, hogy pontosan lássa.

Alapszabály, hogy mind a túl alacsony, mind a túl magas olajszint káros, tehát sem minimum alatt, se maximum felett ne legyen az olajszint!

Akinek van kedve, és otthon megcsinálja, nem egy bonyolult művelet. A fenti lépéseket szerelő, szerviz szerintem nem mind csinálja, mivel ez összesen nap nagyságrend az ellenőrzésekkel, ott erre lehetőség nem lesz. 2000 Ft valóban nem sok egyébként, akinek nincs kedve otthon koszolni magát (én a koszos szerelős ruhámban szoktam csinálni, mivel alá kell feküdni akna/csápos emelő/stb. híján).
Persze aki csináltatja, az is ellenőrizheti utólag a szintet meg a folyásokat is.

De minden esetben fontos, hogy ne kapkodjon, hanem megfontoltan csinálja az ember, a saját felelősségére, mert valóban van több sérülésveszélyes mozzanat a dologban!
Cím: Re:Olajok és folyadékok
Írta: kleingy - 2014.01.03 11:26:11
Első szériás vvt-i olajevős típushiba (anno gyárilag 7 évig vagy 180 ezer km-ig ingyen cserélték a blokkot, ha a gazdi visszavitte). A lehúzógyűrű az alap gond, leragad.

Olajfogyi összeszedve: http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=10.msg405408#msg405408
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=116.msg487468#msg487468

vvt-i dugószett
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=118.msg395962#msg395962
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=82.msg396006#msg396006
http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=118.msg396190#msg396190
 
olajkajálás oka by bepi:
2 helyett 4db van az újabbikon és ezek a furatok nagyobb átmérőjűek is. Azért fontos, mert a 10W-40-es olajok sűrűségük folytán nem tudtak visszafolyni a kezdeti 2db furaton, emiatt maradt az olaj az égéstérben, ahol beégett, lerakódott a henger falára, ezzel tönkretéve a lehúzógyűrűt, ami egyébként is a szükségesnél puhább anyagból volt. Ezután úgy gondolom, már érthető a probléma folytatása...

olajfogyi szeke 10W60: http://forum.toyotaclub.hu/index.php?topic=116.msg425596#msg425596

vvti olajevés by Kisfiatal:
Vvti olajfogyasztás

Az 1zz(1.8), 3zz(1.6) és 4zz(1.4) motorok túlzott olajfogyasztását több probléma kombinációja okozta, ezért a Toyota több ponton módosította a motorokat 2005ben.

1. Megnövel olajmennyiség. 2005 előtti motorokban csak 3.7 liter olaj volt, emiatt az olaj nagyon magas hőmérsékletű maradt, csökkent a dugattyúk hűtése. A folyamatosan magas olajhőmérséklet miatt az olaj lebomlik, és olajiszap képződik. A Toyota fél literrel megnövelte az olajkapacitást(4.2 liter), ezáltal az olaj kevésbé melegszik fel.

2. Hiányos dugattyútervezés. A korábbi dugattyúkon 4 szűkebb olajvisszavezető furat volt,  és ezek az olajkokszosodás miatt részben vagy egészben eltömődhettek, meggátolva az olaj visszafolyását, ami ezáltal a hengerfalon marad és elég. A Toyota módosította a dugattyúkat, 8 olajvisszavezető furat van, ami lehetővé teszi az olaj gyorsabb visszafolyását

3. Gyenge minőségű vgy túl vastag olaj használata. Valószínűleg növelte a probléma kialakulásának esélyét. A Toyota előírta az 5W30as olajak elődleges használatát.

4. Hiányos dugattyúgyűrű tervezés. Súrlódáscsökkentési célból a dugattyűgyűrűknek kicsi a felfekvő felülete a hengerfalon. Az új gyűrűknek nagyobb a felfekvő felülete és nagyobb az előfeszítése, nagyob erővel és nagyobb felületen fekszenek fel a hengerfalra, javítva az olajlehúzást.

A Toyota az új, és a garanciális blokkokat módosított dugattyúkkal, dugattyúgyűrűkkel, alacsonyabb hömérsékletű termosztáttal(az alacsonyabb motorhőmérséklet miatt) és módosított olajnívópálcával(a nagyobb olajmennyiség miatt) szerelte.